Sant Jordi ens fa millors: preguntem als timeouters quins llibres i autors els han marcat!

Ens hem atrevit a sortir al carrer per preguntar als devoradors de llibres quins són els seus preferits i quins autors els han commogut per dins. Us ho expliquem! I, de pas, podeu anar agafant idees per regalar el 23 d’abril
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Time Out en col·laboració amb Generalitat de Catalunya
Publicitat

Aquest Sant Jordi, fins i tot el drac ha canviat: ja no devora persones, sinó llibres. I en lloc de foc, treu amor pels queixals. Perquè hi ha històries que ens fan millors. Històries que ens atrapen, que ens remouen, que ens fan veure el món amb uns altres ulls. Històries que no només es llegeixen, sinó que es queden. Aquest Sant Jordi és moment de sortir al carrer, compartir històries i deixar-se transformar. I nosaltres hem sortit a caçar persones devoradores de llibres perquè ens expliquin quin és el seu llibre i autor que més els han transformat.

Més enllà de tenir referències per agafar idees i trobar bones crítiques en boca d’un jurat popular, volem saber com aquesta celebració ens transforma per dins. I què millor que preguntar a la gent del carrer? Les històries sempre ens mouen i poden produir canvis profunds en nosaltres. A través d’entrevistes espontànies durant Sant Jordi, preguntem: "quin llibre t’ha canviat la vida o la manera de veure el món —i per què?". Les respostes construeixen un relat col·lectiu on la lectura esdevé experiència transformadora: llibres i autors que han marcat, que han ajudat a entendre, a créixer o a connectar.

El resultat és un mosaic d’emocions i vivències que demostra que Sant Jordi ens fa millors! Voleu saber quins autors i quins llibres han estat els responsables de les metamorfosis dels transeünts barcelonins? Us ho expliquem!

Autors

Eva Baltasar: poeta catalana

Una de les timeouters ens diu que Eva Baltasar és una de les seves referències "per la seva forma poètica d’escriure, que és molt peculiar". L’autora catalana ha escrit tant poesia com narrativa, i va debutar l’any 2008 amb el poemari Laia. Des de llavors, s’ha consolidat com una de les veus més singulars de la literatura contemporània, especialment amb novel·les com Permagel, Boulder, Mamut Ocàs i fascinació. "És molt difícil escriure així: dir moltes coses amb moltes imatges i que siguin molt intenses", afegeix. 

Nina Berberova: exili i Rússia

Un altre lector ens ha explicat que és fan de Nina Berberova, sobretot perquè “escriu des dels anys 40, des de l’exili”. L’autora russa, vinculada a la diàspora posterior a la Revolució Russa, construeix una obra marcada pel desarrelament i la identitat, amb una mirada rica i complexa sobre el món. “Té una construcció de la identitat molt diversa”.

Christopher Paolini: fantasia

També hi ha qui recorda Christopher Paolini, especialment per la seva Saga Eragon, com una lectura que va marcar una etapa. L’autor nord-americà va debutar molt jove amb Eragon, donant vida a un univers de fantasia que ha connectat amb milions de lectors. "Per mi, la lectura sempre ha sigut el meu punt de desconnexió", ens confessa. 

Luisa Lores: autoedició

La mateixa Luisa Lores ens ha explicat, llibre en mà, que s’autopublica i distribueix les seves pròpies obres. És autora de Fuiste la niña de azul, “una novel·la sense etiquetes”, i la seva darrera publicació és El mar, que ha tret coincidint amb Sant Jordi. La seva trajectòria reflecteix una manera lliure i personal d’entendre l’escriptura i el món editorial.

Voleu veure les entrevistes senceres? Aquí podeu fer-ho.

Llibres

'Això ho canvia tot'

Una lectora ens ha parlat d'Això ho canvia tot, de Naomi Klein. Un llibre que li ha canviat la manera de veure el món. L’assaig aborda la crisi climàtica des d’una perspectiva social i econòmica, qüestionant els models de consum actuals.

“Em va fer entendre moltes coses i ser més conscient dels hàbits de consum, de com m’alimento i de la forma de comprar”.

'Últimas tardes con Teresa'

Una altre timeouter recorda Últimas tardes con Teresa, de Juan Marsé, com el primer llibre que li va deixar una empremta profunda. La novel·la retrata les diferències de classe a la Barcelona dels anys 60.

“Em va suposar un sotrac, per la temàtica i la manera com es tractava. Jo soc del barri i vivia a Gràcia aleshores”.

'All about love'

També ens van fer descobrir un llibre que honra l'amor, una de les temàtiques que més quadren amb aquesta celebració on regalem una rosa i un llibre als nostres estimats. 

All About Love, de Bell Hooks, reflexiona sobre l’amor des d’una perspectiva feminista, trencant tòpics i proposant noves maneres d’entendre’l.

“Un llibre feminista per veure el món a través de la mirada femenina”.

'Ordesa'

Ordesa, de Manuel Vivas, va arribar en el moment clau per a aquest timeouter. La novel·la retrata el desencant d’una generació jove, amb una mirada crua i directa sobre la precarietat, les relacions i la recerca de sentit en un context urbà contemporani.

“Va arribar en un moment oportú, em vaig centrar molt, m’hi vaig identificar i em va motivar moltíssim”.

'Deudas de sangre'

Una altra lectura reveladora per a un dels lectors entrevistats: Deudas de sangre, de Vladimir Hernández. Una lectura intensa sobre el pes del passat i les conseqüències de les decisions. Ambientada en un context urbà marcat per la violència i les relacions de poder, la novel·la mostra com els “deutes” —personals i morals— acaben condicionant el present dels personatges.

“Parlava de com el futur també influeix en la vida, a vegades sense saber-ho. Dona respostes a moltes coses”.

Recomanat
    Últimes notícies
      Publicitat