Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

5 secrets per gaudir de les fotos de Saul Leiter

Escrit per
Eugènia Sendra
Publicitat

L’univers es confabulava el 2006 a favor de Saul Leiter, considerat un dels fotògrafs pioners en l’ús del color que al llarg de la seva trajectòria va defugir el reconeixement i l’autoadmiració. Aquell any l'editorial Steidl va publicar la monografia 'Early color' i després vindrien la primera gran exposició individual i, el 2013, el documental 'In no great hurry'. Foto Colectania ens descobreix una part de l'extensa obra de Leiter (la seva fundació atresora fins a 300.000 negatius i diapositives) i aquí us n'oferim un tast.

Fotografia de carrer

Harlem © Saul Leiter

La de Saul Leiter és una foto acotada geogràficament a l’East Village de Nova York, el barri on va residir i al qual va dedicar molta pel·lícula. Del carrer, el fotògraf deia que "és com una vall: al carrer mai saps què passarà". Tant podia retratar-s'hi la vida com la mort, els reclams publicitaris o el reflex dels aparadors. La ciutat també va ser l'escenari per a moltes de les fotografies que Leiter va realitzar per a capçaleres de moda com 'Esquire' i 'Harper's Bazaar'.

La paleta

Jean Pearson © Saul Leiter

"Suposadament soc un pioner del color. No sabia que era un pioner, però això és el que em diuen.... endavant i a ser un pioner!", exclamava Leiter. Les seves fotos tenen una tonalitat intensa i saturada gràcies a l’ús de carrets de Kodachrome a punt de caducar, però també va treballar en blanc i negre, sobretot als inicis i per a les escenes d'interiors i les captures més íntimes, nus protagonitzats per amigues i conegudes, que són d'una gran bellesa.

Una vida de pintor

'In no great hurry'

Juntament amb la pràctica fotogràfica, Leiter mai va deixar de pintar. Apreciava companys de professió com Eugene Smith, Ivring Penn, Richard Avedon i Diane Arbus, però també artistes dels quals col·leccionava obra: Bonnard, Vuillard i Honami Koetsu. Segons Roger Szmulewicz, comissari de la mostra i propietari de la galeria Fifty One d'Anvers, "la dinàmica entre la pintura i la fotografia va tenir un impacte en la mirada de Leiter i va crear un nou ritme. El seu llenguatge fotogràfic és el de l'abstracció".

Enquadraments singulars i aquella mà...

Taxi © Saul Leiter

Leiter tenia preferència per les fotos verticals, indica Pepe Font de Mora, director de Foto Colectania. “Jugava amb els plans, emmarcava una banda d’acció i li encantava quan les coses no eren clares”. L'obra de Leiter requereix d’una contemplació tranquil·la (o d'una segona mirada) per trobar els detalls aparentment irrellevants, com aquella mà dins d'un taxi... una mà que, tal com reconeixia el director Todd Haynes, el va inspirar a l’hora de filmar 'Carol'.

A través del vidre

Snow © Saul Leiter

Buscava la bellesa sense magnificar-la ni es disculpava per buscar-la en el seu entorn”, afegeix Font de Mora resseguint l’exposició 'In search of beauty'. Més que retratar famosos, cares conegudes, Leiter va expressar que preferia els retrats de vida a través del vidre embafat o tacat de gotes de pluja.

Últimes notícies

    Publicitat