El que hi ha a la cartellera de Barcelona i que no et pots perdre de cap de les maneres
Peyu és extraterrestre
'Planeta i-Neptú' és el nou espectacle de Peyu, el català emprenyat de Muntanyola
Mentre hi hagi gent al teatre, el Discovery Bus no pararà a recollir-lo, i tindrà temps d'explicar com veu el món algú que ha format part d'ell i que, de sobte, n'ha estat exclòs. En Peyu afegeix, per a més informació, que no és casual que instal·lin les marquesines de la línia Terra-i-Neptú als teatres. L'empresa busca llocs discrets, on hi hagi poca gent, i és un fet que últimament les sales de teatre compleixen aquest requisit. Hi ha dos temes que sobten de manera especial aquest estranger. El primer, el maltractament estripat que rep la cultura al nostre país. L'altre, l'obsessió identitària que omple amb perseverança les portades dels diaris. Però també n'hi ha d'altres, menys mediàtiques i més quotidianes, que el tenen intrigat: com pot ser que a El Corte Inglés tinguin set pisos d'escales mecàniques en funcionament ininterromput mentre els bombers encara es desplacen mitjançant barres d'acer inoxidable?
Qui conegui en Peyu -els seus lúcids despropòsits al Fricandó matiner, de RAC 105, o les píndoles estripades que regala a l'APM? són per treure's el crani- ja deu saber com se les gasta aquest osonenc irreverent. La seva postura és la del clàssic català emprenyat -herència de Capri-, tan fart del món que l'envolta que es veu en la tessitura extrema de compartir el seu cabreig o explotar.
Per als desconeixedors d'en Peyu, és molt recomanable veure el vídeo d'un esquetx del seu espectacle anterior Jo tinc un amic que..., un monòleg que s'ha representat dues temporades al Capitol i una última al Teatreneu. No se m'acut cap manera millor que la seva per explicar l'odissea en què pot derivar sortir a passejar el gos, ni cap recurs més efectiu per simbolitzar l'animal encorretjat que una cinta mètrica de retrocés automàtic. Si us quedeu amb ganes de més -el surrealisme sol crear addicció- sempre podeu gaudir del seu gloriós intent fallit de trucada a José Ignacio Wert, dels seus discursos en contra de les vacances, dels inefectius tovallons dels bars o del desastrós rodatge del primer capítol de Pingu.
El dubte és: serà la conquesta extraterrestre una solució per als nostres problemes?
Més entrevistes
Els espectacles de dansa, performance i moviment que són a la cartellera
La gent que està passant un moment dolç de la seva carrera i que mereixen que no els perdeu de vista
Les obres de l'autor anglès que ens han sacsejat en els últims quinze anys Aquest Sant Jordi fa 450 anys que va néixer el millor dramaturg de la història i, per molts, també el millor escriptor de la història: William Shakespeare. En els últims anys hem vist moltes versions d'obres seves a casa nostra. Radicals, conservadores, bones, dolentes. Grans directors, com Rigola, Broggi o Bieito, s'hi han enfrontat, així com grans actors l'han interpretat. També ens han visitat moltes companyies de fora amb Shakespeare com a bandera. Aquí fem un repàs dels muntatges que més ens han impactat. El Rei Lear: Bieito (2004) Calixto Bieito ha fet una desena d'obres de Shakespeare, però ens quedem amb aquesta en el primer lloc del top 9. Es va estrenar al Romea, amb un Pou estratosfèric en la pell del tirà. Recordar-lo sota la pluja, abandonat, ferit, és recordar una de les millors obres de teatre que he vist mai. L'adaptació de Bieito tenia tots els seus ingredients: potència lírica, gran direcció d'actors i un ritme que et deixava estabornit. Juli Cèsar: Rigola (2002) Va ser la confirmació d'Àlex Rigola com a director d'escena, amb un muntatge minimalista, al Lliure de Gràcia, que deixava tot el pes de la tragèdia romana en els actors. Tots ells, com Rigola, gairebé començaven. Fixin-se en el repartiment: Nao Albet, Mireia Aixalà, Pere Arquillé, Ferran Carvajal, Tilda Espluga, Cristina Genebat, Julio Manrique, Alícia Pérez, Xavier Ripoll, Marc Rodríguez, Eugeni Roig, Joel Roldán i David Se
Després de tres anys amb #quenonosfrunjanlafiesta, David Guapo presenta nou espectacle Hi ha una cosa que m’inquieta sobre l’èxit de David Guapo, i és que no l’entenc. M’explico. Sé que m’enamora l’absurd dels Monty Phytons, la combinació llenguatge-cos de Faemino y Cansado, la intel·ligència i l’enfocament d’Ilustres Ignorantes o el marcianisme d’Ignatius, per posar uns exemples. I sobretot que tots em fan riure, esclar. Amb David Guapo no sé què és. Em provoca una reacció semblant a la que sento quan sóc al carrer, a un bar o entre un grup de desconeguts i algú, inexplicablement, em resulta graciós. Qui millor que ell mateix, que ha estat amb l’espectacle '#quenonosfrunjanlafiesta' al Capitol durant tres temporades, per donar-me una resposta?, vaig pensar. Potser si m’explica què hi ha darrere dels seus espectacles, en què pensa mentre els prepara i què vol aconseguir, podré entendre com es cuina l’èxit d’aquest còmic barceloní que no fa més que prorrogar funcions. “No m’he aturat mai a gestar un espectacle”, deixa anar. Respon ràpid, amb naturalitat. “He estat més temps dalt de l’escenari que assajant, potser és això el que fa que funcioni”, acaba. Ho tenim: la naturalitat. Fa cosa de dos anys David Guapo em parlava sobre #quenonosfrunjanlafiesta, l’espectacle que feia poc que havia estrenat al Capitol. Jo encara no l’havia vist i li plantejava la pregunta de rigor: “De què va?”. “De riure”, em deia. “Parlo de coses quotidianes, un tema em porta a un altre, i així vaig f
Discover Time Out original video