Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Per què heu de conèixer Charlotte Salomon?

Per què heu de conèixer Charlotte Salomon?

El Monestir de Pedralbes presenta 200 guaixos d'una artista oblidada que va usar l'art com a refugi durant l'Alemanya nazi

Charlotte Salomon
© Collection Jewish Historical Museum, Amsterdam. © Charlotte Salomon Foundation
Per Eugènia Sendra |
Advertising

Dona, jueva i artista de primera magnitud, Charlotte Salomon va viure una curta i intensa vida marcada per les circumstàncies polítiques i familiars abans de ser deportada al camp de deportació d'Auswitch, on va morir. Es va refugiar en l'art i en poc més de dos anys va produir una ingent quantitat de guaixos –més de 800– que després de passar per festivals i centres d'art de referència com Documenta, el Centre d'Art Pompidou o el Palazzo Pitti, s'exhibeixen per primera vegada a Catalunya i a l'estat, al Monestir de Pedralbes. El comissari de la mostra 'Vida? O teatre?', Ricard Bru, apunta alguns dels motius pels quals cal conèixer i reivindicar la figura de Charlotte Salomon.

Charlotte Salomon
© Collection Jewish Historical Museum, Amsterdam. Charlotte Salomon Foundation

Vida de llibre

El dibuix de Charlotte Salomon va ser portada del llibre de David Foenkinos 'Charlotte' (Alfaguara), on el francès novel·lava la biografia de l'artista, fortament influïda pel suïcidi de membres de la seva família –després arribaria la versió cinematogràfica de 'Vida? O teatre?'–. "Va emprar l'art per salvar-se", explica l'historiador de l'art i comissari de la mostra Ricard Bru. Salomon va crear una petita d'obra d'art total, una peça teatral amb actes i personatges de noms ficticis, inspirada en la música i amb textos que ajuden a articular el retrat. A l'epíleg, "l'àvia se l'apareix i li diu: 'en comptes de treure't la vida, fes servir l'energia per explicar la vida'", relata el comissari.

Charlotte Salomon
© Collection Jewish Historical Museum, Amsterdam. Charlotte Salomon Foundation

Guaixos expressionistes

Salomon neix en una família jueva benestant a Berlín i als 11 anys s'enfronta a la mort de la mare. A partir de 1935 i durant tres anys assisteix a l'Acadèmia d'Art de la ciutat; el 1938, amb la persecució de jueus, es veu obligada a refugiar-se a França amb els avis. Quan el 1939 l'àvia intenta suïcidar-se, l'avi li revela l'historial de suïcidis de la família (recentment s'ha especulat si Salomon podia haver acabat amb la vida de l'avi el 1943). El 1941 comença a pintar 'Vida? o Teatre?', on s'intueixen rastres del cinema expressionista, de Käthe Kollwitz, Kirchner, Chagall i Van Gogh. "Ens explica que el seu art és aquest en contrast amb el que en el mateix moment prodigava el nacionalsocialisme", revela el comissari davant d'aquesta obra.

Advertising
Charlotte Salomon
© Collection Jewish Historical Museum, Amsterdam. Charlotte Salomon Foundation

La maleta de Salomon

Sovint comparada amb Anna Frank, l'obra de Salomon es va conservar en una maleta fins als anys 60. La seva biografia i l'ascens del nazisme a l'Alemanya, més la persecució dels jueus i l'adveniment de la Segona Guerra Mundial estan presents en un treball que es llegeix com una novel·la, de la mà d'un llibret on apareixen els textos i peces musicals als quals fan referència els guaixos. L'anècdota que apunta el comissari davant d'aquesta peça: "sempre pintava l'esvàstica al revés", diuen que com a intent de neutralitzar el seu poder.

Charlotte Salomon
© Collection Jewish Historical Museum, Amsterdam. Charlotte Salomon Foundation

En 3 colors

Un emocionant epíleg tanca la mostra de 237 guaixos que permeten resseguir la història de Charlotte Salomon (en origen es conserven 1300 dibuixos, però ella va seleccionar-ne 800 per formar part de 'Vida? O teatre?). Melodies com les de l'obra 'Orfeu i Euridice', de Christoph Willibald Gluck; 'La mort i la donzella', de Franz Schubert; o fins i tot 'La Marsellesa' componen la banda sonora d'una obra pintada en tres colors, sobretot. Per la rapidesa en l'execució del treball i la intensitat del projecte, l'artista alemanya esdevé un referent de l'art de la primera meitat del segle XX a tenir present.

Advertising