La Fundació Foto Colectania presenta, del 12 de juny al 21 de desembre de 2025, l’exposició L’art de navegar. Com perdre’s en un món d’imatges, una reflexió crítica sobre el paper de la fotografia en les cultures digitals. Comissariada per Jon Uriarte, la mostra reuneix obres de 14 artistes internacionals que investiguen com les imatges digitals, lluny de representar el món físic, creen i estructuren els espais virtuals en què vivim.
L’exposició examina la desorientació contemporània provocada per la hibridació entre allò físic i allò digital, a través d’entorns com videojocs, xarxes socials, cotxes autònoms, exploració espacial o mapes en línia. Davant d’una tradició visual orientada a trobar un destí, molts artistes proposen avui el perdre’s com una estratègia crítica davant un món hiperconnectat.
Entre les obres destacades hi trobem Digital Camouflage de Simon Weckert, que utilitza peces de roba amb patrons dissenyats per confondre sistemes de reconeixement d’objectes; Martian Landscapes (2022) de Kyriaki Goni, un tapís que reimagina paisatges marcians des d’una mirada especulativa sobre el futur digital; i Year of Weather del col·lectiu open-weather, un projecte feminista que empra tecnologies de baix cost per captar imatges meteorològiques des de satèl·lits, fomentant la participació ciutadana i la sobirania tecnològica.
A l’exposició es despleguen obres de Sara Bezovšek, James Bridle, Alan Butler, Carlos Carbonell, Juan Covelli, Marie Foulston, Kyriaki Goni, Roc Herms, Esther Hovers, Rayane Jeema, Josèfa Ntjam, el col·lectiu open-weather (Sophie Dyer i Sasha Engelmann), Giath Taha i Simon Weckert. Una constel·lació d’enfocs que ens convida a repensar com habitem les imatges i com aquestes ens (des)orienten en la complexa cartografia del món digital.