Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Ara i aquí

Ara i aquí

'Ara i aquí', de Paul Auster i J.M Coetzee

Ara i aquí, de Paul Auster i J.M.Coetzee
Per Paul Auster i J.M. Coetzee
Advertising

ARA I AQUÍ
Paul Auster i J.M. Coetzee
Trad. Albert Nolla i Dolors Udina.
Edicions 62.
275 pág. 18,90 €

El febrer del 2008, el premi Nobel sud-africà J. M. Coetzee i l'americà Paul Auster es van conèixer en un festival literari d'Adelaida (Austràlia) i van encetar una estreta relació epistolar, un distès diàleg inteŀlectual, que es publica al recull 'Ara i aquí'. Reflexionen sobre grans qüestions com l'amistat, la crisi financera i la decadència de la cultura ("l'estupidesa s'ha incrementat a tots els fronts", diu Auster), i també sobre altres assumptes menys previsibles, com l'incest, l'obsessió amb el menjar i les complicacions que plantegen els telèfons mòbils en la ficció narrativa.

Cal dir que l'intercanvi de missives comença una mica encarcarat. Quan parlen de l'amistat, l'autor de Desgràcia enumera una taxonomia quirúrgica, però el de 'Trilogia de Nova York prefereix explicar-se amb anècdotes personals. I així, entre la rigidesa d'un i l'afabilitat de l'altre, van passant de tema en tema revelant part del seu caràcter: esquerp, cerebral i solemne Coetzee; desenfadat, irònic i mundà Auster. Amb l'esport, Auster lloa l'estètica de l'heroi (la bellesa d'una volea de Federer) i Coetzee destaca l'ètica dels valors (no suporta el futbol). S'interessen per Israel (donen suport al país, rebutgen Netanyahu) i la revolta a Egipte i se sorprenen amb el cas d'un reporter italià que publicava entrevistes falses amb escriptors (Auster i Coetzee inclosos).

Coetzee es confessa incapaç de captar les peculiaritats dels llocs on viatja i Auster admet que a les entrevistes oblida les respostes tan bon punt les diu. Tot i que és més una conversa cordial que un duel de temperaments, tant per als seguidors com per als neòfits, la trobada entre els dos monstres literaris resulta altament recomanable. -Abel Grau

Advertising