Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Què fan a l'In-Edit 2014?

Què fan a l'In-Edit 2014?

¿No sabeu quines pel·lis anar a veure al Festival Internacional de Cine Documental Musical de Barcelona? Us fem cinc cèntims de la programació perquè ho tingueu clar

Pulp
Pulp: A Film About Life, Death and Supermarkets
Per Marta Salicrú |
Advertising

Les pel·lícules d'inauguració i clausura són dues de les més atractives del programa. El festival arrencarà amb 'Pulp: A film about life, death and supermarkets', a mig camí entre el retrat de Jarvis Cocker i el de la seva ciutat natal i bressol de Pulp (i del synth-pop), la industrial Sheffield, rodat durant el retorn del grup britànic entre el 2011 i el 2012. El film inclou metratge gravat durant el seu últim concert, a Sheffield, i en aquest sentit té puntes amb comú amb 'Dexys: Nowhere is home', sobre la gira amb què els de Kevin Rowland van presentar el seu primer disc en tres dècades, codirigit per Paul Kelly ('Lawrence of Belgravia'). Atenció als fans dels Dexys: Rowland és un dels convidats del festival i presentarà el passi del dissabte 25.

Tancarà l'In-Edit '20,000 days on Earth', pel·lícula entre la realitat i la ficció premiada en diversos festivals que segueix Nick Cave durant 24 hores. Hi veurem la Kylie i els Bad Seeds Warren Ellis i Blixa Bargeld. Als fans de l'australià també els pot interessar 'Autoluminescent', al voltant del desaparegut Rowland S. Howard, company de Cave a The Birthday Party.
Encara que sigui un festival de cinema, allò que ens decideix a veure unes pel·lícules o unes altres a l'In-Edit són sobretot els gustos musicals i els ídols del panteó sònic de cadascú. Al marge de la qualitat cinematogràfica de les cintes que protagonitzen, entre els herois del programa d'enguany hi ha els enyorats Fela Kuti, Freddie Mercury, Joe Strummer -de nou buscant el seu cotxe per Granada-, Frank Zappa, Duke Ellington, Elliott Smith, Divine -film inclòs una mica pels pèls en un festival de documental musical però precedit per bones crítiques- i els desapareguts aquest any Pete Seeger i Johnny Winter.

També hi ha mites vius com Alice Cooper, Mike Oldfield, Kate Bush -amb un documental més televisiu que cinematogràfic, les coses com siguin- i Nas, que enguany ha celebrat 20 anys del debut 'Illmatic', considerat un dels millors discos de hip-hop de la història.

Escombrant cap a casa, tenim films sobre Càndid Coll, cantant del grup de punk-rock d'Hostalric Autodestrucció ('Un lloc on caure mort', dirigit per Miguel Ángel Blanca de Manos de Topo), i Maurici Ribera, àlies The Missing Leech, antiestrella anti-folk local.

Un altre dels protagonistes serà el director holandès Frank Scheffer, autor de documentals al voltant de Mahler, John Cage, Varèse i Stockhausen, entre d'altres, a qui l'In-Edit homenatja amb una retrospectiva.

També tindran quota de pantalla grups i escenes musicals, sobretot dels 80, amb títols dedicats a Spandau Ballet -que seran a Barcelona presentant 'Soul boys of the western world'-, Slint, The Meckons, Killing Joke, el segell indie-pop Sarah Records i el shoegaze ('Beautiful noise').

Però també panoràmiques sobre l'ska i la música impro britànica ('Taking the dog for a walk'), l'escena hardcore techno holandès dels 90 ('Gabbers!') i la del rock alternatiu de Biscaia de la mateixa dècada, radikal o indie, l'escena electrònica de la Barcelona actual i les deganes WTF Jam Sessions del Jamboree. L'In-Edit també enfoca els marges de la història del pop i els gossos verds que els habiten: que li ho preguntin a Rodríguez. Hi descobrirem un mariachi 'gringo' i pèl-roig a Cuba ('Mateo'), un quartet funk blanc que mai no es van menjar un torrat ('We don't wanna make you dance'), col·leccionistes de nadales ('Jingle bell rocks!'), adolescents problemàtics de Dublín salvats pel hip-hop ('Broken song') i el productor Shep Gordon, mànager de Pink Floyd, Luther Vandross, Alice Cooper i després de xefs televisius -en el debut a la direcció de Mike Austin Powers Myers-.

Entre les rareses del programa, la cinta experimental 'A spell to ward off the darkness', a mig camí entre el documental musical i el videoart, i dos híbrids de documental musical i thriller: 'As the palaces burn', sobre l'acusació d'homicidi al cantant del grup de metal nord-americà Lamb of God després que un fan morís en caure de l'escenari en un concert a la República Txeca; i 'Angels & Dust', al voltant de la condemna a Panamà del DJ mexicà establert a Barcelona Professor Angel Dust (ara Professor Angel Sound) per tràfic de drogues i, sobretot, de l'epopeia del seu germà Mauricio per fer-se càrrec de la filla del DJ. Menció a part mereix American interior, protagonitzada per Gruff Rhys. Al capdavant de Super Furry Animals ha cantat des de dins d'un casc de Power Ranger i ha menjat api per generar efectes sonors: els fans del grup de Gal·les estan avesats a que faci coses que se surten de la norma. La seva última genialitat és 'American interior', que a banda del documental és també el seu últim disc en solitari.

Inspirat en un dels seus avantpassats, l'explorador John Evans, qui el 1792 va fer les Amèriques per buscar una tribu d'indis parlants de gal·lès -les idees de bomber li vénen de família-, Rhys va seguir les seves passes per fer una gira pels Estats Units en què explicava la història d'Evans amb cançons -les millors que ha fet en solitari-, power points i un titella: Furries en estat pur. Després de la projecció del documental del dimarts 28, Rhys farà un directe en solitari de petit format. L'altre concert en el marc del festival serà el dels protagonistes del documental 'Europe in 8 bits', sobre l'escena chiptune, música electrònica creada amb consoles de videojocs 'vintage'. Serà el 29 d'octubre a la Sala Apolo, i si encara canteu les sintonies del Super Mario, no us l'hauríeu de perdre.

No seran les úniques maquinetes del 12è In-Edit: també s'hi podrà veure 'I dream of wires', sobre màquines que fan música (Moog, Korg, etc.), i 'Variaciones espectrales', al voltant del xilè Vicente Asuar, pioner de l'electroacústica que va crear el primer ordinador musical de l'Amèrica Llatina.

També t'agradarà

Música

Top 10 de l'In-Edit 2014

El top 10 del Festival Intenacional de Cine Documental Musical de Barcelona El Beefeater In-Edit està en ratxa. Porta dos anys seguits programant les pel·lícules que s'han acabat emportant l'Oscar al millor documental, 'Searching for Sugar Man' el 2012 i 'Twenty feet from stardom' el 2013. Un encert que l'any passat van gaudir gairebé 30.000 espectadors. En la 12a edició, que se celebra del 23 d'octubre al 2 de novembre, el festival de documental musical de Barcelona continua apostant per multiplicar les pantalles: les tres dels cinemes Aribau, tres més a la resta d'Espanya (Madrid, Bilbao i Pamplona) i totes les que es connectin a la seva seu 'online', In-Edit.tv. Aquesta és la nostra tria per al festival d'enguany, que també homenatja el director holandès Frank Scheffer, autor de documentals sobre John Cage, Schönberg i Stravinsky. Últimes crítiques de cine Magical girl Sorprenent, carismàtica barreja de 'thriller' geomètric i intriga existencial, 'Magical girl' és el segon llargmetratge de Carlos Vermut després de Diamond flash, igualment hipnòtic i fascinant. El pare d’una nena obsessionada amb un personatge de manga, un antic professor que ha estat a la presó i una dona tancada en els laberints de la seva ment són els protagonistes del film, les vides que es creuaran en un relat amb múltiples dreceres i incomptables desviacions narratives. I tot això s’enquadra en una posada en escena alhora miŀlimètrica i dinàmica, un relat que atrapa l’espectador en successives xarxes

Música, Dance i electrònica

Concerts de la setmana

James Vincent McMorrow L'irlandès James Vincent McMorrow, acompanyat de la seva banda, presenta el seu segon llarga durada, 'Post tropical' (2014), un disc en el que ha donat un gir més electrònic al seu estil, aquest pop-folk pausat que amb el seu àlbum de debut, 'Early in the morning' (2011), el va portar al principi a ser etiquetat com el candidat més ben col·locat per al títol de Bon Iver (o Justin Vernon) europeu. Amb el temps ha demostrat que té molta personalitat i talent propi. Caprichos de Apolo 2014: Allah-Las El quartet Allah-Las, que es van conèixer treballant a la seu de la immensa botiga de discos Amoeba Records a Los Angeles, recrea el seu amor pel beat i pop psicodèlic dels 60 i a bandes com Zombies, Love o The Byrds al seu segon disc, 'Worship the sun' (2014), que presenten en directe sense nostàlgia i amb molta energia. Say it Loud 2014: Speech Debelle + Izah Speech Debelle ha publicat de moment dos àlbums, 'Speech therapy' (2009), que li va valdre el prestigiós premi Mercury Prize i 'Freedom of speech' (2012), testimoni de la qualitat d'aquesta rapera anglesa. Amb una veu i un flow molt particulars, la seva actuació al cicle de música negra Say it Loud és una ocasió única per veure-la, ja que no s'acostuma a prodigar en directes. Artista amb un fort compromís social, el seu currículum compta amb col·laboracions com les de Bonobo o Roots Manuva que l'han portat a moure’s en registres que van des del soul fins al rap més pur. La britànica compartirà cartell a

Advertising
Cine

Estrenes de la setmana

Les crítiques de les pel·lícules que s'estrenen aquesta setmana als cinemes de Barcelona! Us costa decidir-vos a l'hora d'escollir una pel·lícula per anar al cinema? Estigueu al dia del més nou de la cartellera i escolliu bé la pel·lícula que aneu a veure! Aquí podreu consultar cada setmana les valoracions de les últimes estrenes per part dels crítics de Time Out. Magical girl Sorprenent, carismàtica barreja de 'thriller' geomètric i intriga existencial, 'Magical girl' és el segon llargmetratge de Carlos Vermut després de Diamond flash, igualment hipnòtic i fascinant. El pare d’una nena obsessionada amb un personatge de manga, un antic professor que ha estat a la presó i una dona tancada en els laberints de la seva ment són els protagonistes del film, les vides que es creuaran en un relat amb múltiples dreceres i incomptables desviacions narratives. I tot això s’enquadra en una posada en escena alhora miŀlimètrica i dinàmica, un relat que atrapa l’espectador en successives xarxes de sentit que es poden interpretar de maneres diferents. El resultat és d’una complexitat inabastable, i acaba parlant del desig i les seves dualitats com si es tractés d’un misteri metafísic en forma de novel·la policíaca. Una joia, en fi. La distancia Fa uns anys, alguns vam quedar fascinats amb 'Finisterrae', un film que posava el fantàstic i l’estètica radical a les ordres d’una comicitat absurda. El seu director signa ara 'La distancia', un film que aprofundeix de nou en les possibilitats de

Cine, Drama

La cartellera alternativa

Cada setmana, a Barcelona trobem una extensa oferta de pel·lícules més enllà de les principals sales de cinema. Mitjançant festivals, sessions especials, cinemes que aposten pels clàssics o produccions menys majoritàries i la Filmoteca de Catalunya, la ciutat compta amb propostes cinèfiles molt interessants per descobrir films, directors i visions diferents del món i de l'art. Aquí teniu una selecció del millor cinema alternatiu de la cartellera! Lola Jacques Demy. França, 1961. VOSC. 90'.   Demy va rodar el seu primer llargmetratge en plena eclosió de la Nouvelle Vague. El film, realitzat amb gran inventiva a la ciutat marítima de Nantes, creua els itineraris de diversos personatges per recompondre la vida d’una dona l’existència de la qual es resumeix en la fidelitat a un amor d’infància. Demonstration Els dos dies de vaga general del 2012, 32 estudiants del Màster en Documental de Creació de la Universitat Pompeu Fabra es llancen al carrer amb les seves càmeres per enregistrar els fets des de diferents punts de vista. El silencio de los corderos Jonathan Demme. EUA, 1991 VOSE. 115'.    L'FBI busca 'Buffalo Bill', un assassí en sèrie que mata a les seves víctimes, totes adolescents, després de preparar-minuciosament i arrencar-los la pell. Per poder atrapar-lo recorren a Clarice Starling, una brillant llicenciada universitària, experta en conductes psicòpates, que aspira a formar part de l'FBI. Seguint les instruccions del seu cap, Jack Crawford, Clarice visita la presó d'a

Advertising