Sexe i cinema d'autor: això no és porno

Set pel·lícules en què el sexe explícit forma part del cinema de culte
Anatomia de l'infern
Rocco Siffredi a 'Anatomia de l'infern'
Per Josep Lambies |
Advertising

El sexe explícit encara fa tremolar el pols als més puritans. A més d'un li ha caigut el monocle davant la imatge d'un penis erecte en pantalla gran. Però que l'excés de moral no us emboiri la mirada. Més enllà dels productes masturbatoris de rigor, la pornografia por ser una obra d'art. Aquí un breu repàs de set moments essencials d'aquest gènere de llarg recorregut que fa anys que genera polèmica. Avís: aquest article conté culs.

L'imperi dels sentits

L'ou o la japonesa

El clítoris gutural de Linda Lovelace no va ser l’únic miracle anatòmic de la dècada dels 70. Al Japó, Nagisa Oshima va filmar 'L’imperi dels sentits', una tragèdia sexual amb sado selvàtic on un senyor amb idees de bomber va introduir un ou de corral recent escaldat per un forat de la seva dona que no m’atreveixo a anomenar, davant de càmera. La pobra, en veure desaparèixer tan delicioses menges úter amunt, es va ajupir entre sanglots i, fent força, va expulsar l’ou, com una gallina ponedora.

Flesh

Sexe a Nova York

Això no té res a veure amb Sarah Jessica Parker. Ella ni tan sols es treia els sostenidors quan feia l’amor. Parlo de Joe Dallessandro i la seva titola, tot un referent dels anys de la Factory des que Paul Morrissey li va dedicar no una pel·lícula, sinó una trilogia, on aquest pupil de membre pendolant era un xapero ionqui que feia cantonades per l’East Side. Mítica l’escena de la primera part, 'Flesh', en què el molt generós es deixava grapejar per una mena de Matusalem amb ulleres de pasta. Aquí no ensenyarem el seu entrecuix, però no ens podem estar d'exhibir-ne el cul.

Advertising
Novecento

La minga de De Niro

Des que va córrer la veu que a l'escena de la mantega de 'L'últim tango a París' Maria Schneider havia estat violada, Bernardo Bertolucci ha despertat odis a tot arreu. La notícia va aixecar molta polseguera, i tot i que el cineasta va intentar desmentir el rumor poca gent ha tornat a veure aquest moment mític del cinema dels anys 70 amb els mateixos ulls. Nosaltres volem recordar una altra pel·lícula seva, 'Novecento', en què una prostituta epilèptica masturbava Robert De Niro i Gérard Depardieu, una mà a cada banda, sense un trist llençolet que tapés l’espectacle.

Le pornographe

Així va acabar Léaud

Pocs saben que aquell nen que corria per la platja al final d’'Els quatre-cents cops', l’Antoine Doinel de les pel·lícules de Truffaut, és a dir, Jean-Pierre Léaud, va acabar com va acabar: interpretant un director porno en hores baixes, amb el cabell greixós com una cuixa de porc i massa tintat de negre. El film era obra de Bertrand Bonello. Es deia 'Le pornographe', i una part sensiblement elevada del càsting eren professionals de la indústria pornogràfica. Com els dos que teniu a la imatge.

Advertising
Anatomia de l'infern

Rocco descarrega

No és que la cigala descomunal de Rocco Siffredi li vingui a ningú de nou. Tot i així, a més d’un se li van regirar les farinetes quan 'Anatomia de l’infern' de Catherine Breillat la va mostrar en tota la seva esplendor, pantalla completa, a la secció oficial de la Berlinale.

The devils

Caques i monges

Si algú se sent ofès per la vagina sagnant de Charlotte Gainsbourg que augura la segona part de 'Nymphomaniac', aquí van dos moments tan clàssics com desagradables: aquella barreja salvatge de cagarros i enculades del Saló de Pasolini i l’estampa de Vanessa Redgrave geperuda, amb els faldons de l’hàbit arremangats, muntant a pèl dalt d’un ciri durant l’orgia sacrosanta d’'Els dimonis' de Ken Russell.

Advertising
9 songs

Els de la banyera

Perquè no sigui dit, acabarem una mica romàntics, gràcies a Winterbottom i l’escena de coit aquàtic a '9 songs', una història d’amor que, com totes les que val la pena disfrutar, tenia les seves pujades de temperatura. Al cap i a la fi, el sexe és part de la vida. I la vida és part del cinema. Així doncs, a què ve tant d’escàndol?

Advertising
Aquesta pàgina ha migrat al nostre nou disseny de manera automàtica. Si hi veus res d'estrany, avisa'ns a feedback@timeout.com