Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right La 'mediocritat' cultural barcelonina
Notícies / Teatre i Arts Escèniques

La 'mediocritat' cultural barcelonina

Llàtzer Garcia
©Maria Dias

Què és un ésser mediocre?, pregunto a Llàtzer Garcia. Ell, que no té problemes a l’hora d’autoinculpar-se, assegura, sense sorna, que la resposta és ell. No volia fer sang, però li deia perquè la Dàlia i el David, els protagonistes de 'Sota la ciutat', l’obra que està a punt d’estrenar al Lliure, potser són una mica mediocres. El dramaturg va més enllà i explica que tota la peça és “una oda a la mediocritat”. Però no ens quedarem en aquest substantiu tan feridor, sinó que podem anar fins a la novel·la de Richard Yates 'Revolutionary road' o als personatges de Txékhov, uns xarlatans que sempre diuen que faran moltes coses i al final no fan res, absolutament res.

“Un dia vaig dir-me: què passaria si Frank i April –els protes de 'Revolutionary road'– anessin finalment a París”, dispara en Llàtzer. I així va néixer 'Sota la ciutat', amb la Dàlia i el David que decideixen deixar el poble on viuen per instal·lar-se a Barcelona i acomplir els seus somnis. Però saben què passa? Que, apunta el dramaturg, “el canvi no els millora, ja que el problema no és el lloc on viuen, sinó ells”. Tornant a Txékhov, no creieu que tota aquella galeria de personatges que vol anar a Moscou, no serien tant o més mediocres si, al final, aconseguissin anar-hi?

El terror
El dramaturg afegeix personatges i parla de Raymond Carver, per exemple. I tota aquella gent que parla i parla per quedar-se al mateix lloc. “Els meus tenen molta il·lusió, però es queden paralitzats, ja que no tenen força de voluntat. L’obra, de fet, va començar dient-se 'La por', pel terror que tenen a atrevir-se, a continuar endavant, però també a ser mediocres”.

Ell, com Yates, diu que estima els personatges, però tenia ganes de jugar-los una mala passada i col·locar-los al bell mig de la jungla: la vida cultural barcelonina. Garcia no volia fer una altra obra sobre el teatre, encara que la Dàlia, una actriu que comença, i en Narcís, un vell professor de l’Institut del Teatre, siguin dignes representants de la faràndula local. De fet, el dramaturg revela que el personatge de Narcís està directament inspirat en la figura de Jordi Mesalles, professor també, que va ser arraconat en els últims anys de la seva vida. “Volia escriure una obra sobre ell i al final ha aparegut com a personatge secundari”, diu.

A 'Sota la ciutat', els personatges es fan veure per tirar endavant. Es deixen veure i juguen al joc de les aparences. “El món cultural és molt depredador i ells es desesperen perquè volen destacar”, remata Garcia. La seva tendència natural seria desaparèixer dins la ciutat o, en el seu cas, fugint cap a la muntanya, com els personatges de Vila-Matas o Robert Walser. Per ara, el tenim a Barcelona, però mai no se sap...

EXTRES
1. A finals d’abril, Llàtzer Garcia farà el seu debut cinematogràfic amb l’adaptació a la gran pantalla de ‘La pols’, que ha rodat amb els mateixos actors. Serà al Festival de Màlaga.
2. Ara mateix, està escrivint ‘Els nens desagraïts’, la tercera part de la trilogia sobre la família de la qual formen part ‘La pols’ i ‘La terra oblidada’.

Advertising
Advertising

Comentaris

0 comments