Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Lambchop: country i 'autotune'

Lambchop: country i 'autotune'

Kurt Wagner ens explica en aquesta entrevista com és que els herois del country alternatiu han abraçat l’R&B a 'FLOTUS'

Kurt Wagner
© EliseTyler Lambchop
Per Marta Salicrú |
Advertising

Kurt Wagner, ànima de Lambchop, admet que trobar-se sobre el paper que s’ha llançat a l’autotune pot fer “una mica de por”. En funció del tarannà de cadascú, que els herois del country alternatiu de Nashville hagin abraçat tècniques de producció de l’R&B contemporani a 'FLOTUS' (2016), el seu dotzè LP, després de tres dècades de carrera, ens pot horroritzar. O semblar molt excitant.
 
Inspirat  per la música que escolten la seva dona i els seus veïns, el triomfal 'FLOTUS' sembla un moviment arriscat per un músic que ronda els 60. Kurt Wagner ens parla d'aquest àlbum, que comparteix acrònim amb la Primera Dama dels Estats Units (First Lady Of The United States): un càrrec amb què ell empatitza personalment.

Camera

Camera

Com ha estat rebut 'FLOTUS' en el teu entorn?
Ha estat molt ben rebut, me n'han arribat comentaris de gent que no me n'acostuma a fer dient-me que n'han gaudit molt. De moment ha tingut una recepció molt bona, tinc moltes ganes de tocar-lo per a la gent. Tothom que es troba amb el disc sembla que li agrada molt, si bé admeten que no és el que s'esperaven que fes. Tot plegat és molt positiu.

Vas tenir la sensació que prenies un risc, fent servir les tècniques de producció del hip-hop i l'R&B contemporanis?
He he, no gaire, no. Per mi era molt excitant, no hi pensava tant com un risc sinó més com una oportunitat de provar coses noves. De sobte el que feia semblava molt fresc, no era repetir-se, eren coses noves que feia per primera vegada.

És important per a tu, no repetir-te?
Sí, m'ajuda a mantenir les coses interessants, i que siguin interessants m'ajuda a involucrar-m'hi més. No ho sé, és divertit!

A mesura que ens fem grans és habitual esdevenir més conservador, però tu has fet el disc més trencador de la teva carrera amb gairebé 60 anys.
És refrescant que els artistes amb una llarga carrera fem coses que no hem fet mai. Però la veritat és que no ho vaig pensar en aquests termes, simplement era una àrea de la música que tenia ganes d'explorar. Des del meu punt de vista no sóc més que un músic provant coses noves. Des del punt de l'oient, potser a banda d'això també poden percebre com això a mi m'estimula, i trobar-ho també estimulant de retruc, crec que això es nota.

Has escoltat l'últim disc de Bon Iver, '22, a million', en què també fa servir tècniques de producció de la música urbana actual? Sembla que sigui al folk contemporani el que 'FLOTUS' és al country alternatiu?
Som dos artistes provant coses noves, explorant noves maneres de ser músics. És una coincidència, perquè jo no estava al cas de què estava fent ell i de cap manera ell n'estava de què estava fent jo. Però d'alguna manera tots dos ens vam veure atrets per aquests nous sons, una manera per expressar-nos amb aquests sons de manera que gaudim escoltant-nos a nosaltres mateixos. Ha estat una coincidència interessant, però som artistes diferents, i encara que fem servir tecnologies similars, ens hi acostem des de la nostra pròpia individualitat com a artistes diferents, només que ha coincidit que ho hem fet en el mateix moment, he he!

Què ha estat el més divertit d'experimentar amb aquestes noves joguines?
Que hi hagués un element imprevisible per mi, que tot i que tingués una idea de què en sortiria, el resultat fos sorprenent cada vegada. D'això en gaudeixo molt. La tecnologia continua evolucionant, oi? I això és així cada vegada que la fem servir.

Experimentar no li ve de nou a Lambchop.
No, interactuar amb idees noves és una manera d'avançar. I aquestes noves idees et poden venir de la gent amb qui treballes, m'agrada molt treballar amb gent jove, i treballant amb gent més jove trobes noves idees i això m'ha ajudat molt, perquè ells m'ensenyen quina música estan escoltant i així compartim idees, i així és com acabes avançant.
Advertising
Camera

Camera

La inspiració de l'àlbum et va venir en part de la música que escolten els teus veïns i en part de la música que escolta la teva dona, oi?
Sí, són dues fonts de música que escolto no perquè ho hagi triat jo sinó perquè forma part del meu món, he he. I vaig pensar que podia començar a deixar que aquestes influències es filtressin en el que faig jo, perquè de fet són part del meu món i de la meva vida. I per mi tenia sentit intentar adoptar-ne algunes a la música que jo faig, a veure què passava.

Per tu és important que la teva música reflecteixi el teu món, oi?
Sí, això és ben bé el que és Lambchop, va del món en què vivim, de qui som com a artistes i d'on som. Per això el nostre so reflecteix el de la música del sud dels Estats Units, i el que hem fet és reflectir els canvis en aquest món durant gairebé 30 anys.

L'altra cosa bona de 'FLOTUS' és que, tot i el canvi de so, es manté fidel a l'esperit de Lambchop.
Sí, hi estic d'acord. I crec que és una cosa que, quan llegeixes sobre l'àlbum, no ho sembla, pot fer una mica de por. I després quan sents la música dius: “Ah, si sona a Lambchop”.
Advertising
Camera

Camera

'FLOTUS' és també l'acrònim de la Primera Dama dels Estats Units. La teva dona, Mary Mancini, és la cap del Partit Demòcrata de Tennessee. Això et converteix a tu en la Primera Dama?
Sí, i no hauria de ser una idea tan inusual. Qualsevol que hagi estat en una relació durant un llarg període de temps entén el poder de donar-se suport l'un a l'altre, i que això és el que permet que una relació duri. I això s'identifica en una figura política que serveix d'il·lustració. Però és important adonar-se que aquests dos rols podrien intercanviar-se. Es tracta de donar suport a la teva parella, al marge del teu gènere.

Quina decepció que l'actual càrrec de FLOTUS en comptes de recaure en Bill Clinton hagi recaigut en Melania Trump, no?
Ara mateix és una decepció, però és important recordar que la idea que el FLOTUS pot ser un home és real. Vivim uns temps que cal passar-los, però ens en sortirem. I espero que en sortim enfortits.

Com a títol del teu àlbum, 'FLOTUS' és també l'acrònim de For Love Often Turns Us Still (perquè l'amor de vegades ens deixa immòbils). Què vols dir?
A mesura que et vas fent gran en una relació descobreixes que l'amor et sorprèn, que et trobes en situacions en què no et pensaves que et trobaries quan vas començar la relació. Amb el temps t'adones de la importància dels canvis, fins i tot en el teu rol, i com aquests canvis de vegades requereixen un suport. Quan ets jove no saps què s'esdevindrà a la teva vida, i amb el pas del temps és probable que acabi sent bastant diferent del que t'esperaves. O potser no, qui ho sap!

Des de quan esteu junts amb la teva dona?
Fa 21 anys.

De quina manera el nou so afecta el directe?
Serà genial, n'estic molt emocionat. Els assajos han anat molt bé i no puc esperar per sortir i començar a tocar davant de la gent. Serem quatre sobre l'escenari i sobretot tocarem la música de 'FLOTUS'. Però també tocarem algunes cançons d'altres discos de Lambchop que hem triat perquè tenen un aire que va bé amb el disc nou i que fa que tot plegat flueixi molt bé. N'hem adaptat una mica els arranjaments, més que res pels instruments que portem a la gira, i perquè algunes es van enregistrar amb una dotzena de persones, en directe per força les hem de despullar una mica.

I com et sents com a cantant, ara que la teva veu no és només el vehicle de les paraules sinó un instrument en ell mateix?
Mai no havia cantat tant. Quan canto altero i altero el color del so que sents, i això em fa estar molt atent a com sona la meva veu. Un cantant sempre ho està, però això m'està permetent anar més enllà.
Advertising