Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right 10 coses que has de saber si vas en bici

10 coses que has de saber si vas en bici

Si ets un fanàtic de les dues rodes aquí tens tota la informació que necessites respecte a normativa i reglament de circulació. Estalvieu-vos multes!

Bicicleta
Per Maria Junyent |
Advertising

Dues dades essencials indiquen per què Barcelona és una ciutat ideal per recórrer-la a pedalades. La primera és el clima, relativament suau tot l’any. La segona és que el 80% de la ciutat té un pendent inferior al 2%, que vol dir que no cal tenir uns bessons d’acer per decidir-se per aquest transport. Si ja esteu decidits a sumar-vos a les dues rodes o ja sou uns incondicionals, serà convenient que seguiu aquest llistat de consells, normativa i recomanacions.

Bicicletes vs cotxes

Carril bici tallat

És un dels grans dubtes dels ciclistes: què passa quan un carril bici es talla per una intersecció per on passen altres vehicles? Segons la normativa, el ciclista sempre té prioritat en aquest cas. Tot i així, una de les queixes generals dels ciclistes és que a la pràctica això no està ben senyalitzat i que, per tant, el ciclista se la juga.

Bici escola

Circular per la vorera

Si no tens menys de dotze anys o n’acompanyes un, no pots anar per la vorera. Fer-ho et costarà una multa d’entre 15 i 30 euros, a menys que la vorera faci més de cinc metres i no hi hagi un carril bici al costat. Hi ha dues excepcions: de nit, entre les 22 h i les 7 h, es pot circular si la vorera en qüestió fa més de 4,75 metres. Que us caigui una multa depèn de 25 centímetres. Porteu un metre a la butxaca!

Advertising
bicing

Contra direcció?

Les bicicletes poden circular en doble sentit només en carrers de vianants, residencials de velocitat màxima 20 km/h i en carrers de plataforma única, excepte que una senyalització específica ho prohibeixi.

festa sobre rodes

Infraccions i casc

Coses que us costaran una multa: circular amb la bici recolzada a una roda, agafar-se a altres vehicles en marxa, deixar d’agafar el manillar amb les dues mans, circular fent zig-zag entre vehicles en marxa, carregar la bici amb objectes que dificultin les maniobres i portar auriculars connectats. La multa que cau per qualsevol d’aquestes infraccions és de 30 euros. Tot i que el recomanen, el casc no és obligatori a les vies urbanes. A les interurbanes, sí.

Advertising
Probike

On aparcar

Està prohibit lligar bicicletes als arbres, semàfors, bancs, contenidors, papereres, marquesines de transport i altres elements del mobiliari urbà.

La bicicleta verde

Evitar sancions

Fins a principis d’any, les sancions econòmiques dels ciclistes no es podien substituir per treballs per a la comunitat, com sí que passa a altres ciutats europees. Ara sí!

Advertising
La Criolla
©Carlota Martí

Controls d'alcoholèmia

Tot i que no és gaire comú, existeix. En qualsevol moment un policia pot fer-vos la prova d’alcoholèmia anant amb bicicleta... i la quantitat econòmica de la sanció és la mateixa que la que rep el conductor de qualsevol altre vehicle. Atenció!

Bicicletas

Anar de paquet

Les cadiretes i els remolcs de la bicicleta han d’estar homologats i el conductor ha de ser major d’edat. Els passatgers han de portar un casc igualment homologat i ser menors de set anys. A partir d’aquesta edat, rodetes i endavant. Evidentment, portar algú de paquet també està prohibit. La multa és de 30 euros.

Advertising
Bike Gràcia

Timbre i llum

Segons dicta la DGT, les bicicletes han de dur timbre i, quan sigui obligatori (de nit, als túnels i als passos inferiors), han de portar una llum blanca de posició al davant, i una altra de vermella darrere i un reflectant posterior homologat. Circulant per vies interurbanes, també és obligatori dur una peça de roba reflectant.

bicicleta

Carrils

La normativa dicta que les bicicletes han de circular per la part central del carril, prioritàriament el carril reservat a bicicletes i en cas que ni n'hi hagi, pel costat dret de la carretera, al costat de la vorera.

Està prohibit circular per carrils reservats a altres vehicles (el carril bus i taxi, per ser més clars). Això implica que a carrers com Gran de Gràcia o via Laietana als ciclistes els toca anar pel carril central, per on circulen la resta de cotxes, amb el perill que això comporta.

Advertising