Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right La passarel·la 080 Barcelona sota lupa
Notícies / Tendències

La passarel·la 080 Barcelona sota lupa

080 Barcelona
© Maria Dias

33 desfilades de moda de marques locals i dissenyadors emergents ompliran la Sala Tallers del TNC en el marc de la 19a edició del 080 Barcelona Fashion. De nou, sorgeixen preguntes al voltant d’una cita que rep diners públics, i més en un moment de replantejament de les desfilades canòniques. Han de seguir existint ara que els films de moda transmeten tan bé la filosofia d’una marca? L’escena local s’ha d’emmirallar en grans escenaris de moda internacional, i ha d’integrar les seves dinàmiques? Com es canalitza el talent jove i com es reforça la indústria tèxtil existent?

Un reflex de la realitat
Per Jaume Vidiella, estilista i docent present al tribunal que selecciona les propostes que es veuran al 080, la passarel·la reflecteix la realitat del país. "Existeix un petit teixit comercial d’empreses que fabriquen producte, i està bé que puguin ensenyar-lo, i també hi ha joves emergents, per als quals és complicat consolidar-se com a empresa; la passarel·la aglutina els dos perfils". Econòmicament, només grans cadenes de distribució com Mango i Inditex podrien assumir el cost real d’una passarel·la. Pel que fa a la imatge, l’equilibri entre marques comercials i dissenyadors és complicat. "Estaria molt bé poder dedicar tres dies als comericals i dos als alternatius, però no surten els números, molt pocs poden fer aquest esforç titànic i si no hi ha negoci, la cosa no funciona".

L’especialització
Les setmanes de moda de Nova York, París, Londres i Milà juguen en una altra lliga i l’especialització pot ser l’alternativa per tornar a brillar i emocionar l’audiència. Ho defensa Estel Vilaseca, periodista de moda i fundadora d’itfashion. "L'error és equiparar-se a les grans passarel·les, cal pensar en el que et diferencia: Barcelona podria presentar-se com a referent d’un nou luxe, proper a l’artesania, la sostenibilitat i la tecnologia”, un terreny en què per a ella brillen marques com Paloma Wool, Teixidors o Med winds. Això també contribuiria a donar ales a creadors novells, poc presents al 080 des de la desaparició del Modafad. 
Per a Jèss Monterde, estilista i directora creativa, "s'han anat perdent dissenyadors interessants –Bolaño, Juan Pedro López, etc.–, i caldria un compromís de fer-ho més atractiu per a ells, perquè els serveixi de plataforma". D’entre les passarel·les internacionals a seguir destaca Estocolm: "No és una edició gaire extensa, però tenen orgull propi”. Alhora reivindica una proposta de menys dies i amb un fil argumental potent per a Barcelona. 

Ho veig, ho vull i ho compro ara
Tot i els contres econòmics, Krizia Robustella és una reincident al 080 Barcelona. I enumera els pros: el càsting, les fotos i el vídeo, i la mica de visibilitat de la col·lecció a escala estatal. “La passarel·la és un format arcaic, però res explica tan bé la roba, hi pots donar caràcter”. Ella també se sumarà a la dinàmica del 'See it now, buy it now' i vendrà la col·lecció d’hivern 2017-18 les dues setmanes posteriors a la desfilada. També ho faran Brain & Beast, que exhibiran les seves peces a Hell Gallery, i Manuel Bolaño, que presentarà una col·lecció-càpsula a l'Open Area del 080 Barcelona i es podrà adquirir online.

Advertising
Advertising

Comentaris

0 comments