La juventud

Cine, Drama
3 de 5 estrelles
La juventud

Time Out diu

3 de 5 estrelles

“No sóc tan jove com per saberho tot”, deia Oscar Wilde, imaginem, amb la barbeta alta i un somriure ben alimentat. No deien que eren els venerables avis els dipositaris de la saviesa i la memòria? No, ho són els joves, que el que no saben s’ho inventen. Sorrentino ho és, de jove, potser per això admira l’experiència, sovint tenyida d’un cert cinisme. Així eren, grans i cínics, el Giulio Andreotti d’Il Divo o el Jep Gambardella de La gran bellesa, a qui s’afegeixen, a La juventud, les dues cares d’una mateixa moneda, un director d’orquestra que ha decidit retirar-se malgrat rebre una oferta temptadora (Michael Caine) i un cineasta preparat per facturar la seva darrera obra mestra (Harvey Keitel). La diferència és que Andreotti i Gambardella no paraven de moure’s, encara que fos per no anar enlloc, i ara aquests amics i residents en un balneari suís estan paralitzats, confinats en un paradís de marbre i clor, i tenen massa temps per filosofar i comptar-se els pèls de la cama.

L’estètica de la reclusió
No és la primera vegada que Sorrentino sotmet els seus personatges al confinament, encara que sigui de cinc estrelles (recordem Las consecuencias del amor). I si és cert que el to mortuori del film s’alleugereix amb tot tipus de secundaris fellinians, La juventud no pot evitar caure en els ‘grans temes’ de tot film crepuscular que s’enorgulleixi de ser-ho. Després de tot, el que està en joc aquí és el sentit de l’existència, si ens penedim o no de les nostres eleccions, com afecten les nostres decisions els qui ens envolten.

Caine i Keitel fan una feina exceŀlent a l’hora de treure transcendència a diàlegs i situacions, però la posada en escena de Sorrentino, ampuŀlosa i manierista, subratlla la suposada importància del seu discurs. La pel·lícula sembla desplegar-se dins d’una bombolla de sabó: el que passa dins queda iŀluminat per reflexos de colors, però sembla que, en qualsevol moment, tot esclatarà per deixar-nos en el buit més absolut.

Per Sergi Sánchez

Publicat

Detalls

Detalls de l'estrena

Durada
118 mins

Repartiment i equip

Director
Paolo Sorrentino
Repartiment
Michael Caine
Jane Fonda
Rachel Weisz
Paul Dano
Harvey Keitel