Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Black Friday
© Oriol MaletBlack Friday

Black Friday, a favor o en contra? Fight!

Beneficiosa estratègia comercial o tradició impostada al servei d'un capitalisme desenfrenat?

Jan Fleischer
Escrit per
Jan Fleischer
i
Marta Salicrú
Publicitat

Vivim en la societat del consum, és un fet. Ens entusiasmen els descomptes, i el Black Friday se n'aprofita. Aquesta tradició directament importada dels Estats Units compta amb grans adeptes a treure la visa el quart divendres de novembre, però també amb detractors. El combat està servit: FIGHT!

Tireu la primera pedra

El Black Friday ho té tot per caure antipàtic: nom en anglès, origen ianqui –'sorry', Jan–, vocació consumista, ADN capitalista... Però combatre’l és una lluita perduda, com ho és reivindicar la Castanyada per sobre de Halloween. Si és difícil resistir- se a l’imaginari cinematogràfic de la carabassa amb malèfic somriure dentat i al 'trick or treat' amb disfressa de fantasma quan a l’altra banda hi ha Marrameu Torra Castanyes i una parada de venda de moniatos a 25 graus a l’ombra –sort dels panellets–, és impossible resistir-se als descomptes.

Qui mai no hagi sucumbit a la temptació de les rebaixes, que tiri la primera pedra. El Black Friday deu el seu nom al canvi de color dels números en la facturació de les botigues, de vermells a negres. Però quan són els comptes dels consumidors els que estan en vermell, benvinguts siguin els divendres negres. Per desemmascarar l’enorme marge de benefici de grans superfícies i multinacionals, i per fer gasto a les botigues de barri, encara que només et facin un 10%. -Marta Salicrú

Poc i sovint

Per què les rebaixes no poden ser com la dieta mediterrània? Diuen que hem de menjar poc i sovint. Per què no ofereixen petites rebaixes durant tot l’any en comptes de només dos mesos de cada dotze, la qual cosa provoca així una multitud de gent als carrers? I ara, el Black Friday, arribat dels Estats Units per crear encara més caos. Aquí és un truc de màrqueting més. En origen, als Estats Units, la gent aprofitava l’endemà d’Acció de Gràcies –divendres i festiu– per fer les compres de Nadal. Els comerciants hi van veure el negoci i van començar a fer rebaixes per atreure encara més gent.

Aquestes ofertes, tan grans i limitades en el temps, porten la gent cap al 'borreguisme'. Fins i tot han mort persones, atrapades entre la gentada, per obtenir els millors articles! Als Estats Units, a més, no poden ni estalviar-se les cues i comprar 'on line' durant el Black Friday, aquest és el negoci del Cyber Monday, el dilluns següent. Opto per celebrar el 'Buy Nothing Day' aquest divendres i passar el temps gaudint de la companyia de familiars i amics. -Jan Fleischer

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat