[title]
La xarxa de Rodalies de Catalunya torna a ser al punt de mira de molts usuaris, i no, aquest cop no és ni per vagues, ni per vagons de gom a gom, ni tampoc per retards. Després de mesos en obres, l’estació centenària dels Guiamets, al Priorat, ha tancat aquest dimarts, 4 de març, just quan havia de reobrir als usuaris. Després de gairebé 135 anys en actiu, l’estació, que es va inaugurar el 1891 com a part de la línia que unia Reus amb Casp, ha tancat sense avís previ. Cal recordar, però, que l’estació feia cinc mesos que tenia un servei de només dos trens al dia.
La notícia no ha trigat a arribar a les xarxes socials, una informació que ha polaritzat els usuaris en dos grups: els que estan d’acord amb el tancament i els que s’oposen a perdre l’estació. Els que es posicionen a favor de la desaparició de l’estació dels Guiamets asseguren que els habitants del municipi disposen d’altres opcions molt a prop, com Capçanes i la Vilella Baixa, i @Adelfe_, un dels usuaris a favor, assegura que es tractava d’una estació “al mig del no-res”. D’altra banda, n’hi ha alguns que han mostrat la seva indignació assegurant que l’acció “és una vergonya”, mentre que d’altres se senten abandonats perquè tenen un abonament de Rodalies on posa el nom de l’estació, i “que eliminin la parada es pot considerar un incompliment del contracte de transport”, assegura en Pol (@poltodaa).

Sigui com sigui, ni Rodalies ni les autoritats s’han pronunciat sobre la situació ni han explicat per què s’ha suprimit l’únic tren que quedava en servei, ja que es va eliminar l’altre quan van començar les obres. El que sí que se sap és que l’edifici de l’estació –conegut com l’edifici dels viatgers– està catalogat com a bé cultural d’interès local per la Generalitat i està inclòs dins l’Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya, motiu pel qual no es tirarà a terra.
El descarrilament dels Guiamets
Més d’un segle d’història donen per molt, i l’estació dels Guiamets no només va veure passar milions de passatgers, sinó que va ser l’escenari d’un descarrilament que va deixar 40 víctimes mortals. El 12 de febrer del 1949, cap a les 22 h, la locomotora de l’exprés nocturn de Barcelona cap a Madrid va descarrilar entre l’estació dels Guiamets i de Móra la Nova i va provocar que tres vagons es precipitessin pel barranc. Malgrat semblar un accident, encara 76 anys després segueix obert el debat dels qui pensen que va ser un accident i els que assenyalen que va ser un sabotatge dels maquis, ja que només feia deu anys del final de la Guerra Civil Espanyola i que el franquisme havia pujat al poder.