Així són les noves exposicions del cicle Temporals del Barcelona Districte Cultural

El cicle torna als centres cívics de Barcelona fins el proper agost amb una nova edició que posa el focus en el temps, les cures, la feina, la memòria i l’habitatge. Us hi apunteu?
El Rec Comtal, Arxiu Fotogràfic de Barcelona
Arxiu Fotogràfic de Barcelona | El Rec Comtal
Time Out en col·laboració amb Ajuntament de Barcelona
Publicitat

El temps que no tenim, les feines que ocupen bona part dels nostres dies, les cures, la memòria o les dificultats per accedir a un habitatge. Temporals torna als centres cívics de Barcelona amb set projectes d’art contemporani que parteixen de qüestions ben presents en la vida quotidiana per convidar-nos a mirar-les des d’una altra perspectiva.

Del 17 de setembre del 2026 al 28 d’agost del 2027, la cinquena edició del programa itinerant del Barcelona Districte Cultural recorrerà tretze centres cívics de la ciutat. Cada proposta passarà per tres equipaments i anirà acompanyada d’activitats i accions de mediació obertes a la ciutadania.

Amb llenguatges i punts de partida molt diferents, totes comparteixen una mateixa voluntat: convertir allò quotidià en una pregunta. Com ens relacionem amb el temps? Quin espai ocupa la feina en la nostra vida? Quines memòries preservem? Com condiciona l’habitatge la manera com vivim?

A aquesta edició s’hi suma també la segona entrega d’Inventariables, que acosta els fons patrimonials de la ciutat als centres cívics des d’una mirada contemporània. Ho fa amb Amadeu i Audouard. Fotografies d’escena, de Jaume Clotet, una revisió del teatre català a través de la fotografia, i Pintores i puntaires, d’Anna Fando Morell, que recupera artistes oblidades dels segles XIX i XX.

Una oportunitat per acostar-se a l’art contemporani des dels barris i descobrir set mirades diferents sobre preocupacions que ens afecten a tots. Podeu consultar el seu programa, i us expliquem què proposa cadascuna perquè no us en perdeu cap.

Temporals

Aigua freda: la memòria dels safareigs de Barcelona

Els antics safareigs públics de Barcelona no eren només el lloc on les dones anaven a fer la bugada amb aigua freda. També eren espais de trobada i socialització. Aigua freda, del Col·lectiu Pelussa (Mireia Garcia i Anna Llimós), recupera la memòria d’aquests indrets i de les dones que els feien servir.

A partir de documentació històrica, testimonis i obres artístiques, el projecte posa en relació els gestos i els cossos de les bugaderes amb aquests espais i reivindica la dimensió social i política d’un treball reproductiu sovint invisibilitzat.

On i quan?
CC Convent de Sant Agustí: del 16/09 a l’11/11/2026
CC Pere Pruna: del 25/02 al 18/04/2027
CC La Farinera del Clot: del 27/05 al 24/07/2027

Cross Cross Cross: del gimnàs al camp

Què tenen en comú una sessió de fitness i el treball al camp? Joana Capella Buendia connecta aquests dos mons per reflexionar sobre la cultura del rendiment i sobre com la disciplina, el control i l’exigència transformen els cossos humans i no humans.

Entre l’imaginari del gimnàs i la memòria del treball agrícola, aquesta exposició qüestiona els discursos de la hiperproducció i busca altres maneres d’entendre els cossos, el treball i la producció d’aliments.

On i quan?

CC Guinardó: del 22/10 al 19/12/2026
CC Sant Andreu: de l’11/02 al 06/04/2027
CC Casinet d’Hostafrancs: del 08/07 al 28/08/2027

Publicitat

Floquet de Neu: més enllà de l'icona

Tots coneixem a Floquet de Neu: el goril·la albí que es va convertir en tot un símbol de Barcelona. Oscar Moya Villanueva recupera la seva figura per revisar-ne l’origen colonial i qüestionar com va ser convertit en una icona de l’imaginari popular de la ciutat.

A través d’imatges d’arxiu intervingudes i materials vinculats a la biografia de l’animal, el projecte s’allunya de la mirada nostàlgica per explorar els interessos, les construccions polítiques i la desmemòria que envolten la seva història.

On i quan?

CC Baró de Viver: del 19/11/2026 al 15/01/2027
CC Cotxeres de Sants: del 25/03 al 22/05/2027
CC Sant Andreu: del 10/06 al 29/07/2027

Habitar el temps: l'art de no fer res

"No em donen les hores" s’ha convertit en una frase gairebé quotidiana. A Habitar el temps, Enric Mauri reflexiona sobre aquesta sensació de falta de temps que persisteix malgrat totes les facilitats tecnològiques.

Davant la velocitat i el soroll contemporanis, l’artista recupera elements simbòlics de la Barcelona pagesa i reivindica els espais de trobada, cura i escolta. Una invitació a compartir un temps improductiu, aturar-se i, simplement, veure passar la vida.

On i quan?

CC Casinet d’Hostafrancs: del 08/10 al 28/11/2026
CC Guinardó: de l’01/04 al 20/05/2027
CC Can Basté: del 27/05 al 21/07/2027

Publicitat

La gran renúncia: treballar menys per viure més

Després de la pandèmia, milions de persones van decidir deixar feines mal pagades, poc reconegudes o que havien perdut el sentit. Aquest fenomen, anomenat com La gran renúncia, és el punt de partida de l’exposició comissariada per Antonella Medici.

Amb instal·lacions, audiovisuals, dibuix i gràfica, cinc artistes reflexionen sobre l’explotació laboral, les noves formes de control i autoexigència i els límits entre la feina i la vida. Una invitació a interrompre el ritme productiu i recuperar temps per a les cures i per a tot allò que escapa de l’algorisme. 

On i quan?
CC La Casa Elizalde: del 17/09 al 07/11/2026
CC Sagrada Família: del 12/11/2026 al 09/01/2027
CC La Farinera del Clot: del 14/01 al 06/03/2027

Ocupar les golfes: quan l'habitatge deixa de ser un dret

Què passa quan tenir una llar es converteix en un luxe? Ada Fuentes i Biel Llinàs parteixen de l’arquitectura domèstica per explorar de manera crítica l’emergència residencial de Barcelona i les tensions d’un mercat que converteix l’habitatge en objecte d’especulació.

Amb instal·lacions, fotografies, accions i objectes hackejats, Ocupar les golfes, Imaginaris de l'emergència residencial imagina aquests llocs com un espai de possibilitats davant la falta d’espai i les dificultats per accedir a un habitatge.

On i quan?

CC Navas: del 10/12/2026 al 28/01/2027
CC La Casa Elizalde: del 03/03 al 30/04/2027
CC Joan Oliver - Pere Quart: del 30/04 al 13/06/2027

Publicitat

Polisèmies: uns altres temps

Qui té el poder de marcar el ritme del temps? Comissariada per Sabers Migrants i Jiser Reflexions Mediterrànies, Polisèmies per a uns altres temps #1, qüestiona la idea d’una història lineal i única per reivindicar altres temporalitats, memòries i maneres d’explicar el passat.

A través de quatre capítols, una constel·lació d'artistes exploren el llegat colonial, el productivisme, l’esborrament de cossos i memòries i les formes de resistència que permeten imaginar altres maneres de viure i relacionar-nos amb el temps. Vosaltres també esteu preparats per expermientar-lo d'una altra manera?

On i quan?

CC Joan Oliver - Pere Quart: del 05/11/2026 al 07/01/2027
CC Can Basté: del 04/02 al 30/03/2027
CC Convent de Sant Agustí: del 21/05 al 13/07/2027

Inventariables

Pintores i Puntaires: recuperar artistes oblidades

Quants oficis artístics van exercir realment les dones a finals del segle XIX i la primera meitat del segle XX? Anna Fando Morell reflexiona a partir de la ‘Crònica Biogràfica’ de l’historiador Josep F. Ràfols, qüestionant quins espais i quins àmbits van ser relegats a les dones en les arts de segona categoria.

A partir de documents i fonts d’arxiu, Pintores i Puntaires busca explorar els contextos, les estructures socials i tota l’exclusió històrica que envolta a aquestes creadores, amb l’objectiu de recuperar el seu lloc a la memòria col·lectiva.

On i quan?

CC Pere Pruna: del 18/12 al 27/01/2027

CC Ateneu Fort Pienc: del 25/02/2027 al 08/04/2027

CC Sagrada Família: del 04/06/2027 al 23/07/207

Amadeu i Audouard. Fotografies d’escena: retrats escènics

Pau Audouard i Amadeu Mariné van ser dos retratistes essencials de Barcelona de finals del segle XIX i primer terç del segle XX, vinculats respectivament al modernisme i a la modernitat noucentista. Ara Jaume Clotet, recupera la seva petjada per submergir-nos en dues mirades que van definir la fotografia d’escena i el teatre català d’aquell període.

A través d’actors i actrius d’aquella època, Fotografies d'escena convida a descobrir les seves gestualitats, qüestionar els modes de representació i rellegir tot aquell univers artístic amb ulls d’avui.

On i quan?

CC Parc Sandaru: del 10/02/2027 al 01/04/27

CC Baró de Viver: del 09/04/2027 al 26/05/2027

CC Navas: del 18/06/27 al 28/07/2027

Recomanat
    Últimes notícies
      Publicitat