Cine Migrante 2018

Cine Gratis

Time Out diu

Cine Migrante, el Festival Internacional de Cinema i Formació en Drets Humans de les persones migrants, torna a Barcelona per cinquè any consecutiu. Del 2 al 7 d'octubre es projectaran, de manera gratuïta i arreu de la ciutat (Filmoteca, Centre Cívic Pati Llimona, Zumzeig Cinema, Institut Goethe), una trentena de pel·lícules i hi haurà també tres seccions especials, tallers, exposicions i taules de debat sobre la temàtica migratòria.

El festival reivindica la diversitat cultural i la negritud sota el lema 'Les vides negres importen', abordant com, a més dels tancaments de fronteres o de polítiques restrictives cap a la migració, la violència institucional es manté o es reforça contra els i les joves dels barris amb menys recursos, exclosos del sistema de benestar o de qualsevol possibilitat de mobilitat social.

La mostra recopila les històries dels joves afroamericans assassinats, l'estigma de joves musulmans a França o Gran Bretanya o la criminalització dels pobres als suburbis argentins o catalans i ho fa des de la seva pròpia mirada, allunyada dels clixés amb què sovint se'ls retrata des de l'ull aliè. Cine Migrante portarà a Barcelona al conegut raper i director francés Abd al Malik, que projectarà la pel·lícula 'Qu'Allah benisse la France!' (Què Alà beneixi França!) basada en la seva joventut com a fill d'immigrants subsaharians als suburbis marginals d'Estrasburg. El director retrata les hostilitats que patia en els seus inicis i com se'n surt gràcies a la música i la religió. Destaquen també dins de la programació del festival César Gonzalez, jove dels suburbis crescut en una villa, com s'anomena als assentaments informals de Buenos Aires, que filma les seves pel·lícules amb el veïnat interpretant-se a ells mateixos i les seves històries quotidianes.

Abd Al Malik i Cesar González, a més de presentar les seves pel·lícules, participaran en la taula rodona ‘Amb les meves mans negres faig cinema' com a exponents del black cinema, on també participarà el director suís Pierre-Alain Meier, un dels principals productors de cinema africà. L'emblemàtica pel·lícula senegalesa Hyènes (1992) del Djibril Diop Mambety és una de la trentena de cintes que Meier va produir i que ara es podrà veure a Barcelona gràcies a l'estrena de la versió restaurada per a la sessió de clausura del festival, diumenge 7 d'octubre.

Dins de la mateixa temàtica també es projectarà el film documental 'Generation revolution', de Cassie Quarless i Usayd Younis, que mostra a una nova generació d'activistes black & brown a Londres o 'I'm not your negro' de Raoul Peck, basada en el manuscrit de James Baldwin que recorre la història del moviment afroamericà als EUA i nominada a l'Òscar com a millor documental al 2017. S'exhibirà també una retrospectiva de Billy Woodberry, director que als anys 70 va formar part del movimient L.A. Rebellion de cinema negre independent a Califòrnia i un dels referents més importants del Black Cinema. Les seves pel·lícules qüestionen les estructures de control social modernes que perpetuen d'una o altra manera el colonialisme i la submissió. I són un referent per a les generacions actuals.

Detalls

També t'agradarà