Opacitas. Velar la transparència, al Museu Tàpies fins al 28 de setembre, ofereix un recorregut immersiu per l’obra d’Anna Malagrida (Barcelona, 1970), que investiga els límits entre interior i exterior a través de la fotografia, el vídeo i la instal·lació. El seu treball se centra en espais liminars que uneixen i separen, tot posant en tensió oposicions com veure i ocultar, habitar i observar. Amb una mirada polisèmica, Malagrida defuig les interpretacions unívoces, obrint espais de reflexió on l’espectador pot endinsar-se en la complexitat visual i conceptual de les seves peces.
Les seves imatges, sovint amb una textura pictòrica i una estètica ambigua, capten rastres, empremtes i gestos efímers que remeten a moments passats, tensions socials o a l’acció mateixa del temps sobre l’espai. Una obra destacada n’és Vitrines. Boulevard Sébastopol (2009), una sèrie fotogràfica que mostra aparadors comercials clausurats a París, coberts amb el característic blanc d’Espanya. Aquesta capa pictòrica impedeix veure l’interior i transforma els vidres en superfícies abstractes, que evoquen llenços moderns. L’obra reflexiona sobre la crisi econòmica i la mutació del paisatge urbà, tot jugant amb la dualitat entre el que s’amaga i el que es mostra.
El treball de Malagrida supera els límits de la fotografia convencional per convertir-se en una experiència sensorial i simbòlica. Les seves obres, sovint marcades per accions mínimes com netejar, pintar o observar, transformen espais quotidians en escenaris de pensament crític. Així, l’artista convida a mirar la ciutat i el paisatge construït des d’una perspectiva renovada, evidenciant la vulnerabilitat, la resistència i la possibilitat de reconstrucció tant de l’individu com del seu entorn.