Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Entrevista a Agustí Fernández

Entrevista a Agustí Fernández

El pianista de jazz i música contemporània, Premi Nacional de Cultura 2013, ens revela els misteris de la música improvisada a propòsit del seu trio SAI

Agustí Fernández
Agustí Fernández
Per Marta Salicrú |
Advertising

Quan Agustí Fernández va rebre el Premi Nacional de Cultura el 2013, el pianista mallorquí el va agrair pel reconeixement que significava, no només a la seva feina, sinó a la de tota la gent que fa anys que comparteix amb ell "una manera d'entendre la vida i la música", explica, com una cosa lliure, imprevisible fins i tot per a qui la toca. Cosa que ha convertit Fernández en una referència mundial en el camp de la improvisació.

Fer núvols amb el piano
"Jo faig núvols amb el piano -diu-, però no sé quin tipus de núvol em sortirà". Amb SAI, un trio que combina els llenguatges del jazz, el flamenc, la música i la dansa contemporànies i el butoh en creacions en viu a partir de la improvisació, els cumulonimbus, els cirrus o el que surti els crea amb Ivo Sans a la bateria i la ballarina Sònia Sánchez.

No parlem d'improvisar solos sobre una melodia i una harmonia amb els torns pactats, com es fa al jazz més convencional. "No s'improvisa sobre el tema: el tema es va creant mentre estàs improvisant. No saps què et trobaràs fins que ho fas -i deixa anar una rialla, entre maníaca i simpàtica, contagiosa-. Però aquesta és la gràcia. Amb SAI no presentem i reproduïm una cosa que està feta. En funció de què passa, prens una decisió o una altra, i la suma de decisions que prenem és l'espectacle".

L'escena impro de Barcelona
SAI no estan sols fent núvols. Fernández qualifica l'escena impro de Barcelona d'excitant i d'extensa, cosa que, diu, no era així fa deu anys. "Hi ha tot un grup de gent d'uns trenta anys que estan buscant. I ho estan fent amb tanta insistència que al final trobaran". Se'ls pot sentir buscant per 23 Robadors, pel Jamboree, en espais d'art.

"Quan improvises ets tu, estàs despullat, i comences a estirar un fil, a veure on et porta -diu-. Has de saber-lo seguir i saber-li donar sentit, ser sincer amb tu mateix, amb la gent amb qui participes i amb el públic. Intentar descobrir quin és l'impuls del moment i saber donar-li forma". Tot per dir una cosa que no s'hagi dit abans: "Quan toques música que s'ha tocat molts cops és difícil dir res nou. Quan ho aconsegueixes, potser no serà tan perfecte com un clàssic, però té el valor afegit del moment present".

Ningú és profeta a la seva terra, però Fernández treu ferro al fet que toqui més a fora que aquí. "Passa a tot arreu. Per un cantó en surto perjudicat, aquí, on toco poc, i per l'altre, a l'estranger, en surto beneficiat, perquè sóc l'exòtic". Celebrarà que fa 60 anys al Festival Internacional de Jazz de Barcelona.

També t'agradarà

Música, Jazz

46 Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona

Amb Paolo Conte, John Legend, Wayne Shorter i Chucho Valdés, entre molts altres És la seva edició més potent: així és com ha definit Tito Ramoneda -codirector de The Project, la promotora que organitza el Festival Internacional de Jazz de Barcelona- la 46a edició del festival. I això que vénen d'una edició de 2013 en què van batre rècords de públic, d'ocupació i de nombre de concerts programats. Del 10 d'octubre al 29 de novembre, el festival promourà més de cent activitats en més de 30 espais de Barcelona amb què es proposen "portar el jazz a tots els racons": des de sales de concerts com el Palau de la Música, L'Auditori, el Luz de Gas, el BARTS o el Harlem Jazz Club, al Conservatori del Liceu -on s'hi celebraran gairebé una vintena de classes magistrals a càrrec dels artistes del festival-, passant pel restaurant Monvínic -que torna a acollir maridatges de jazz i vi-, el Gran Hotel Havana -amb concerts familiars a càrrec de la Sant Andreu Jazz Band i sessions de swing regades amb còctels-, la xarxa de biblioteques de Barcelona -on es faran conferències- o la Filmoteca -que projectarà cinema mut amb música en viu-.Aquesta és la nostra tria de concerts: Locals de jazz BCN s'ha convertit en capital del jazz gràcies als seus músics, el festival i molts llocs que aposten pel gènere amb música en directe! 46 Voll-Damm Festival Internacional de Jazz de Barcelona: Vicente Amigo Ja fa uns quants anys que figura entre els guitarristes de flamenc més grans de tots els temps, però

Locals de jazz a Barcelona

Barcelona s'ha convertit en capital del jazz gràcies als seus músics, el festival internacional i molts locals que aposten pel gènere. Descobriu l'univers del jazz a la ciutat amb aquesta selecció de bars, cafès i clubs on el podreu gaudir en directe! Festival de Jazz Banker's Bar Un espai magnífic en embolcall i en contingut –potser els millors còctels de Barcelona dins una caixa forta de disseny decorada amb caixes fortes– no es podia limitar a programar jazz a seques. Després de l’èxit de les nits de Gin & Jazz, el Banker’s Bar de l’Hotel Mandarin s’obre a més estils, sempre amb base jazzística. Cada dimecres, de 23 a 24 h, les Gin & Live Sessions ofereixen fusions sucoses. Cafè Salambó Convertit en un local de referència al barri de Gràcia, el Salambó es mereix una visita per nombrosos atractius: l'ambientació d'un local dominat per la fusta, que emana un estil de cafeteria de barri, amb dos billars i una parròquia moderna atreta per l'oferta gastronòmica i la proximitat del Verdi Park. En aquest context podreu gaudir d'un cafè que connecta amb una tradició molt nostrada: la dels cigalons. La carta de combinats és tan contundent com el Roma –grappa i nata–, el Mèxic –tequila, nata i bitxo– o el Bombó –amb llet condensada, xocolata i Cointreau. . Little Italy Ara que Barcelona ha quedat orfe del Bel·Luna Jazz, el Little Italy és l’únic restaurant de la ciutat compromès al 100% amb el jazz. I és el degà: va obrir portes el 1988. Com explica Vicente Gómez, el

Advertising