Notícies

Així serà la nova Via Laietana: voreres amples, carrils bici i arbres

Avui comença la transformació de la Via Laietana: aquestes són les afectacions al trànsit i la mobilitat per les obres

Publicitat

Deixar més espai al vianant, a les bicicletes, al verd i al comerç local. Aquests són els objectius de la transformació de la Via Laietana, que s'inicia avui i vol convertir aquest carrer de Barcelona en un espai més amable i sostenible. La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat va aprovar aquesta reforma basada en un procés participatiu que es va fer entre el veïnat, els comerciants i altres agents per prioritzar la mobilitat, el passeig i la reactivació del centre de la ciutat.  

La primera fase de la reforma es durà a terme en el tram comprès entre la plaça d’Urquinaona i la plaça d’Antoni Maura i tindrà una durada de 14 mesos. Així doncs, a partir d'avui mateix s’ocuparà un carril i un cordó de serveis entre plaça d’Urquinaona i Jonqueres. Ara bé, les afectacions més rellevants es produiran a l’abril quan el sentit muntanya quedarà restringit a un carril de circulació exclusiu per als veïns, aparcaments i serveis, que arribarà fins a l’avinguda Francesc Cambó. En sentit mar, hi haurà un carril de circulació d'autobús i un carril per al vehicle privat.

Via Laietana
Ajuntament de BarcelonaVia Laietana

Afectacions

  • Des del dia 1 de març i fins a principis d’abril els treballs es concentraran a la vorera banda Besòs, ocupant un cordó de serveis i un carril de circulació descendent entre la plaça d’Urquinaona i el carrer de Jonqueres. En sentit ascendent durant aquest període no hi haurà modificacions.
  • A partir de principis d’abril és quan començaran els treballs a la vorera Llobregat, produint afectacions més rellevants de mobilitat. En sentit muntanya, la circulació de vehicles quedarà restringida a un carril d’ús exclusiu per al veïnat, aparcaments i serveis, que arribarà fins a l’avinguda Francesc Cambó/plaça d’Antoni Maura. En sentit mar hi haurà un carril bus i un carril de circulació per al vehicle privat, tal com ja hi ha actualment a la major part de la via. Aquesta afectació es mantindrà fins al final de les obres.
  • Es recomana un itinerari alternatiu pel trànsit privat que circuli en sentit ascendent: avinguda Marquès de l’Argentera, passeig Picasso, passeig Lluís Companys i ronda Sant Pere.
  • Durant aquest període les línies de bus 47, V15 i V17, que circulen en sentit muntanya, també seran desviades per aquest mateix recorregut alternatiu, mentre que el bus de barri 120 inicialment mantindrà el seu itinerari habitual. Els desplaçaments en bici també s’hauran d’adaptar a aquesta nova configuració.
  • En tot moment es garantirà l’accés als aparcaments i als guals existents a la Via Laietana i als seus entorns, així com el pas dels vehicles de serveis i d’emergències.
  • Les sortides de metro que estan situades en aquest àmbit no tindran cap afectació significativa (Urquinaona, Jaume I).
  • Les parades de taxi ubicades a la plaça d’Antoni Maura es mantindran al seu lloc actual, però quan es treballi en aquest punt es traslladaran de manera definitiva al carrer Joaquim Pou. 

Noves voreres, places i espais verds 

Les obres transformaran molts elements de la Via Laietana. En primer lloc, les voreres (que actualment tenen una amplada que va dels 2,6 als 3,5 metres) s’ampliaran fins a arribar als 4,05 metres des de la plaça d’Urquinaona fins a la d’Antonio López. 

D’altra banda, es construirà una gran plaça a Antoni Maura, amb l’objectiu de connectar la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina. També es pretén crear noves places als encreuaments amb els principals eixos de Ciutat Vella, com les cruïlles amb el carrer de Jonqueres i als de les places de l’Àngel i d’Antonio López. A més, en aquestes places es reforçarà l’arbrat i es millorarà la il·luminació. 

Via Laietana. Antoni Maura
Ajuntament de BarcelonaVia Laietana. Antoni Maura

Els passos de vianants també s’ampliaran i es reubicaran. La plaça d’Antonio López ampliarà el seu pas de vianants per a pacificar la zona i, a més, es faran dos nous passos de vianants: un que enllaçarà la plaça de Correus amb el moll de la Fusta i un altre directe al carrer Llauder que connectarà amb la Barceloneta. 

Pel que fa a la mobilitat sostenible, la nova Via Laietana tindrà un carril bici de pujada lateral segregat i de baixada els ciclistes compartiran carril amb el bus. Només hi haurà trànsit privat de baixada, amb un carril limitat a 30 km/h, i de pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local que podran utilitzar els veïns i veïnes de la Via Laietana i de la Barceloneta

Via Laietana
Ajuntament de BarcelonaVia Laietana

Tots aquests canvis formen part d’un projecte que té un pressupost total de 32,9 milions d’euros i la intenció transformar Via Laietana per a convertir-la en un lloc on sigui còmode passejar-hi i comprar-hi i que, a més, serveixi d’espai per unir millor els barris del Gòtic i de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. 

Via Laietana
Ajuntament de BarcelonaVia Laietana

NO T'HO PERDIS: 50 llocs imprescindibles de Barcelona

Llegeix el número de març de Time Out Barcelona amb entrevistes, reportatges i les millors recomanacions d'oci i cultura de la ciutat  

Últimes notícies

    Publicitat