Xcèntric 2014: Contes fantàstics II

Cine, Drama

Time Out diu

La literatura en general i els contes en particular han estat una gran font d’inspiració en el cinema de Starewitch, Švankmajer i els germans Quay. Gogol, Poe, La Fontaine o la mitologia sumèria inspiren les pel·lícules d’aquesta sessió. 'La nit de Nadal', curtmetratge basat en el conte de Gogol, és un dels pocs films russos en imatge real de Starewitch que han arribat fins als nostres dies. Rescatem un conte de terror molt poc conegut del director Jiri Brdecka, amb la direcció d’art d’Eva Švankmajerová (1940-2005), artista surrealista, dona de Švankmajer i la seva gran col·laboradora. L’interès d’Eva pels contes va impregnar l’obra del seu marit, a través de l’interès pel folklore que destil·len els seus grafismes naïf. Eva firma, entre molts d’altres, el decorat a 'El pèndol', el pou i l’esperança. El to fosc de la sessió és completat pels germans Quay amb un conte el guió del qual s’inspira, a parts iguals, en el text èpic de Gilgamesh, l’obra de l’escriptor austríac Konrad Bayer i un dibuix (que inspira el personatge principal) de l’artista outsider Heinrich Anton Müller. Els Quay reconeixen el cineasta polonès Walerian Borowczykcom la seva gran influència en l’animació. De Borowczyk en van aprendre, entre altres coses, els seus moviments de càmera peculiars i insectívols, fàcilment visibles en una de les seves millors animacions i més experimentals, 'Les jeux des anges'.

Detalls

També t'agradarà