[title]
Imagineu que en lloc de tenir roba que acumuleu al vostre armari “per si de cas” i que mai la feu servir, la poguéssiu bescanviar per viatges, classes de ioga i productes de cosmètica ecològica. No sona gens malament, oi? Doncs ara, per no haver-ho d’imaginar, Ecodicta, una empresa de moda circular espanyola, ha llançat una iniciativa que pot convertir la roba que teniu oblidada al calaix en un viatge amb els vostres amics. Relove Community és un projecte que tracta les peces de roba com si fossin una moneda de canvi per promoure un model de consum circular i que lluita contra el consumisme de la moda ràpida d’empreses com Shein. Tot això sona molt bé, però, com funciona?
Relove Community es tracta d’una iniciativa en línia, el que fa que el procés de registre sigui més fàcil i ràpid, així com intuïtiu. Per participar-hi, només heu d’entrar a la pàgina web d’Ecodicta i emplenar una sol·licitud on heu d’especificar l’estat de la peça de roba que voleu enviar, així com altres detalls rellevants perquè Ecodicta la pugui avaluar. En cas de ser acceptada, rebràs una oferta d’“ecoeuros”, una moneda virtual que podreu bescanviar en els serveis i experiències de les marques adherides a la iniciativa. Un cop accepteu l’oferta, només caldrà que envieu la peça segons les instruccions que rebreu i, en pocs dies, la vostra roba es posarà a disposició de la comunitat d’Ecodicta perquè algú li doni una segona vida. Cal remarcar, però, que a més d’estar en bon estat, les peces no poden ser de marques de fast-fashion, com Shein o Primark.
“A diferència d'altres programes de segona mà, no volem que la roba usada serveixi per comprar més roba, sinó per viure millor. Amb Relove Community, apostem per un consum conscient i una moda realment circular”, explica Raúl González, un dels fundadors d’Ecodicta. Si ja teniu al cap quines peces de roba hi voleu enviar, el programa ja està actiu i, de moment, hi ha gairebé una desena de marques que ofereixen experiències de tota mena. Entre les opcions que teniu per bescanviar els “ecoeuros” hi ha: Vida Cosmetics, una firma de cosmètica sostenible, i CG Yoga, un estudi amb classes de ioga en línia. A més, Ecodicta ha avisat que a aquest catàleg s’hi afegiran aviat festivals i operadors turístics sostenibles, entre altres empreses.
Ver esta publicación en Instagram
La lluita contra la moda ràpida
“A Espanya ens vantem de ser molt sostenibles, però després les botigues de fast-fashion estan abarrotades de gent”, va explicar Raúl González a Time Out Barcelona durant la campanya de conscienciació que van impulsar el passat mes d’agost. “El canvi l'hem de començar la gent que treballem dins la indústria i presentar un nou model de consum als consumidors, com la roba de segona mà i la roba de lloguer”, va afegir. El fundador d'Ecodicta també va recordar que a Espanya s'està començant a lluitar de veritat contra la moda ràpida, un problema gairebé superat a altres països del continent.
Segons el darrer estudi de l'Agència Europea del Medi Ambient (AEM), el 50% de les peces fabricades sota el sistema de la moda ràpida triguen menys d'un any a acabar a les escombraries. De fet, només a la Unió Europea es malgasten unes 7 tones de productes tèxtils a l'any, una xifra que es tradueix en uns 21 quilograms de roba llençada per ciutadà només a Espanya. Segons el mateix estudi, del total de peces recollides, la majoria s'exporten a països de l'Àsia i Àfrica i acaben en una destinació desconeguda.