Time Out a la teva bústia d'entrada

War horse (Caballo de batalla)

  • Cine
Tom Hiddleston, right, in War Horse
Tom Hiddleston, right, in War Horse
Publicitat

Time Out diu

Es calcula que més de vuit milions de cavalls van morir durant la Primera Guerra Mundial. Aquesta dada devia colpir Steven Spielberg, que ha dedicat una de les seves pitjors pel·lícules a exaltar l'heroisme equí enmig de les trinxeres. Caballo de batalla recupera aquella estructura episòdica que ha fet fortuna puntualment amb films com ara El Rolls-Royce groc o El violí roig: un mateix animal va canviant de propietaris i això permet creuar diferents episodis i paisatges de la contesa bèl·lica. A Spielberg a més li serveix per retre homenatge a un bon grapat de pel·lícules, algunes prou evidents, altres més oblidades, que devien alimentar les seves tardes d'infància i de joventut.
Aquest és un intent frustrat de resurrecció d'aquell cinema-que-ja-no-es-fa, un cinema contenidor també d'una sèrie de valors suposadament desapareguts. Així, la càrrega simbòlica de l'animal del títol esdevé tot un pleonasme: aquells que en tenen cura al llarg de la història encarnen una cavallerositat d'un altre temps i a prova de bales.
L'actitud amb què Spielberg ha emprès aquest film podria emmirallar-se en l'episodi en què la cavalleria britànica, amb una dignitat i unes armes pròpies del segle XIX, s'enfronta de manera suïcida contra l'artilleria i l'eficàcia del segle XX que esgrimeixen els alemanys (la millor seqüència de Caballo de batalla i una oportuna picada d'ullet al Coronel Blimp de Powell i Pressburger). A Spielberg tampoc li fa por utilitzar recursos passats de moda per defensar la seva concepció del cinema. I en el seu cas també resulta prou suïcida apostar per la naturalesa kitsch de la seva opció sense autoconsciència. Però el problema de Caballo de batalla és que el director i els seus col·laboradors (un Janusz Kaminski més desaforat del que ja és habitual en ell, un John Williams que sembla tirar de llibreria...) confonen, un cop més, classicisme amb carrincloneria. I així, Caballo de batalla s'allunya del territori de John Ford, Stanley Kubrick o els ja citats déus britànics del Technicolor per situar-se de ple en el de les pel·lícules de la gosseta Lassie, les adaptacions de Heidi amb personatges de carn i ossos o en el d'aquells telefilms de sobretaula produïts per l'empresa de postals Hallmark. –Eulàlia Iglesias.

Publicitat
També t'agradarà