Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Consells per millorar la flexibilitat

Consells per millorar la flexibilitat

Descobriu els beneficis de tenir un cos flexible i tonificat

Flexibilitat
© Àlex Gallardo
Per Carlota Martí (Lymbus) |
Advertising

Sou capaços de tocar-vos els peus amb les mans? I d’arribar a terra? Perdoneu si us estem demanant massa! Nosaltres fa un any no ho érem. De fet, quan anàvem a l’escola patíem fins a l'infinit el dia que arribava l’examen de flexibilitat –sí, en fèiem-. Assegudes a terra, amb les cames estirades, la nota depenia d’on ens arribaven les mans. Amb sort trèiem un cinc. Ep però, mireu-nos ara, podem agafar-nos els turmells, els dits i netejar la zona.

“Perdem flexibilitat des del moment en què naixem”, així de clar és en Jorge Garcia, preparador físic del Real Club de Polo d’Hoquei Herba i professor de la Universidad de La Rioja. “La flexibilitat és la capacitat del múscul per realitzar el màxim recorregut articular possible sense danyar-se, es perd amb el pas del temps i no genera moviment sinó que el possibilita. Depèn de dos factors: un és l’elasticitat muscular i l’altre la mobilitat articular - el grau de moviment màxim de cada articulació -”, puntualitza la Carlota Vilalta, professional de la dansa clàssica.

Què hem de fer? Entrenar-la des de petits! Ara, si ja se us ha passat l’arròs, no està tot perdut. “Es pot millorar a poc a poc. Al final depèn molt de la persona, del temps que porti sense treballar-la”, diu Garcia. “Hi influeixen la genètica, l’edat però, també, l’hora del dia, la temperatura de l’ambient i la muscular, el grau de flexibilitat treballat al llarg dels anys…”, analitza Vilalta. Tingueu l’edat que tingueu, però, hi ha opcions per millorar-la! “Optar per fer estiraments o ioga és una bona idea. Jo recomano fer exercicis o estiraments d’amplitud de moviments 2 dies a la setmana. És més que suficient. És important, però, que durant els estiraments, excepte en els de mobilitat dorsal, l’esquena estigui en posició neutra”, explica Garcia. Vaja, que la flexibilitat és una capacitat entrenable!

Advertising
Flexibilitat

Ens acostem fins Yoga Transforma (Vico, 31) on L’Eva i el Joan imparteixen classes de hatha ioga en sessions que duren una hora i que han classificat com a ioga suau o dinàmic. L’espai és familiar i acollidor: amb terra de fusta i llum i ventilació natural. “Tota activitat física saludable i que ens aporti benestar ha de tenir tres potes: càrdio, tonificació i flexibilitat i el ioga t’aporta les tres coses. És una disciplina global, on la flexibilitat no és l’objectiu sinó una conseqüència”, ens explica en Joan. Uns dos dies per setmana, a Yoga Transforma hi fem postures com la d’adho mukha, el guerrer o la cobra i acabem amb una bona ració de savasana. Nosaltres ens ho hem notat, hem guanyat flexibilitat. Per què? “El que té el ioga és que és un treball molt complet pel que fa a tot el cos. Hi ha disciplines que incideixen només en una zona aïllada. El ioga busca l’equilibri de totes les parts del cos a través d’un treball d’exercicis i estiraments molt variats: laterals, endavant, endarrere... Ara, el ioga no necessàriament farà augmentar la flexibilitat de tothom”, puntualitza en Joan. De fet, és una disciplina que busca l’equilibri, així que gent hiperlaxa, amb una flexibilitat superior a la saludable, enfortirà la musculatura, guanyarà to. “En el nostre entorn és cert, però, que el 90% de la gent té més rigidesa i, per tant, guanya flexibilitat. Si te’n falta, el ioga te’n donarà i, si te’n sobra, t’aportarà to muscular”, explica en Joan.

Advertising

Busquem calma mental, relaxació, un espai per nosaltres... Les motivacions que porten uns i altres fins al ioga varien però des de Yoga Transforma apunten al benestar com el principal factor que fa que la gent s’hi enganxi. “A curt termini, el que notes és una millora física, que estires musculatura i cos i arribes, per exemple, a tocar-te els peus. A mig-llarg termini el benefici és més global, el ioga et permet un manteniment, et dóna benestar i quan estàs un temps sense practicar-lo el trobes a faltar”, remarca.

ioga

Advertising

Nosaltres fa menys d’un any que ens posem sobre l’estora i intentem construir postures al ritme de la nostra respiració. Ens falta polir infinitat de detalls però ja hem començat a notar aquestes primeres millores i hem perdut rigidesa. “És un treball molt psicofísic. Trobes benestar més enllà del físic i, en el cas de la flexibilitat, també en guanyes a escala mental”, recorda en Joan.

Amb un pèl més de flexibilitat que a l’inici, anem cap a Niubó Dansa (Atenes, 5) a fer una sessió d’estiraments. La Carlota Vilalta és la professora de les sessions d’estiraments per joves i adults que programen els dimarts i dijous a última hora del dia. “Les classes d’estiraments a terra, de peu o en barra de ballet, les sessions de ioga, pilates o gyrotonic són bones per exercitar la flexibilitat”, ens explica. Els alumnes de la Carlota són diversos: alguns esportistes -’però fins ara no estiraven mai!’-, d’altres més sedentaris i amb una vida amb poca activitat física i de totes les edats, adolescents, adults, pares, mares...

Advertising
ioga a la platja

“Les classes d’estiraments ens ajuden a estirar i enfortir els músculs i allargar les fibres. Són progressives i tenen efectes visibles si s’és constant”. Les sessions de Niubó Dansa duren una hora i en acabar tots surten com nous: ‘Es pot establir una taula d’exercicis general però sempre s’ha de tenir en compte si la persona té alguna lesió o practica algun esport a nivell de competició perquè es carreguen més unes parts que d’altres. Un bon consell és llevar-se cada dia i, només sortir del llit, estirar-se amb els peus en paral·lel i aixecar els braços cap amunt baixant les esquenes” recomana Vilalta.

Advertising

Arribar o no a tocar el terra amb les mans pot semblar una ximpleria però pot ser, també, el primer símptoma del fet que esteu assolint l’objectiu de ser més flexibles i sou més a prop de guanyar en qualitat de vida. “Guanyar flexibilitat suposa un menor risc de lesions de genolls, una major mobilitat de malucs i de vèrtebres dorsals, cosa que ens aporta un menor risc de patir problemes d’esquena”, conclou en Jorge Garcia.

ioga.jpg

Advertising