Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Res no és perfecte a Hawaii

Res no és perfecte a Hawaii

Màrius Serra

Res no és perfecte a Hawaii
Per Anna Carreras |
Advertising
Camera

Res no és perfecte a Hawaii
Màrius Serra
Proa
476 pàg. 20,50 €

Desafiant la velocitat del so i supurant ofici a cabassos, Màrius Serra (Barcelona, 1963) escriu una crítica del model de civilització depredadora. Després d’un primer viatge familiar a Hawaii, l’autor queda astorat davant la contradicció de l’entorn: un paradís en mans del capitalisme, el negoci turístic i l’especulació. Verificar la imperfecció del mite li fa teixir una trama d’intrigues on l’exotisme d’uns costums aparentment perfectes (collarets de flors, surfistes, danses rituals) són artefactes gens espontanis destinats al somni d’or de la classe mitjana americana: un microparc temàtic de luxe fet a mida.

Tom Rodley és un periodista invisible a l’amor, obsedit amb la pèrdua del pare i amb la mort del capità Cook, descobridor de l’arxipèlag i protagonista del relat que Tom fa temps que prepara al seu bibliovaixell. Junt amb la reaccionària catalana Anna Puig, filla de l’estafador Víctor Puig –llegeixi’s Fèlix Millet–, i la intrèpida reportera Jane Auden, investigarà tota mena de sabotatges.
El llibre recula sovint al segle XVIII, a l’arribada de Cook a l’illa just quan, per tradició, s’espera la vinguda del déu de l’abundància. Quan hi retorna després d’una tempesta, ja és el moment del déu de la guerra i la rebuda no és tan festiva com abans. Aquest malentès fundacional, un autèntic xoc de civilitzacions, és el que Serra trasllada a l’actualitat: l’americà que va a Hawaii a fer el tifa davant dels oriünds.

Al darrere, hi ha un paradís genuí, però el xoc entre la Polinèsia i els americans esguerra la perfecció de Waikiki. Som al 2009, mesos abans de la proclamació d’Obama, també hawaià, com a president. A Hawaii hi ha una segona bandera a banda de la Union Jack: la indigenista del partit independentista hawaià. Amb cantautor icònic inclòs, l’Izeta. L’estructura de la novel·la és perfecta: comença amb una superproducció i no abandona el frenesí en tot el llibre fins al final apoteòsic. Màrius Serra és un virtuós dels llenguatges i un as del ritme que corre com la tramuntana. Presos d’un zàping compulsiu, assistim a una triple trama en present que ens transporta a la mítica sèrie Magnum.
Time Out diu
Advertising