Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Nova temporada i noves emocions al Palau

Nova temporada i noves emocions al Palau

L’Orquestra Simfònica Camera Musicae torna al Palau de la Música Catalana amb una programació esplèndida. Costarà elegir (i molt)!

Orquestra Simfònica Camera Musicae
Foto: G.Castellvi
Per Time Out en col·laboració amb OCM |
Advertising

Viatjar, ho fem contínuament. Ens passem els dies movent-nos i transportant-nos: a primera hora del matí per anar a treballar, a l'estiu per arribar al nostre esperat destí de vacances o, fins i tot, quan llegim i ens traslladem a l'univers dels personatges. Hi ha molts tipus de viatges, però el que proposa l'Orquestra Simfònica Camera Musicae és un de més intens: un viatge per les nostres pròpies emocions. Un any més, el Palau de la Música Catalana serà l'escenari de la vuitena temporada de l'OCM, la qual comptarà amb una programació d'allò més transcendental. Un viatge musical que va des del segle XVIII fins al segle XXI i que constarà de concerts, simfonies, música sacra, bandes sonores i altres obres orquestrals. Els directors, els solistes i tots els músics que guiaran aquest recorregut agitaran les vostres ànimes i us deixaran la petjada d'un record harmònic, melòdic i inoblidable.

Orquestra Simfònica Camera Musicae

Mendelssohn i Mahler, a foc lent

L'OCM, amb Livu Prunaru al violí i Tomàs Grau com a director, interpretaran el 'Concert per a violí i orquestra, op. 64' de Mendelssohn, seguit de la 'Simfonia núm. 1', més coneguda com a 'Tità', de Mahler. Dues obres que van portar molts anys de treball i perfecció als seus compositors.

Mendelssohn va innovar amb originalitats que compositors posteriors van prendre com a exemple: en aquest concert és el violí i no l’orquestra qui introdueix el tema inicial del primer moviment, la 'cadenza' no es troba al final sinó abans de la reexposició i, a més, el solista també exerceix d’acompanyant de l’orquestra en moltes ocasions.

La peça de Mahler està inspirada en l’obra de Jean Paul titulada ‘Tità’, però no es tracta d’un poema simfònic sinó d’un reflex de les emocions, l’humor i el drama que el compositor visqué en llegir la novel·la. Tot, en quatre moviments que resulten una muntanya russa de sensacions.

- Diumenge 27 d'octubre. 17.30 h.

Orquestra Simfònica Camera Musicae
Foto: Gregory Batardon

Txaikovski i Holst, passat, present i futur

Gautier Capuçon al violoncel, el Cor de Noies de l'Orfeó Català i l'OCM dirigida per Tomàs Grau interpretaran les 'Variacions Rococó, op. 33' de Txaikovski i 'Els Planetes, op. 32' d'Holst.

Txaikovski, amb les 'Variacions' escrites l’any 1876, va retre homenatge a aquest estil mozartià que tant admirava, proposant un tema i set variacions en les quals el violoncel·lista ha de demostrar tant el seu virtuosisme tècnic i expressiu com el seu mestratge per dialogar amb l’orquestra.

També Holst va demostrar el seu enorme mestratge en compondre entre els anys 1912 i 1918 l’obra que el catapultà a la fama internacional. Cadascun dels set planetes que va dibuixar va acompanyat d’un subtítol que ajuda a comprendre les múltiples inspiracions que Holst buscà i que no arriben a descriure un programa concret sinó les seves impressions sobre la influència de l’astrologia, l’imaginari de la mitologia, el misteri del destí i la volubilitat de l’esperit humà.

- Diumenge 24 de novembre. 17.30 h.

Advertising
Orquestra Simfònica Camera Musicae
Foto: Beatriz Ronzero

Un medley de pel·lícula

L'OCM dirigida per Vladimir Kulenovic interpretarà un repertori de bandes sonores. Totes tenen una cosa en comú: el seu compositor, John Williams. Hi escoltareu 'Star Wars', 'E.T', 'Harry Potter', 'Jurassic Park' i 'La llista de Schindler'.

Escoltar les bandes sonores de John Williams és tenir l’oportunitat de veure’ns a nosaltres mateixos davant de l’emoció d’una gran pantalla. La seva música és absolutament imprescindible per entendre el fet que, quan una composició és extraordinària, tant se val si el seu sentit inicial era acompanyar una imatge, perquè és capaç de transcendir aquesta idea i emprendre una vida en solitari. Una barrera que ja va trencar el compositor Eric Wolfgang Korngold amb les seves primeres bandes sonores i que John Williams ha dilapidat completament.

- Dijous 19 de desembre. 20.30 h.

- Dissabte 21 de desembre. 12 h.

Orquestra Simfònica Camera Musicae
Foto: Miguel Bueno

Txaikosvki i Beethoven: experiències humanes i naturals

L'OCM dirigida per Gábor Takács-Nagy i Daniel Kharitonov al piano interpretaran 'Concert per a piano i orquestra núm 1. op 23' de Txaikovski i 'Simfonia núm. 6. op. 68 'Pastoral'' de Beethoven. 

Les novetats de la composició de Txaikosvki, a banda del mestratge del seu autor, són: el primer moviment té tres temes, malgrat que només en desenvolupa el segon i el tercer. 

La 'Simfonia' de Beethoven està influenciada pel 'Retrat musical de la natura' del compositor Justin Heinrich Knecht i intenta reflectir el mateix: camps, rius, ocells, pastors,... Tot, però d'una forma diferent.

- Diumenge 26 de gener. 17.30 h.

Advertising
Orquestra Simfònica Camera Musicae

Britten i Xostakóvitx, llegir entre línies

L'OCM dirigida per Tomàs Grau, amb Mark Padmore com a tenor solista i Pablo Hernández a la trompa, interpretaran la 'Serenata per a tenor, trompa i orquestra, op. 31' i la 'Simfonia núm, 5, op. 47' de Xostakóvitx.

Britten va elegir sis poemes d’èpoques i estils molt variats per conformar aquesta obra. El contingut dels textos, que tracten sobre el capvespre, la sensació de pau i la mort assossegada, va com l’anell al dit a una forma musical, la serenata. Una gran imaginació melòdica i molta agudesa en la varietat d’efectes tímbrics que aconsegueix amb la trompa.

Amb 'Simfonia, Xostakóvitx explica, amb unes estructures musicals clares i utilitzant un final triomfal, que la vida contemporània era un drama i que el règim de Stalin era la salvació. Una música rica, imaginativa i moderna.

- Diumenge 16 de febrer. 17.30 h.

Orquestra Simfònica Camera Musicae

Bach i Mozart, dos pilars indiscutibles

L'OCM i el Cor Lieder Càmera dirigits per Salvador Mar interpretaran la 'Suite Orquestral núm. 1' de Bach i la 'Gran Missa en Do menor' de Mozart.

Bach i Mozart són els dos màxims representants de la primera i la segona meitat del segle XVIII respectivament. De personalitats molt diferents, es van moure en estils musicals distints, el barroc i el classicisme, però compartiren tant el seu amor per la música com uns extensíssims catàlegs d’obres que ens permeten gaudir de les seves idees musicals en múltiples formacions vocals i instrumentals. A 'Suite Orquestral' trobem moments de protagonisme de la corda i del vent, casats mitjançant la textura contrapuntística de la qual Bach fou un mestre sense igual. I a 'Gran Missa' trobem característiques de la missa solemne o napolitana que, influenciada per l’òpera, separa les parts de la missa ordinària en números diferents i hi introdueix àries virtuosístiques.

- Diumenge 22 de març. 17.30 h.

Advertising
Orquestra Simfònica Camera Musicae
Foto: Marco Borggreve

Brahms, Toldrà i Smetana, composar al seu propi tempo

L'OCM dirigida per Tomàs Grau amb Alexei Volodin al piano interpretaran el 'Concert per a piano i orquestra núm. 2, op. 83' de Brahms, l'Scherzo de 'Lionor o La filla del marxant' de Toldrà i 'El Moldava' de Smetana. 

A Brahms trobem una estructura poc habitual: dos moviments ràpids en lloc d'un de ràpid i un de lent, amb una sensació triomfal de tornada al quart moviment.

A Toldrà trobarem una peça orquestral única escrita en un llenguatge neoclassicista de caràcter impressionista i inspirat per la cultura catalana.

'El Moldava' descriu des del naixement d’aquest riu a partir de dues fonts fins a la seva confluència amb l’Elba, mostrant al llarg del seu curs tant paisatges rurals com urbans. Un poema simfònic que pertany a 'La meva pàtria'.

- Diumenge 19 d'abril. 17.30 h

Orquestra Simfònica Camera Musicae

Rodrigo i Beethoven, bones digestions

L'OCM amb Pablo Sáinz Villegas a la guitarra i Carlos Miquel Prietro com a director interpretaran el 'Concierto de Aranjuez' de Rodrigo i la 'Simfonia núm. 8, op. 93' de Beethoven.

A 'Concierto de Aranjuez' trobem una peça absolutament rodona, no tan sols per l’enginy de Joaquín Rodrigo en aconseguir que una orquestra simfònica no tapi en cap dels tres moviments el so de la guitarra, sinó també per la forma imaginativa en què ens permet percebre algunes sensacions dels jardins d’Aranjuez: el so dels ocells, el murmuri de l’aigua de les fonts, i fins i tot el perfum de les flors.

Beethoven es referia a la seva 'Simfonia núm. 8' com a ‘petita simfonia’, no pas perquè la trobés poc interessant, sinó perquè té una durada menor. Parlà sempre d’aquesta obra amb gran estima, ja que es tracta d’una obra extravertida, alegre i humorística.

- Diumenge 14 de juny. 17.30 h.

Advertising
Orquestra Simfònica Camera Musicae

Beethoven, escoltar una retrospectiva

L'OCM amb Paul Lewis al piano i Tomàs Grau com a director interpretaran un ampli repertori de Beethoven: la integral dels concerts per a piano i orquestra del mateix compositor.

Escoltar primer els números 2, 3 i 4 i després l’1 i el 5 permetrà no perdre de vista el fet que a mesura que els concerts avancen cronològicament, augmenten els efectius orquestrals, els contrastos dinàmics i l’ús de tota l’extensió del piano.

- Dilluns 25 de maig. 20 h.

- Dimarts 26 de maig. 20 h.

Advertising