[title]
Només fa uns mesos que el nou tramvia de la Diagonal va començar a funcionar i es va convertir en l’únic de l’Estat amb un sistema pioner sense catenàries a la vista. Per celebrar-ho, l’Ajuntament ha organitzat una festa popular al costat de la nova parada de Verdaguer, entre Girona i Bruc, sota el nom de La festa del tramvia, aquest dissabte, 22 de febrer. Des de les 10.30 h fins a les 14 h, s’organitzaran diferents propostes per a tota la família, com jocs, una gimcana digital, la cercavila de gegants petits i les activitats que ha organitzat l’escola de música Kiddy Musics. A més, els més llaminers també podran tastar la xocolata calenta amb coca de forner gratis que es repartirà a tots els assistents durant la jornada. Per fer possible la iniciativa, ha estat essencial la participació de diferents entitats i comerços del districte.
La festa vol celebrar la posada en marxa del nou servei de tramvia entre les Glòries i Verdaguer, que funciona des de principis de novembre. L’ampliació de la línia forma part de la T4 del Trambesòs i ha fet que l’estació de Sant Adrià estigui connectada de forma directa i sense fer transbordaments amb la de Verdaguer. Amb l’ampliació de la xarxa del Besòs, de la qual també formen part la T5 i la T6, ara aquest recorregut té una mica més de 16 quilòmetres i 29 parades en total. Si encara no l’heu estrenat, l’horari del tramvia –com a la resta de la ciutat– és de diumenge a dijous de cinc de la matinada fins a mitjanit, i els divendres, dissabtes i vigílies de festiu, de cinc de la matinada a dues de la matinada.

Un tram amb un sistema pioner a Espanya
L’ampliació del tram no només ha millorat la xarxa del transport públic de la ciutat, sinó que s’ha convertit en un model pioner dins l’Estat. Per primer cop a Espanya, en lloc de connectar les xarxes tramviàries amb una línia aèria de contacte o catenària a l’aire lliure, s’ha fet amb un sistema d’alimentació contínua per terra. Aquesta solució s’ha dut a terme a través d’un tercer carril que està enrasat a la superfície entre els dos raïls i que només alimenta els tramvies al seu pas, cosa que permet que els vianants puguin passar sense cap mena de perill. Per aconseguir posar en marxa aquest sistema, ha sigut necessari adaptar la flota actual i equipar els nous tramvies, una iniciativa pionera al país i al món, ja que es tracta del segon cop que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia.
A més, el projecte de millora i ampliació del tram no només ha afectat el transport públic, sinó que ha inclòs la urbanització del tram de l’avinguda Diagonal entre el passeig de Sant Joan i la plaça de les Glòries, que ha convertit aquest espai en un indret més còmode per als vianants, amb voreres el doble d’amples, carrils bici de doble sentit, més espais verds i nous elements com bancs, fanals i semàfors. El projecte va proposar ampliar la zona de vianants en 16.000 m² i la de les àrees verdes en 18.900 m², una actuació que no s’ha dut a terme de cop, sinó que s’ha dividit en tres trams d’actuació: entre el passeig de Gràcia i el passeig de Sant Joan, entre el passeig de Gràcia i la plaça de Francesc Macià i entre la plaça de Francesc Macià i l'avinguda de Sarrià.
