Notícies

Així és per dins el taller de gravat on van treballar Miró, Picasso i Tàpies (i que ara obre al públic per primera vegada)

El Taller 46 celebra el seu 50è aniversari oferint visites a grups reduïts per descobrir la tècnica del gravat i la figura desconeguda de Joan Barbarà

Rita Roig
Escrit per
Rita Roig
Editora Cultura i Notícies
Taller 46
Eugènia GüellTaller 46
Publicitat

Deixem les jaquetes en un sofà vermell i, abans de poder contemplar un saló amb les parets atapeïdes quadres i fotografies, sentim una veu. “En aquest sofà va seure Miró!”, ens alerta. Es presenta. Es diu Om Barbarà i és la persona que ens guiarà pel taller de gravat per on van passar artistes conegudíssims. Picasso, Miró, Tàpies, Cuixart, Subirachs, Ràfols Casamada, Dalí, Tano Pisano, Carlos Pazos i molts d’altres van anar-hi a parar. Però, per què tots aquests artistes visitaven els baixos de gràcia on ens trobem nosaltres ara? 

Taller 46
Eugènia GüellTaller 46

Ho feien amb un únic motiu: treballar amb Joan Barbarà, un excel·lent mestre gravador. El seu nom no ens sona, “potser perquè el gravat és una art molt desconeguda”, apunta Virgili Barbarà, fill de l’artista. Ell i l’Om, nét de Joan Barbarà, volen reivindicar aquesta figura de la nostra història. Tot i treballar amb la flor i la nata dels artistes del s.XX, no tots els seus clients van parlar d’ell públicament. Alguns, com Miró i Modest Cuixart, sí que van elogiar-lo com el gran creador que era. 

Taller 46
Eugènia GüellTaller 46

A diferència d’alguns dels seus coetanis, Joan Barbarà era orfe i, tot i guanyar una beca de l’Institut Francès per estudiar a París, sempre va haver de treballar per guanyar-se la vida. L’única manera que tenia de dedicar-se a l’art era sent gravador d’altres artistes i, tot i que també va fer obra pròpia, només se li coneixen 6 o 7 sèries de gravats. “Era molt detallista, i això és molt important per la tècnica del gravat”, ens explica el seu nét Om. 

Taller 46
Eugènia GüellTaller 46

Virgili i Om Barbarà continuen amb l’ofici, que segueix sent tan desconegut com el llegat del seu pare, però el Taller 46 que va fundar Joan Barbarà fa 50 anys ara acull una nova generació d’artistes. Un d’ells és la creadora colombiana Juliana Plexxo, que ha trobat en aquests baixos de Gràcia un refugi on crear sota l’assessorament i la saviesa dels que en saben. De fet, ella ens comenta que, al taller, "l'art es pot respirar". El que és innegable és que l'espai és ple de peces que connecten amb tota una tradició artística: des d'un tòrcul que va pertànyer a Francisco de Goya -i que Joan Barbarà va comprar en una fira d'antiguitats, sense saber-ho!- a una biga de fusta que, abans, havia aguantat el pes del sostre de l'Escorial

Taller 46
Eugènia GüellTaller 46

“Fa molts anys que som aquí i ningú ens coneix”, diu Virgili Barbarà. Per aquest motiu, han aprofitat el cinquantè aniversari del taller per obrir al públic. Això sí, l’aura de secretisme es manté: només fan visites privades per grups reduïts i, per concertar-les, cal enviar-los un missatge privat per Instagram, al compte @taller46barcelona

Taller 46
Eugènia GüellTaller 46

NO T'HO PERDIS: Les millors exposicions de Barcelona

Llegeix el número de desembre de Time Out Barcelona amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat

Últimes notícies

    Publicitat