Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Tilling / centenari
Foto: TMB

Així era el primer bus que va circular per Barcelona

La xarxa d'autobusos de Barcelona celebra el centenari

Escrit per
Eugènia Güell
Publicitat

Ara hi ha 'contactless', wifi i pantalles, però abans hi havia una carrosseria imperial, el conductor seia a la dreta i no hi havia parabrisa: els autobusos de Barcelona han canviat molt, i l'emblemàtic Tilling Stevens va ser un dels primers que va circular per la ciutat el 1922, ara fa 100 anys. És l'únic que existeix a l'Estat espanyol i, per celebrar el centenari de la xarxa d'autobusos de Barcelona, l'han restaurat. Amb les fotografies, els canvis i l'evolució són indiscutibles. A banda del preu del bitllet -ara un de senzill val 2,40 €, i abans 0,50 ptes (0,030 €)- han canviat moltes més coses.

Tilling bus
Foto: TMBTilling bus

En aquell moment, el vehicle va fer un salt endavant de la tecnologia de l’automoció. Ara, es recupera com un element clau del patrimoni cultural i històric de la ciutat. De fet, el seu motor és petrol-electric i és precursor dels actuals híbrids. Estava muntat sobre rodes massisses i amb la seva carrosseria tipus imperial, era de color vermell. A més, també té l’escala exterior en corba per pujar-hi, i la col·locació del motor de gasolina al compartiment davanter.

Tilling 100 anys
Foto: TMB

Per evitar possibles problemes d'estabilitat, per exemple, no era permès viatjar dret ni a la plataforma ni als passadissos, i tampoc a l'imperial (la part superior). Tenia una capacitat de 48 places, 22 a l'interior i 26 a l'imperial. En aquell moment, va costar 52.967 pessetes, i com que venia d'Anglaterra va arribar amb l'accés i l'escala a l'imperial a l'esquerra, tal com li pertocava segons les normes de circulació allà. Després, es va modificar l'accés a la dreta perquè els passatgers poguessin accedir-hi des de la vorera i no haguessin de fer-ho des del mig de la carretera. Fabricat per l'empresa Tilling-Stevens Motor Ltd. de Maidstone va arribar en un primer lot de tres autobusos a Barcelona el 20 de maig de 1922, per carretera, creuant França.

Tilling / Centenari
Foto: TMB

La matrícula B-8302 torna a lluïr després que amb la restauració hagin ajuntat el xassís i la carrosseria, i n'hagin recuperat els principals elements. Tenia el motor original en bon estat i conservava els comandaments i altres elements funcionals de fàbrica, com ara les manetes i els retrovisors. Pròximament, està previst que el bus es pugui exhibir.

NO T'HO PERDIS: 50 llocs de Barcelona que has de visitar

¡Participa a l'enquesta Time Out Index i digues com és realment Barcelona!

Llegeix el número de març de Time Out Barcelona amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat  

Últimes notícies

    Publicitat