Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Dones de cinema negre

Per Pere Vall
Publicitat

Ozon, Marine i un gran embolic

Una de les coses que més aplaudeixo, beneeixo i agraeixo de l'última peli de François Ozon és que segueix la tradició francesa de posar un personatge femení al centre d'una trama policíaca, d'un thriller. O d'un polar, que és com anomenen ells, els francesos vull dir, les històries de lladres i serenos. 'El amante doble' té el personatge de Marine Vacth al bell mig de la trama: no al mig, ni al costat. Ni és un personatge secundari, ni tampoc una femme fatale amb les escenes comptades. Ni un bell complement d'un personatge masculí que és més protagonista. Chloé, el paper de Vacth, és l'origen de la complicada palla mental que se'ns explica, i no es mourà de la pantalla fins al final. Entre miralls, escales de caragol, gats, somnis, triangles, malalties físiques i mentals, i paranoies variades. Però, en això de amanyagar les heroïnes del cinéma noir, Ozon ha tingut els seus mestres.

Les sirenes i les núvies de Truffaut

L’any 1955, amb ‘Las diabólicas’, Henri-Georges Clouzot ja va posar els fonaments d’aquesta pràctica (la de col·locar una dona al centre del merder policíac), i François Truffaut li va seguir les passes amb títols com ‘La núvia vestia de negre’, ‘La piel suave’, ‘La sirena del Mississipí’, ‘La mujer de al lado’ o ‘Vivamente el domingo’, amb estupends papers per a Jeanne Moreau, Françoise Dorléac, Catherine Deneuve o Fanny Ardant. 

Les infidels i les dames d’honor de Chabrol

Claude Chabrol també les va voler a elles perquè les passessin putes, en pel·lícules com ara ‘La mujer infiel’, ‘El carnicero’, ‘La ceremonia’, ‘La dama de honor’, ‘No va más’ o ‘La noia tallada en dues’. Sovint, amb la complicitat de grans dames del polar com Stéphane Audran, Sandrine Bonnaire o Isabelle Huppert.

Les cruels, núvies i amants d’Aranda

I aquí, a casa nostra, el més insistent de tots va ser Vicente Aranda, qui, des dels inicis de la seva carrera, allà els anys 60 i principis dels 70 del segle passat, amb ‘Las crueles’ i ‘La novia ensangrentada’, va decidir atorgar esplèndids, treballats i sucosos personatges de cinema negre a les dones. I va continuar fent-ho amb ‘Fanny Pelopaja’, ‘Amantes’, ‘Intrusos’, ‘Celos’ o ‘Luna caliente’.

Últimes notícies

    Publicitat