F.R.A.U.
© Anna Queralt
© Anna Queralt

Claus per entrar a ‘F.R.A.U.’

Albert Arribas dirigeix el ‘tour de force’ del festival Grec, set hores de teatre i la poesia d’Albert Balasch, i ens diu com podrem entrar-hi

Andreu Gomila
Publicitat

El febrer d’enguany, Edicions 62 va publicar 'Quadern del frau', un llibre que recollia la producció poètica d’Albert Balasch (Barcelona, 1971), revisada i ampliada. Mesos abans, Albert Arribas havia guanyat el premi Quim Masó de produccions teatrals amb un projecte ben boig que pretenia portar a escena la poesia del barceloní sense limitacions de temps. Us donem unes quantes claus per gaudir de set hores de teatre. Set hores de 'F.R.A.U.'

1. És un embut

L’obra comença amb tres actrius (Antònia Jaume, Marta Ossó i Mònica Almirall) que escenifiquen una acció, una mica passada de voltes, hipnótica, i acaba amb Oriol Genís recitant 'La caça de l’home', el llibre de Balasch basat en el Rei Lear. “Va de la comèdia al soliloqui”, ens diu Arribas.

2. 'Sala de miralls'

El director va dirigir fa un any al TNC un espectacle d’homenatge a Feliu Formosa amb el mateix equip. Hi ha molt d’aquell espectacle en F.R.A.U., com, per exemple, el principi, amb 25 minuts d’escalfament de les actrius.

Publicitat

3. Teatralitat

“La poesia de Balasch és molt densa, plena de referents de la tradició canònica occidental. I la feina del teatre és posar ironia a un text”, diu Arribas. A més, afegeix, “té una cosa molt narrativa, amb molts personatges i una gran capacitat de retratar el dolor dels personatges, sense fer mai pornografia emocional”.

4. Suerte Pezmáquina

La segona part de F.R.A.U. és un documental de Jordi Collet sobre la banda de pop Suerte Pezmáquina, nascuda als 80 alhora que The Smiths, però que no va tenir l’impacte del grup de Morrissey.

Publicitat

5. Entrevista al poeta

Balasch sortirà a la tercera part, on serà sotmès a una entrevista absurda que provocarà “vergonya aliena” en l’intent d’explicar què és això de l’art. “És la part més còmica”, diu.

6. Tot és un frau

A la quarta part, ens explicaran que no hi ha res d’original en l’obra i l’equip creatiu ens dirà d’on ha sortit cada cosa que hem vist amb l’objectiu d’“invalidar tot l’espectacle”. Una manera poc comuna de riure’s d’un mateix. Brillant.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat