Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Sónar+D: Tot el que no saps que ja existeix en 5 passos

Escrit per
Maria Junyent
Publicitat

José Luis de Vicente, comissari del Sónar+D, diu que l'experiència és el codi creatiu per excel·lència d'aquesta dècada. L'espectador ja no és només una figura passiva que mira i escolta, distant. Des de fa set anys, el Sónar+D s'ha dedicat a capturar noves tendències, eines i maneres de crear que reinventen la manera com vivim la música i el so. Al Sónar+D hi hem vist, probablement abans que a cap altre lloc, tecnologies com la realitat virtual, la intel·ligència artificial i els espais immersius. També hi hem descobert les seves aplicacions des d'una perspectiva creativa. El Sónar+D fa d'imant i de megàfon: captura les innovacions que es mouen en el cercle especulatiu/experimental i les apropa al públic del festival, professional o no del sector. La idea és que la mateixa proposta trenqui amb els formats convencionals: al Sónar el públic pot ser tan actiu com vulgui. Us deixem amb 5 propostes per començar el viatge. 

1. Massive Atack: Robert del Naja. Cada edició té un convidat d'honor. Després de Brian Eno, Björk i Ryuichi Sakamoto, aquest any és el torn de Robert del Naja, fundador i cara visible de Massive Attack. Del Naja és, segons el festival, "un pioner a l'hora d'expandir l'experiència de la música més enllà del concert". A banda de fer el concert inaugural, Del Naja, productor, raper, artista visual (l'enigma de Banksy continua viu?) i activista, reflexionarà sobre el seu llegat amb  Andrew Melchior, 'chief technical officer' de la banda i col·laborador d'artistes com David Bowie i Björk. 

Foto: @robert3delnaja

2. teamLab. El col·lectiu creador d'experiències immersives és dels més potents del món, fins al punt que l'any passat van encarregar-se del projecte del primer museu d'art digital del món, a Tòquio: el Mori Building Digital Art Museum. Al Sónar+D porten 'Borderless', una obra d'art sense fronteres sensorials: obres que es mouen, que formen connexions i relacions amb la gent, es comuniquen amb altres obres, s'entremesclen i ens proposen una altra manera de ser espectadors. 

3. CANADA. Amb els vídeos de 'Malamente' i 'Pienso en tu mirá' de Rosalía han tocat el cel, però al 'reel' de la productora també hi ha material per a El Guincho (el vídeo de 'Bombay' és l'inici de tot), Scissor Sisters, Phoenix, Foals, Christina Rosenvinge, Bad Gyal i altres artistes, a banda de marques. Al Sónar s'han proposat fer una pel·lícula col·laborativa amb material audiovisual de tots els assistents que hi vulguin participar. No hi ha més detalls, però promet. 

4. Yukiyasu Kamitani + Daito Manabe. Podem capturar els nostres somnis? Podem recrear les imatges que només passen al nostre cervell? El científic de la Universitat de Kyoto Yukiyasu Kamitani ha estat investigant en aquesta direcció i Daito Manabe, un dels artistes digitals més potents del moment, converteix l'experiment en un espectacle tecnològic que visualitza què li passa al nostre cervell quan escoltem música. 

Daito Manabe
Foto: Sónar+D

5. Holly Herndon i la intel·ligència artificial. És un dels noms essencials de la música electrònica del moment i el 10 de maig va publicar el seu últim treball, 'Proto', fet en col·laboració amb Mat Dryhust, Jules LaPlace i, aquí ve la sorpresa, amb un assistent d'intel·ligència artificial (una mena de Siri) creat per a l'ocasió, que es diu SPAWN i que ha après a cantar com ho fa un nen petit: copiant les veus que escolta al seu voltant. A banda del que té d'interessant l'experiment (i l'autoria humana-tecnològica de la proposta), Holly Herndon és un bon exemple de l'artista que no només utilitza les eines que té al seu abast, sinó que en crea de noves.  

 NO T'HO PERDIS: Els concerts de la setmana

Últimes notícies

    Publicitat