Time Out a la teva bústia d'entrada

Els guionistes i l'última polèmica de Risto Mejide

Per Pere Vall
Publicitat

Risto no els respecta

Risto Mejide, en unes polèmiques i calculadament esvalotadores declaracions, ha estat el penúltim en degradar o menystenir el noble i mutant ofici del guionista. El provocador senyor Mejide acaba de dir que no els necessita, que la seva mateixa creativitat val més que qualsevol línia de guió prèvia, i que visca la frescor de la improvisació. Els guionistes de cinema i tele, que lluiten per la seva consideració, visibilització i sous, han posat el crit al cel. Un crit, per descomptat, enginyós, ben escrit i justificat. Com que no hi tenen res a perdre, els dels gremi han tornat a usar les xarxes per cagar-se en la seva invisibilitat. Un dels més actius del col·lectiu és Eduard Sola (@sola_eduard), conegut per les sèries 'Benvinguts a la família' i 'Sé quién eres', o les pel·lis de la saga 'Barcelona, nit de...'. Sola va moderar, dijous passat, una taula rodona amb els guionistes nominats als Premis Gaudí, a la seu de la SGAE a Barcelona i organitzada per l’Acadèmia del Cinema Català. M’hi vaig presentar amb una llibreta per veure si Sola i companyia es cagaven amb tot Déu, i apuntar-hi paraulotes i renecs varis. I crec que va ser un acte tan curt que no van tenir temps de fer-ho. De cagar-s’hi, s’entén. S’hi van sentir més riallades i anècdotes que no pas plors o queixes als productors, i, malgrat tot, va ser un plaer escoltar els guionistes de 'Petra', 'Les distàncies', 'Entre dos aguas' i 'Viaje al cuarto de una madre'.

Quan ho tinguem tot clar, canviem les coses

Bárbara Díez hi va parlar en nom de l’equip de guionistes de 'Petra', que està encapçalat pel propi director, Jaime Rosales, i arrodonit amb les aportacions de Clara Roquet i Michel Gaztambide. Díez, que n’és la productora, una productora inusual, molt implicada en les qüestions artístiques, va rememorar alguns ets i uns quants uts d’un llarg procés creatiu en què els tres guionistes van treballar tot el cos del guió o alguns personatges en concret. El paper de Bárbara Lennie va rebre una atenció especial per part de Roquet, per exemple. També se’ns va desvetllar que algun capítol de la pel·li va ser canviat d’ordre a la fase final del muntatge. Conclusió: col·laborar amb Rosales deu ser tan apassionant com esgotador. Els perfeccionistes són així.

No cal que em toquis ni una coma!

Celia Rico, realitzadora i guionista de 'Viaje al cuarto de una madre', va explicar que no li agraden les improvisacions. També, que l’argument de la pel·li que protagonitzen Lola Dueñas i Anna Castillo, té una pila de trets autobiogràfics. "Un bon guió és un guió que planteja una bona pregunta a la qual et ve de gust respondre", va assegurar Rico, que va vigilar que els diàlegs fossin pronunciats tal i com van ser escrits. Dues dones del món del cinema (Valentina Viso i Claudia Llosa) van exercir de conselleres de la directora. Consells del rotllo "quedem per fer un cafè". Conclusió: si fas una òpera prima, tingues la cafetera de casa ben plena o un bar de confiança a mà.

Ens anem d’aventures?

'Les distàncies' i 'Entre dos aguas', tan diferents i en alguns aspectes tan semblants, estaven en la lliga de les pel·lícules-aventura: vull dir, van ser "un anem a Berlín i San Fernando, respectivament, amb els deures fets, les local·litzacions... local·litzades, un background per a cadascun dels personatges i, llavors, preparem-nos per les coses inesperades". La directora Elena Trapé ('Les distàncies') i el seu coguionista Josan Hatero ens van descobrir que es coneixien des de l’època en què curraven de dependents de la FNAC, i que van escriure un primer guió ple de conyetes molt seves i particulars, que, després, un tercer guionista, Miguel Ibáñez Monroy, no va eliminar completament, però que sí va llimar-lo. Isaki Lacuesta ('Entre dos aguas'), un cop més, va fer una exhibició de seny i rauxa, i ens va deixar impressionat amb un repàs al procés d’inseminació, gestació i naixement del seu últim llargmetratge. Conclusió: si te’n vas d’excursió, porta la cantimplora ben plena, el sac de dormir sense forats, per si fa fred, i intacta la capacitat per abraçar-te a la sorpresa.

NO T'HO PERDIS: Les estrenes de la setmana

Últimes notícies

    Publicitat