Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Tráfico en Barcelona
Foto: Shutterstock Tráfico en Barcelona

130 persones moren cada any per contaminació acústica a Barcelona

El 57 % dels barcelonins estan exposats a nivells de sorolls que l'OMS considera perjudicials

Per
Ricard Martin
Publicitat

D'ençà de l'aturada forçosa de la Covid-19, cada cop som més conscients del soroll que hem de suportar: no vau tenir un petit xoc, la primera vegada que us vau enfrontar de nou al brogit de la Diagonal? No teniu la sensació que el soroll invasiu és una molèstia que per molt sobrepassa la categoria de molèstia?

Doncs deveu tenir raó. Segons l’informe 'Soroll ambiental i salut a la ciutat de Barcelona', elaborat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB), el 57% dels barcelonins estem exposats durant tot el dia a nivells de soroll de trànsit iguals o superiors als que l’OMS considera negatius per a la salut (53 dB) i un 27% de la població ho està a nivells molt per sobre d’aquest llindar (65 dB o més). 

L'estudi de l'ASP concreta com aquesta sobreexposició al soroll impacta en la salut dels ciutadans, i els resultats posen els pèls de punta: més de 210.000 persones pateixen una molèstia intensa (afectació emocional, psicològica i social severa), més de 60.000 persones pateixen un trastorn greu de la son per culpa del soroll i hi ha al voltant de 130 morts anuals per malaltia cardiovascular (al voltant d’un 3% de les morts cardiovasculars) atribuïbles a l’exposició crònica al soroll ambiental. 

Mapa dels sorolls diürns de Barcelona
Foto: Ajuntament de BarcelonaMapa dels sorolls diürns de Barcelona

Aquest estudi s'ha fet en base al mapa de soroll diürn de la ciutat: i la principal font de soroll diürn a Barcelona és el trànsit rodat; els residents a l’Eixample són els més exposats a nivells alts de soroll de trànsit. No obstant això, l’estudi de les desigualtats socials mostra que tot i que els barris amb rendes més altes tenen més població exposada a nivells alts de soroll ambiental, la percepció de soroll dins de l’habitatge és superior als barris de menor renda. 

L'Ajuntament de Barcelona està treballant en un programa de reducció de la Contaminació Acústica 2021-2030, que contempla diverses mesures per reduir el soroll per trànsit, però també en tot l'espai públic en general: radars per reduir la velocitat dels vehicles a 30 km/h –baixar la velocitat pot implicar una reducció de tres decibels– ampliar les superilles, posar vint sensors per avaluar l'impacte acústic dels canvis urbanístics, més control i reducció a les obres o la incorporació de criteris acústics als serveis urbans, entre d'altres. 

I recordeu que contra una agressió sonora sostinguda, és molt més efectiu demanar una sonometria a l'Ajuntament que no pas trucar a la Guàrdia Urbana. Aquí us expliquem com fer-ho

NO T'HO PERDIS: Llocs de Barcelona que no semblen Barcelona

Llegeix el número de març de Time Out Barcelona, amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat

Últimes notícies

    Publicitat