Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Cancel·lacions, retards i incidències a vols. Què fer?

Per
Pau Roca
Publicitat

Arriba setmana santa, i molts de nosaltres marxarem de vacances a altres països o ciutats per gaudir d'uns dies de desconnexió mental i física. Potser no teniu aquesta sort, i heu d'agafar un avió per treballar. Sigui com sigui, volar implica una sèrie de riscos que tots coneixem: retards, cancel·lacions, incidències i problemes amb les aerolínies que poden posar-nos de molt mal humor i, sobretot, fer-nos sentir indefensos i amb poca informació sobre què fer o com actuar. Quins drets tenim? Quan ens poden tornar els diners? Les preguntes i respostes més comunes, a continuació.

Retards

Si el vostre vol surt o bé vola des d'un aeroport de la Unió Europea, i hi ha un retràs de més de dues hores, la companyia ha d'oferir menjar i beguda, a més de dues trucades gratuïtes. I si voleu amb companyies que tenen seu a la Unió, com RyanAir o Iberia, tranquils, perquè també s'aplica el mateix. Si el retard és de més de cinc hores, teniu dret de reemborsament "i a un vol de tornada al punt de partida: quan el retard sigui de 5 hores o més, si decideixes no viatjar, tindràs dret al reemborsament en 7 dies del cost total del bitllet al preu al qual es va comprar, corresponent a la part del viatge no efectuada i, fins i tot, a la part del viatge efectuada si el vol ja no té raó de ser", expliquen des de Reclamador.es

Cancel·lacions

Si la companyia no ha avisat amb dues setmanes d'antelació, està obligada a indemnitzar-vos. I si heu de quedar-vos alguns dies a una ciutat per culpa d'una cancel·lació, la companyia ha de pagar-vos menjar i allotjament, però només si voles amb companyies amb seu a la UE o el vostre vol surt d'un aeroport de la Unió Europea.

Les indemnitzacions són de 250 euros per a viatges de fins a 1.500 km de distància, 400 euros pels vols d'entre 1.500 i 3.000 quilòmetres i de 600 euros quan són trajectes de més de 3.500 quilòmetres. A més, la companyia us ha de subministrar assistència, aliments i allotjament si no teniu possibilitat d'allotjar-vos a la ciutat on sou.

Vagues

Si el vostre vol s'endarrereix o el cancel·la a causa d'una vaga, erupció volcànica o condicions climatològiques extremes heu begut oli. La companyia no té obligació de compensar-vos, tot i que sí que ha de retornar-vos els diners del vol.

He perdut el vol de connexió, per culpa d'un retard o cancel·lació

Si teniu dos vols de companyies diferents i perdeu el segon per culpa d'una cancel·lació o retard del primer, no podreu recuperar l'import del segon vol. Des de Skyscanner recomanen comprar els dos vols amb la mateixa companyia.

Com reclamo una indemnització?


Hi ha empreses especialitzades a reclamar indemnitzacions. Reclamador o Flight Right en són dues de les més famoses. L'Organització de Consumidors i Usuaris també proporciona aquests serveis. I al web d'Aena hi trobareu informació a temps real sobre el vostre vol.

M'han robat o fet malbé la maleta

La companyia és la responsable i és qui ha de respondre si hi ha problemes amb la vostra maleta. Teniu dos anys per reclamar els incidents que hàgiu tingut amb el vostre equipatge.

Consells pràctics

No tireu mai els bitllets ni la targeta d'embarcament. Són imprescindibles per reclamar!

Intenteu volar a primera hora del matí, ja que és més difícil que hi hagi retards.

Eviteu escales i si les heu de fer, que hi hagi temps suficient entre els dos vols.

També és bona idea volar a ciutats alternatives i menys massificades. Hi ha menys retards i problemes.

Si hi ha endarreriments o cancel·lacions i la companyia aèria diu que són per causes majors que no tenen a veure amb ells, demaneu un justificant per escrit.

Guardeu els tiquets de qualsevol pagament que feu durant el vostre retràs o cancel·lació.

Mantingueu la calma. Posar-se nerviós no soluciona res!

Últimes notícies

    Publicitat