Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right 10 pel·lícules que has de veure al Festival de Cinema de Sitges 2019

10 pel·lícules que has de veure al Festival de Cinema de Sitges 2019

Les estrenes més esperades, pel·lícules mítiques i homenatges que no et pots perdre a la 52a edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya

The lighthouse, dir. Robert Eggers
Foto: Sitges Film Festival (© Eric Chakeen) 180423_A24_Day_03B_0897.jpg
Per Maria Junyent |
Advertising

Haver de triar és pervers, però veure-ho tot és impossible. Del 3 al 13 d'octubre se celebra la 52a edició del Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya, que aquest any ret homenatge a Mad Max en el 40è aniversari de la seva estrena.

El festival també celebra el terror italià –que serà protagonista de l'espai Brigadoon– i atorga el premi Nosferatu al director i guionista italià Pupi Avati, autor d''El corazón ausente'. Entre les personalitats del cinema que visitaran Sitges aquest any hi ha l'actriu Asia Argento –que rebrà el Premi Méliès atorgat per la Federació Europea de Festivals de Cinema Fantàstic–, Aaron Paul –Jesse Pinkman a 'Breaking Bad' i protagonista de l'spin-off 'El Camino: una película de Breaking Bad' que s'estrena al festival–,i Nikolaj Coster-Waldau, Lannister a 'Joc de Trons' i un dels actors de la pel·lícula 'Suicide Tourist', que també es veurà al festival.

Els actors Maribel Verdú i Javier Botet recolliran el premi Màquina del Temps a la seva trajectòria. 

Les pel·lícules que han quedat fora d'aquesta tria són moltes: 'Lux Aeterna', el migmetratge que presenta Gaspar Noé, protagonitzat per Charlotte Gainsbourg, 'Color out of space', l'adaptació d'un conte d'H.P. Lovecraft dirigida per Richard Stanley i protagonitzada per Nicholas Cage o 'We are little zombies', de Makoto Nagahisa, que s'ha endut el premi especial del jurat a Sundance, són algunes d'elles. Us deixem amb la nostra tria: 10 bales directes al cor dels cinèfils.   

NO T'HO PERDIS: El top 5 de la cartellera de cinema

Pel·lis imperdibles

En la hierba alta
Foto: Sitges Film Festival

In the tall grass (En la hierba alta)

L'any 2012, Stephen King i el seu fill, Joe Hill, van escriure a quatre mans el relat angoixant de dos germans, Becky (embarassada) i Cal, que s'endinsen a un camp alarmats per la veu d'un nen que demana ajuda. Només volem avançar dos titulars: 1. sortir-ne no serà tan fàcil com entrar i 2. l'únic pitjor que perdre't és que et trobi qui no vols que ho faci. 

Els autors van publicar la història en dues parts –una primera de suspens i una segona d'autèntic terror– a la revista Esquire i podeu llegir-les aquí i aquí. Vincenzo Natali, que ja va demostrar amb 'Cube' (presentada al Festival de Sitges del 98) com pot arribar a ser de claustrofòbic, en dirigeix l'adaptació. 

Sessions: Dijous 3 (INAUGURACIÓ). 11.30 i 19 h, Auditori Meliá. 

The Vigil, dir. Keith Thomas
Foto: Sitges Film Festival

The Vigil

Dins de la tradició jueva ortodoxa, el 'shomer' és la persona que s'encarrega de vetllar els morts. El protagonista d'aquest relat de terror demoníac és un jove  que de fet està en procés de desvinculació de la comunitat ortodoxa i que accepta fer de 'shomer' durant una nit perquè necessita els diners. La resta de la història és pur malson. 'The Vigil', dirigida per Keith Thomas, és la pel·lícula que clausura la 52a edició del festival. 

Sessions: Divendres 11, 12.30 h, Auditori Meliá. Dissabte 12, 21 h, Auditori Meliá. Diumenge 13, 00.45 h, Auditori Meliá. 

Advertising
The lighthouse, dir. Robert Eggers
Foto: Sitges Film Festival (© Eric Chakeen)

The lighthouse (El faro)

S'ha dit d'ella que és la pel·lícula més salvatge que s'ha vist al festival de Cannes d'enguany. Robert Eggers (de la incòmoda 'La Bruja') situa Willem Dafoe i Robert Pattinson dins d'un far a alta mar, castigat per les hostilitats de l'entorn. En un escenari com aquest, ideal per tornar-se boig, Eggers fa un retrat del més baix de l'home, impregnat per la sal, les distorsions de l'alcohol i per cants mariners que són tan cruels com els de les sirenes. 

Sessions: Diumenge 6, 12 h, Auditori Meliá. Dilluns 7, 22.45 h, Auditori Meliá. 

Ready or not, dir. Tyler Gillett, Matt Bettinelli-Olpin
Foto: Ready or not

Ready or not (Noche de bodas)

Una núvia amb un cinturó de bales i una escopeta a la mà és un gran reclam per a un festival com el de Sitges. 'Ready or not', dirigida per Tyler Gillett i Matt Bettinelli-Olpin, ho té tot per convertir-se en el 'hype' del festival: excentricisme, perversió, ritme, elegància i un humor negre com els corbs.  

Tots sabem que les famílies riques/aristocràtiques no acostumen a barrejar la seva sang milionària amb persones sense pedigrí com la Grace (Samara Weaving), la protagonista d'aquesta història. Per això, li proposaran jugar a "fet i amagar" en una variant del joc que només pot haver escrit un psicòpata.  Prepareu-vos per riure molt i per patir encara més en un relat que converteix la lluita de classes en una lluita literal. Apunt final: Andie MacDowell interpreta el que probablement és el seu paper més pervers. 

Sessions: Divendres 4, 12.15 h, Auditori Meliá. Dissabte 5, 22.45 h, Auditori Meliá. Diumenge 6, 22.45 h, Retiro. 

Advertising
Swallow, dir. Carlo Mirabella-Davis
Foto: Sitges Film Festival

Swallow

Què pot empènyer una persona a menjar coses que no es mengen? Com s'expliquen les fílies i fòbies no acceptades socialment que podem patir o gaudir les persones? 'Swallow', dirigida per Carlo Mirabella-Davis, explora la vida d'una dona (Halley Bennett) –mestressa de casa, embarassada, encantadora– que vol ser feliç i agradar a la seva parella i que també sent la temptació de consumir objectes que no formen part de la piràmide alimentària. El desordre que retrata es contraposa amb una imatge delicadíssima, en la qual el 'gore' només pren forma al cervell de l'espectador. 

Sessions: Dimecres 9, 20.45 h, Tramuntana Meliá. Dijous 10, 16.30 h, Auditori Meliá. Divendres 11, 12.45 h, Retiro. 

L'angle mort, dir. Patrick-Mario Bernard & Pierre Trividic
Foto: Sitges Film Festival

L'Angle mort (Blind spot)

Si la sèrie 'The Boys' (Prime Video) ens mostra el costat més egoista, fastigós i violent dels superherois, 'L'Angle mort' posa el focus en la soledat de l'home invisible i la infelicitat que pot provocar el fet de sentir-se diferent. Un gran poder pot comportar una gran responsabilitat i també una enorme putada. Els realitzadors francesos Patrick-Mario Bernard i Pierre Trividic –que havia estat guionista de Patrice Chéreau– mostren el costat menys gloriós i més desconegut de la figura del superheroi. 

Sessions: Divendres 4, 14.15 h, Auditori Meliá. Dissabte 5, 8.30 h, Prado. Dimarts 8, 14.30 h, Retiro. 

Advertising
Huachicolero, dir. Edgar Nito
Foto: Sitges Film Festival

Huachicolero

Un dia ets un adolescent pobre que somia regalar-li un smartphone a la noia que t'agrada, i l'endemà la merda t'arriba fins al coll, perquè has pres les decisions incorrectes amb les persones errònies. 'Huachicolero' (així es diuen les persones que es dediquen al robatori i la venda il·legal de combustible) dirigida i co-escrita per Edgar Nito (amb Alfredo Mendoza) ens trasllada a Guanajuato, Mèxic, per explicar-nos una història d'amor i criminalitat que va endur-se el premi a millor nou director al festival de Tribeca. 

Sessions: Dijous 10, 21 h, Tramuntana Meliá. Divendres 11, 20.45 h, Retiro. 

Patrick, dir. Tim Mielants
Foto: Sitges Film Festival

Patrick

Un càmping naturista a Bèlgica. El fill dels propietaris, en Patrick, que hi viu amb els seus pares. Un martell que desapareix. Sospites, malícia i desconfiança en un entorn en el qual teòricament no hi ha res a amagar. Tim Mielants, un dels directors de la sèrie 'Peaky Blinders', està darrere d'aquesta pel·lícula amb tocs d'humor absurd que acaba convertint-se en un thriller psicològic en tota regla. 

Sessions: Dimarts 8, 14.30 h, Tramuntana Meliá. Dimecres 9, 19.30 h, Prado. 

Advertising
Koko-di Koko-da, dir. Johannes Nyholm
Foto: Sitges Film Festival

Koko-di Koko-da

No ha de ser fàcil dormir plàcidament (especialment fent acampada) després de veure 'Koko-di Koko-da', la nova pel·lícula del suec Johannes Nyholm, també director de 'The Giant', que va endur-se el premi especial del jurat al Festival de Sant Sebastián. 'Koko-di Koko-da' és una mena de faula horrorosa i asfixiant sobre el trauma que la mort d'una filla de 8 anys causa als seus pares. Amb aires lyncheans i seqüències que es repeteixen com si els anells de l'infern fossin infinits, 'Koko-di Koko-da' es perfila com una de les pel·lícules més estranyes, hipnòtiques i terrorífiques que es veuran enguany al festival. 

Sessions: Diumenge 6, 8.30 h, Tramuntana Meliá. Dilluns 7, 20.30 h, Prado. 

Zombi Child, dir. Bertrand Bonello
Foto: Sitges Film Festival

Zombi Child

La crítica publicada fins ara sembla dividida: hi ha qui diu que 'Zombi Child' és la millor pel·li de Bertrand Bonello des de 'De la Guerra', hi ha qui opina que l'experiment no acaba de funcionar. Sigui com sigui, el director de 'L'Apollonide' i 'Saint Laurent' presenta ara un relat de terror d'arrels afrocaribenyes amb la història d'un zombi haitià i el seu relat de continuació mig segle més tard, a una França poblada pels fantasmes del seu passat colonialista. 

Sessions: Dijous 3, 18 h, Tramuntana Meliá. Divendres 4, 23.15 h, Prado. 

Advertising