7 imatges per entendre qui és Jean-Luc Godard

Breu recorregut per la carrera del tòtem de la Nouvelle Vague
Jean-Luc Godard
Per Josep Lambies |
Advertising

Sempre ha tingut el cabell com un tros de molsa del pessebre, i des de temps immemorials du les mateixes ulleres de cul de got. Alguns només el coneixen per un dels pocs 'hits' d'Els Amics de les Arts. Ai, heretges, el que us perdeu! Hi va haver un temps prou pròdig en què es va convertir en vaca sagrada de la revolució ullerapastista, però em temo que des que el concepte va passar de moda ja no hi ha un moviment de gruix que el reivindiqui amb tanta eufòria. A banda, esclar, del pop català. Jean-Luc Godard ja és octogenari, i té una carrera de sis dècades a les esquenes. Encara que nosaltres siguem els últims mohicans, la repassarem de dalt a baix. Ave, mestre!

Els set moments

Al final de la escapada

New York Herald Tribune!

Amb aquestes paraules màgiques, Godard va inaugurar la Nouvelle Vague l'any 1959. Les cridava Jean Seberg, a pulmó obert, corrent pels Camps Eliseus de París amb un feix de diaris sota el braç. Era la jove americana d''Al final de l'escapada', 'opera prima' del nostre guru del dia, amb guió de François Truffaut. Hi havia escenes de llit, cotxes robats i moments de ganyotes. És aquella pel·lícula en què sortia Jean-Paul Belmondo passant-se el polze pels llavis amb cara de paio dur. Anys més tard, a algun publicista se li va acudir que el noi de Martini li copiés aquest gest.

Pierrot le fou

Anna Karina, la dona més preciosa del món

Va ser Godard qui va dir que per fer una pel·lícula només necessites una noia i una pistola. I, afegeixo, si la noia és Anna Karina la pel·lícula serà bona. Va ser la puta de 'Vivir su vida' que plorava en un cine de reestrena veient la Joana d'Arc de C.T. Dreyer amb un mocador entre les mans. Va ser la nana dels monyos d''Una mujer es una mujer', i la noia del barret Carnaby de 'Banda aparte'. I, durant una època, la companya sentimental de Godard. Però de tot el que va fer amb lo mestre, el millor és sens dubte 'Pierrot le fou'. Hi cantava 'Ma ligne de chance' a duet amb en Belmondo. Al final ell es pintava la cara de blau, com un barrufet. Després se l'embolicava amb dinamita i encenia la metxa. Bum!

Advertising
La chinoise

Ens hem llevat compromesos, oi?

Va tallar amb la Karina i va conèixer Anne Wiazemsky, que havia estat la noia-ameba d''Al atzar, Baltasar', obra mestra de Robert Bresson que explicava les peripècies de la vida d'un simpàtic burret. Amb la Wiazemsky hi va tenir una tòrrida història sexual, que ella va relatar en un llibre titulat 'Un año ajetreado', publicat per Anagrama fa un any i escaig. "Esclar que jo li agradava –ens va dir, molt segura de les seves paraules, quan va venir a presentar el llibre a Barcelona–. Venia d'estar amb Anna Karina, que era quasi analfabeta. Jo, com a mínim, sabia llegir". Històries de llençols a banda, Wiazemsky va ser la protagonista de 'La chinoise', una pel·lícula política, roja, com es pot apreciar en aquesta fotografia.

Tout va bien

El grup Dziga Vertov

Comença l'etapa compromesa, comença el grup Dziga Vertov, la colla pessigolla que el nostre heroi de les ulleres de cul de got liderava frec a frec amb Jean-Pierre Gorin, un bon company de fatigues. Temes preferits de les seves pel·lícules: Karl Marx, les llegendes proletàries, punys aixecats, gorra entre les mans, revolució obrera, vagues il·limitades i mítings sindicals. Com podeu comprendre es van agafar a l'onada del moviment seixantavuitista. Us hem posat un fotograma de 'Tout va bien', màxim estendard d'aquesta etapa. Hi veiem el rusc industrial on la massa escanyada conspirava contra els patrons. Quins temps, aquells, en què tothom s'hi deixava la pell!

Advertising
Histoires du cinema

Filòsof a bord!

Quan Godard es posa ambiciós, poca broma. A finals dels 80 va posar en marxa el projecte encilcopèdia més bèstia des dels temps de Diderot i D'Alembert: les 'Histoire(s) du cinéma', una obra en vuit capítols que el va portar de corcoll durant tota una dècada; la que el va convertir ja no en un gran cineasta, sinó en un dels grans filòsofs del segle XX. Les 'Histoire(s)' són un tractat audiovisual mastodòntic col·lapsat d'imatges que passen en ritus estroboscòpic, trepanant. Un espectacle macabre i alhora melangiós que sona al detrític esfondrament de la civilització occidental. Feu un cop d'ull als talls que hi ha a Youtube. Les 'Histoire(s)' són d'aquelles coses que s'han d'experimentar. Les paraules se les emporta el vent.

Je vous salue Marie

Maria, plena ets de gràcia

Sí, als anys 80 Godard tenia el cap com un niu de pardals. Però va posar el fre de mà per un moment quan va conèixer Anne-Marie Miéville, la seva última musa. Molts diuen que va ser l'ànima caritativa que el va treure del seu enrocament polític, quan s'estava consumint per les seves pròpies ideologies com un cargol remullat en coca-cola. I va ser aleshores que va rodar 'Je vous salue Marie' (1985), una reformulació del mite evangèlic de la Immaculada Concepció, en què la Mare de Déu era una estudiant que jugava a bàsquet, filla d'un magnat de la indústria petrolífera. Ave Maria puríssima!

Advertising
Adiós al lenguaje

Això no és 'Avatar', collons!

Finiquitades les 'Histoire(s)', Godard encara té ganes de més. Ja s'havia convertit en un dels grans pensadors del segle XX i, per què no?, en un gran estudiós del llenguatge cinematogràfic. Comença un altre projecte, sense data de caducitat, per estudiar la gramàtica del setè art. Comença, per tant, un període de metacinema. I l'última meravella d'aquest corpus es diu 'Adiós al lenguaje', un film sobre les possibilitats expressives del 3D portades als límits de l'agressivitat. La mires i t'agafa un mal de cap insuportable. Paradoxes de la vida: a sales espanyoles només s'ha estrenat en 2D, ridícula mutilació. Únicament a Sitges es va poder veure en el format original. Collons, que no estem parlant d''Avatar'!

També t'agradarà

Música

La banda sonora de França

75 cançons franceses que us faran perdre el cap Reserva a restaurants francesos Fem un recull d'algunes de les millors cançons franceses de tots els temps. Des d'Edith Piaf i la seva immortal 'Vie en rose' fins a Camille i la seva divertida i irònica 'La France'. En total, 75 cançons per recuperar temes emblemàtics de la 'chanson' francesa; el boom del pop dels 60; el geni de Serge Gainsgbourg i de cantautors excelsos com Etienne Daho, Benjamin Biolay i Dominique A; les músiques mestisses de Zebda i Les Negreses Vertes, fins a les propostes més actuals, com Sébastian Tellier. Obriu-vos bé d'orelles, chers amis! El més vist 7 maneres de conèixer gent a Barcelona Els millors consells per fer noves amistats (o alguna cosa més) Coneix gent Happn Descobreix a la gent més diversa i interessant que pots creuar-te per Barcelona gràcies a Happn! Ja sigui perquè acabes d'arribar a la ciutat, perquè et passes tot el sant dia a la feina, perquè totes les teves amistats estan emparellades o perquè t'acabes de quedar solter/a, a vegades pot resultar difícil conèixer gent nova a Barcelona. El ritme és frenètic, la gent ja té els seus cercles i a vegades ningú té la deferència de proposar-te que t'apuntis als seus plans. Sense adonar-te, pots trobar-te que et passes els caps de setmana de pel·lícula en pel·lícula i de sèrie en sèrie, parlant-li a les plantes i esperant que arribi el dilluns per anar a la feina i relacionar-te amb un altre ésser humà. S'ha acabat l'aïllament! A la ciutat hi

Restaurants, Francesa

Cuina francesa a Barcelona

El top 50 de restaurants Cuina catalana 10 restaurants per assaborir el millor de la nostra gastronomia Cuina d'autor Els plats més creatius pels xefs més en forma de la ciutat Cuina italiana Pizza, pasta i les especialitats menys conegudes d'Itàlia Cuina francesa Cinc establiments que ens porten la refinació i el bon gust de la 'cuisine française' Cuina asiàtica De l'Orient Pròxim a Indonèsia: els llocs ideals per tastar la gastronomia més exòtica Cuina basca Per menjar pintxos, peix, carn i marisc com als millors restaurants del País Basc Una selecció de 5 restaurants per tastar les especialitats de França sense sortir de Barcelona El més vist 7 maneres de conèixer gent a Barcelona Els millors consells per fer noves amistats (o alguna cosa més) Coneix gent Happn Descobreix a la gent més diversa i interessant que pots creuar-te per Barcelona gràcies a Happn! Ja sigui perquè acabes d'arribar a la ciutat, perquè et passes tot el sant dia a la feina, perquè totes les teves amistats estan emparellades o perquè t'acabes de quedar solter/a, a vegades pot resultar difícil conèixer gent nova a Barcelona. El ritme és frenètic, la gent ja té els seus cercles i a vegades ningú té la deferència de proposar-te que t'apuntis als seus plans. Sense adonar-te, pots trobar-te que et passes els caps de setmana de pel·lícula en pel·lícula i de sèrie en sèrie, parlant-li a les plantes i esperant que arribi el dilluns per anar a la feina i relacionar-te amb un altre ésser humà. S'ha acabat l'aïl

Advertising
Què fer, Activitats literàries

Confessions de l'ex de Godard

Anne Wiazemsky ens parla del rodatge de 'La chinoise' a 'Un año ajetreado' A Rolle, en una caseta prop del llac Lehman, a Jean-Luc Godard li deuen estar xiulant les orelles com el broc d'una tetera. Asseguda al sofà de la recepció d'un hotel del passeig de Gràcia, mentre la pluja pica contra els vidres amb una força que espanta, Anne Wiazemsky m'informa que sempre ha estat un absolut marcià. Ho sap de primera mà: van estar casats durant dotze anys. "Vaig arribar a la seva vida just després que se separés d'Anna Karina -explica-. I com que Anna Karina no havia obert mai un llibre de seguida em va agafar afecte". No és dona de gaire paraules, però les poques que diu són autèntics punyals.L'any 2007, Wiazemsky va publicar 'La joven'. Hi explicava que a la tendra edat de 17 anys Robert Bresson li va oferir el paper protagonista d''Au hasard Balthazar', el de la noia amb cara de circumstàncies que anava amunt i avall aferrada a les orelles d'un burret. En aquella època Godard ja havia estrenat 'Pierrot le fou'. "Recordo que vaig anar-la a veure amb un pobre nano que em feia la cort, i el vaig obligar a quedar-se a veure les tres sessions de la tarda". Aquell Belmondo amb la cara pintada de blau ja li va fer venir ganes de llançar-se als braços del mestre. Però Wiazemsky no era més que una estudiant de secundària amb unes notes molt modestes.Quan es va estrenar 'Masculí i femení', en canvi, Bresson ja l'havia donat a conèixer, i sense cap mena de vergonya va enviar una carta d'admi

Cine

Sexe i cinema d'autor

Set pel·lícules que demostren que Lars von Trier no és el primer a convertir el sexe explícit en cinema de culte L'estrena de 'Nymphomaniac Vol. 2' va revolucionar els cinemes. Al film hi ha molt de marro: 'bondage', sado, pederàstia i moltes parts impúdiques a la vista. Però, digueu-me, us sembla que això és pornografia? A nosaltres no. El que va fer Von Trier forma part d'una llarga tradició d'obres mestres que han fet tremolar el pols als més puritans. Aquí un breu repàs de 7 moments essencials d'aquest gènere de llarg recorregut que any rere any ha tret el pitjor dels més moralistes. Avís: aquest article conté culs. L'ou o la japonesa El clítoris gutural de Linda Lovelace no va ser l’únic miracle anatòmic de la dècada dels 70. Al Japó, Nagisa Oshima va filmar 'L’imperi dels sentits', una tragèdia sexual amb sado selvàtic on un senyor amb idees de bomber va introduir un ou de corral recent escaldat per un forat de la seva dona que no m’atreveixo a anomenar, davant de càmera. La pobra, en veure desaparèixer tan delicioses menges úter amunt, es va ajupir entre sanglots i, fent força, va expulsar l’ou, com una gallina ponedora. Sexe a Nova York Això no té res a veure amb Sarah Jessica Parker. Ella ni tan sols es treia els sostenidors quan feia l’amor. Parlo de Joe Dallessandro i la seva titola, tot un referent dels anys de la Factory des que Paul Morrissey li va dedicar no una pel·lícula, sinó una trilogia, on aquest pupil de membre pendolant era un xapero ionqui que feia can

Advertising
Aquesta pàgina ha migrat al nostre nou disseny de manera automàtica. Si hi veus res d'estrany, avisa'ns a feedback@timeout.com