Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Descobriu el mètode Feldenkrais

Alerta! Ens esforcem per informar acuradament, però aquests són temps inusuals, així que comprova sempre abans de sortir.

Mètode Feldenkrais
Mètode Feldenkrais

Descobriu el mètode Feldenkrais

Moviments conscients que transformaran la nostra vida

Per Carlota Martí (Lymbus)
Advertising

"Mou l’espatlla dreta cap avall. Ara cap amunt. Connecta els moviments: vés cap avall i cap amunt sense aturar-te al centre. Fes, però, moviments petits". Som estirades sobre una estora, en una posició gairebé fetal i amb el braç esquerre sobre els malucs. És una sessió de Feldenkrais. La veu de l’Esther Niego Palatchi ens acompanya i ens guia a través d’una sèrie de moviments petits, conscients i de qualitat. El mètode Feldenkrais va néixer de la mà del científic d’origen ucraïnès Moshe Feldenkrais i, des de fa uns anys, ja es pot practicar també a Barcelona. Basat en la neurociència, utilitza el moviment conscient i l’atenció dirigida per buscar patrons de moviment eficients i sans i millorar un grapat d’aspectes de la nostra vida. És un mètode d’educació somàtica: ment i cos no estan separats l’un de l’altre i la transformació d’un mateix arriba a través del moviment. "Amb l’educació somàtica, qualsevol benefici que obtinguis al teu cos, repercutirà a la teva ment", ens diu Niego Palatchi.

Comencem de peu sobre l'estora. Hem de fixar-nos en com els nostres peus s'arrelen a terra. Canviem el pes d'una cama a l'altra i, després, aixequem el braç esquerre i, més tard, el dret. Caminem per l'espai per ser conscients de com estem abans de començar la sessió i ens estirem sobre l'estora per sentir, també, com es recolza el nostre pes sobre ella. Fem rodar el cap a banda i banda i seguint la veu de l'Esther i les preguntes que ens llença, girem cap a la dreta i ens col·loquem amb els genolls doblegats formant un angle de 90 graus i la mà sobre el maluc. Primer fem moviments petits amb l'espatlla esquerra: cap endavant, cap enrere, amunt, avall... fins a enllaçar els moviments en un gir. "Poseu atenció en què els passa a les vostres costelles, al pit, a les espatlles... Si poseu atenció, alguna cosa canvia". Repetim la seqüència amb el maluc esquerre. "Ara intenteu el més difícil: mogueu espatlla i maluc a la vegada, fent un gir que passi per totes les posicions però movent un i altre en sentit contrari. Si us costa molt, visualitzeu-ho primer", diu l'Esther. I és que imaginar-nos fent el moviment també farà que rebem beneficis.

Yoga
Yoga

Advertising

Tornem al centre i ens aixequem per repetir la seqüència de l'inici: sentim com els nostres peus s'arrelen a terra, canviem el pes de l'un a l'altre, aixequem braços i caminem per l'espai. "Noteu canvis?" pregunta l'Esther. Hem treballat i hem mogut un costat i, en posar-nos drets, ens notem més en comunió amb el terra i sentim un braç esquerre més lleuger. Ens estirem de nou i treballem la part dreta del cos. Són moviments petits i que semblen senzills però, d'entrada, ens costa, per exemple, moure només el maluc cap amunt i cap avall. "No tenim consciència corporal. Tenim un cos però no sabem com funciona. Quan entenem com funciona, la vida ens canvia. Et sents bé, arrelat, sense dolor...", assegura Niego Palatchi. Ella se'ns acosta i ens ajuda a moure'ns correctament: "Perquè hi hagi aprenentatge s'ha de fer un moviment de qualitat, si no, no hi ha aprenentatge. El sistema nerviós capta el moviment i l'emmagatzema i entens com es mou el teu braç. Un cop ho entens i et coneixes a tu mateix, ets capaç de fer moltes més coses". De fet, a banda d'aquestes sessions col·lectives, també es pot practicar el mètode en classes individuals, d'integració funcional o 'llitera'. Allà, el professor no només guia els moviments de l'alumne amb la veu, sinó amb les seves mans: "Jo li faig la classe a l'alumne: el moc".

Advertising

"Com estàs?" ens demana l'Esther en acabar. Més arrelada a terra, més lleugera, molt relaxada... així ens sentim. "Notaràs canvis ara però, també, durant la setmana. El teu cos s'anirà recol·locant". Ella va descobrir el Feldenkrais el 2003, després d'una operació. "El metge em va dir que en uns anys tornaria per una hèrnia però no m'ha calgut. Era una persona molt ansiosa però amb el Feldenkrais em marxava l'ansietat, el dolor, podia dormir bé a les nits... era com un miracle. Sóc una persona diferent des que vaig començar. Canvia, també, la teva manera de pensar: abans només veia dues possibilitats, blanc i negre. Ara en veig 300 mil. Les opcions eren allà però jo no les veia i ara sí. Ara sóc capaç d'entendre que hi ha una gran gamma de grisos", relata Niego Palatchi. D'alumna va passar a mestra i es va acabar de formar a Milà. Al Feldenkrais tot està molt regulat, amb un curs que s'allarga quatre anys i unes lliçons que són les mateixes per tots els que es volen dedicar a l'ensenyament del mètode: la idea és evitar que la massificació porti a l'aparició de versions que no respectin els orígens i la puresa del Feldenkrais.

Advertising

Des de fa uns anys, l’Esther imparteix cursos, tallers, recessos i classes col·lectives a Feldenkrais Barcelona (639 76 32 10). "En totes les classes es treballa de cap a peus. Cap sessió és igual perquè poses l’atenció en un altre moviment”. A més, pels que viuen fora, també imparteix sessions online a través de FeldenkraisOnline.net i, fins i tot, un cop al mes ofereix una classe virtual gratuïta: "Ho faig per agraïment a un mètode que a mi m’ha ajudat moltíssim. Vull que la gent el conegui". També, programa tallers específics centrats en la pelvis, l’esquena, les espatlles o la flexibilitat, la força i la mobilitat de les articulacions. Amb la seva veu, els seus coneixements i la seva pròpia experiència guia a un bon grapat d’alumnes a través d’un mètode que es basa en la capacitat d’aprenentatge del sistema nerviós i que es serveix del moviment per ajudar-nos a coneixe’ns millor a nosaltres mateixos.

Recomanat

    També t'agradarà

      Advertising