Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Montenegro. Comedias bárbaras

  • Teatre
  • Crítica de Time Out
Publicitat

Time Out diu

De: Ramón del Valle-Inclán. Versió i direcció: Ernesto Caballero. Amb: Fran Antón, Ramón Barea, Ester Bellver, Javier Carramiñana, Francesco Carril, Bruno Ciordia, Paco Déniz, Silvia Espigado, Marta Gómez, Jorge Kent, Carmen León, Toni Márquez, Mona Martínez, Rebeca Matellán, Paco Ochoa, José Luis Sendarrubias, Juan Carlos Talavera, Janfri Topera, Alfonso Torregrosa, Yolanda Ulloa, Pepa Zaragoza.
 
Relacionar bellesa amb funcionalitat no s'ho va inventar la Bauhaus. Ja ho defensava fa dos mil·lennis Vitruvi. Després van arribar els contestataris -des dels romàntics als simbolistes- que apostaven per l'absolut llibertari del bell. El que gairebé ningú no ha apadrinat és que l'artifici anul·li la bellesa preexistent. Aquest és l'enorme problema de la versió de les 'Comedias Bárbaras' de Valle-Inclán que ha perpetrat Ernesto Caballero. 'Montenegro' ha titulat la seva adaptació de la trilogia.
 
El diluvi modernista de la paraula de l'autor no requereix una tempesta d'imatges prenyades de suposat simbolisme, amb un tremendisme líric-estètic que només uns pocs han sabut com suportar i transformar en plaer escènic. Potser només Francisco Neva i el seu "teatre furiós". El conjunt -encara que el mateix concepte es violenta davant la incoherència de les iconografies- respira modernitat passada de moda. Una mirada estètica que ja als 80 estava a punt de ser superada.
 
El muntatge incorpora regionalismes, referències a la tragèdia grega, teatre físic, evocacions shakespearianes (el patriarca empès a ser un proto-Lear, Sabelita transvestida d'Ofèlia victoriana), detalls de farsa; tot l'imaginable perquè Valle-Inclán quedi en una ombra llunyana. L'autor té pocs moments per imposar-se a la fira d'imatges, però quan ho fa mostra la seva potència original. Són escassos minuts i entre aquests els més destacats els ocupa la trobada (l'escena de l'expiació) entre Sabelita i Doña María. Intimitat despullada i potència interpretativa de Rebeca Matellán i Yolanda Ulloa. La resta, inclòs el desgast actoral de Ramón Barea com Don Juan Manuel Montenegro, un deliri estèril.

Detalls

Adreça
Preu
24-28 €
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà