Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Així era el primer bus que va circular per Barcelona

La xarxa d'autobusos de Barcelona celebra el centenari

Eugènia Güell
Escrit per
Eugènia Güell
Publicitat

Ara hi ha 'contactless', wifi i pantalles, però abans hi havia una carrosseria imperial, el conductor seia a la dreta i no hi havia parabrisa: els autobusos de Barcelona han canviat molt, i l'emblemàtic Tilling Stevens va ser un dels primers que va circular per la ciutat el 1922, ara fa 100 anys. És l'únic que existeix a l'Estat espanyol i, per celebrar el centenari de la xarxa d'autobusos de Barcelona, l'han restaurat. Amb les fotografies, els canvis i l'evolució són indiscutibles. A banda del preu del bitllet -ara un de senzill val 2,40 €, i abans 0,50 ptes (0,030 €)- han canviat moltes més coses.

Tilling bus
Foto: TMBTilling bus

En aquell moment, el vehicle va fer un salt endavant de la tecnologia de l’automoció. Ara, es recupera com un element clau del patrimoni cultural i històric de la ciutat. De fet, el seu motor és petrol-electric i és precursor dels actuals híbrids. Estava muntat sobre rodes massisses i amb la seva carrosseria tipus imperial, era de color vermell. A més, també té l’escala exterior en corba per pujar-hi, i la col·locació del motor de gasolina al compartiment davanter.

Tilling 100 anys
Foto: TMB

Per evitar possibles problemes d'estabilitat, per exemple, no era permès viatjar dret ni a la plataforma ni als passadissos, i tampoc a l'imperial (la part superior). Tenia una capacitat de 48 places, 22 a l'interior i 26 a l'imperial. En aquell moment, va costar 52.967 pessetes, i com que venia d'Anglaterra va arribar amb l'accés i l'escala a l'imperial a l'esquerra, tal com li pertocava segons les normes de circulació allà. Després, es va modificar l'accés a la dreta perquè els passatgers poguessin accedir-hi des de la vorera i no haguessin de fer-ho des del mig de la carretera. Fabricat per l'empresa Tilling-Stevens Motor Ltd. de Maidstone va arribar en un primer lot de tres autobusos a Barcelona el 20 de maig de 1922, per carretera, creuant França.

Tilling / Centenari
Foto: TMB

La matrícula B-8302 torna a lluïr després que amb la restauració hagin ajuntat el xassís i la carrosseria, i n'hagin recuperat els principals elements. Tenia el motor original en bon estat i conservava els comandaments i altres elements funcionals de fàbrica, com ara les manetes i els retrovisors. Pròximament, està previst que el bus es pugui exhibir.

NO T'HO PERDIS: 50 llocs de Barcelona que has de visitar

¡Participa a l'enquesta Time Out Index i digues com és realment Barcelona!

Llegeix el número de març de Time Out Barcelona amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat  

Últimes notícies

    Publicitat