Les obres de l'autor anglès que ens han sacsejat en els últims quinze anys Aquest Sant Jordi va fer 450 anys que va néixer el millor dramaturg de la història i, per molts, també el millor escriptor de la història: William Shakespeare. En els últims anys hem vist moltes versions d'obres seves a casa nostra. Radicals, conservadores, bones, dolentes. Grans directors, com Rigola, Broggi o Bieito, s'hi han enfrontat, així com grans actors l'han interpretat. També ens han visitat moltes companyies de fora amb Shakespeare com a bandera. Aquí fem un repàs dels muntatges que més ens han impactat. El Rei Lear: Bieito (2004) Calixto Bieito ha fet una desena d'obres de Shakespeare, però ens quedem amb aquesta en el primer lloc del top 9. Es va estrenar al Romea, amb un Pou estratosfèric en la pell del tirà. Recordar-lo sota la pluja, abandonat, ferit, és recordar una de les millors obres de teatre que he vist mai. L'adaptació de Bieito tenia tots els seus ingredients: potència lírica, gran direcció d'actors i un ritme que et deixava estabornit. Juli Cèsar: Rigola (2002) Va ser la confirmació d'Àlex Rigola com a director d'escena, amb un muntatge minimalista, al Lliure de Gràcia, que deixava tot el pes de la tragèdia romana en els actors. Tots ells, com Rigola, gairebé començaven. Fixin-se en el repartiment: Nao Albet, Mireia Aixalà, Pere Arquillé, Ferran Carvajal, Tilda Espluga, Cristina Genebat, Julio Manrique, Alícia Pérez, Xavier Ripoll, Marc Rodríguez, Eugeni Roig, Joel Roldán i Davi
Ho diu ella. "'El rei Lear' és una muntanya meravellosa a la qual ningú no vol pujar. Perquè per arribar a dalt, hi has d'arribar baldat". Núria Espert està assajant un dels papers més grans de la història del teatre, el rei Lear, a qui prestarà el seu cos a mitjans de gener. Ella seria més aviat reina, però tampoc no és la primera vegada que encarna el paper d'un home: amb 20 anys, ens recorda, va fer de Hamlet, i amb 50, de Pròsper. Per ficar-se en la pell del monarca britànic no ha renunciat a cap dels trets que caracteritzen "aquest home que comet un error extraordinari i estúpid, de vanitat, i que el paga molt car". Un dictador que decideix repartir el seu regne entre dos de les seves tres filles. Diu que "primer el detestes, fins que arribes a la compassió". Entremig, "hi ha un camí ple d'espines que no vol melodrames".
"Lear és un personatge no fosc, sinó fosquíssim. Però d'una gran riquesa, que potser cap actor no ha sabut oferir sencera. És un personatge monumental, fora de la vida", assegura Espert.
Aquest Shakespeare no és un 'shakespeare' que es faci sovint. Recordem Josep Maria Pou o Alfredo Alcón o Joan Anguera, en les versions de Calixto Bieito, Gerardo Vera i Oriol Broggi, respectivament. Ella els recorda, sobretot el Pou, l'Alcón... i l'Anthony Hopkins. I no creu que pugui extreure lliçons d'altres personatges que ha fet, tot i que ella mateixa és, assenyala, "el resultat" de tot el que ha fet en la seva vida". És a dir, una mica de Yerma, o de Medea, o de Les criades de Genet, afegeix.
I si El rei Lear no es fa més, indica Espert, és perquè necessita un càsting de primera. Al Lliure, l'actriu té al seu costat ni més ni menys que Julio Manrique, Ramon Madaula, Laura Conejero, Míriam Iscla, Marcel Borràs i Jordi Bosch, sota la batuta de Lluís Pasqual. Li agradaria ensenyar-los alguna cosa?, li demanem. I és franca: "No sé què els puc donar. Només que es pot arribar al final d'una carrera amb el mateix entusiasme amb què vas començar si no perds l'alegria de la interpretació, del descobriment".