Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right El que no et mata et fa més fort

El que no et mata et fa més fort

David Lagercrantz

El que no et mata et fa més fort
Per Abel Grau |
Advertising

La quarta novel·la de 'Millennium' accentua les deficiències de la trilogia de Larsson, i en manté ben poques de les virtuts. Quan fa deu anys de la mort de l’autor, l’editorial i els hereus del noveŀlista han convertit la sèrie en una franquícia per seguir esprement-ne els milionaris beneficis. Res a afegir sobre l’operació comercial. Més discutible, però, és l’opció narrativa triada per continuar les aventures de Blomkvist i Salander.

Originalment, Larsson combinava el gènere d’aventures amb la càrrega de denúncia social de la novel·la negra (les disfuncions dels serveis socials, el frau empresarial a gran escala, el passat col·laboracionista de Suècia, el tràfic de dones com a prostitutes forçades). Larsson oferia una narració més o menys ferma, amb un estil sec, una intriga dosificada amb escenes paraŀleles i una convincent atmosfera tèrbola. Amb la segona, l’equilibri entre els dos components es va decantar cap al guió de còmic de superherois: la 'hacker' i àngel venjador que lluita cos a cos contra exsoldats soviètics reconvertits en capos mafiosos. Larsson ho compensava inserint una crítica de les institucions estatals, sobretot dels excessos de la seguretat nacional.

Ara la sèrie continua amb el periodista David Lagercrantz, autor de l’autobiografia de Zlatan Ibrahimovic. Lagercrantz ha intentat mantenir el precari equilibri de la fórmula Larsson però ha acabat apostant-ho tot al còmic. A 'El que no et mata et fa més fort', Blomkvist i Salander s’enfronten a una trama d’espionatge industrial en què el servei secret dels EUA, l’NSA, coopera amb xarxes de delinqüència organitzada per robar avenços tecnològics i afavorir l’èxit de les grans empreses occidentals. El plantejament és interessant però l’estil és insípid i els personatges, encarcarats (o directament ridículs, com la bessona malvada de Lisbeth), fins que el desenvolupament s’ensorra quan tot sembla reduir-se a una vendetta fraternal. Potser agradarà als incondicionals de la sèrie; la resta trobaran difícil interessar-se per la franquícia 'Millennium'.

Advertising