[category]
[title]

Amb orígens el 1903, aquest celler familiar del Penedès va fer un gir pioner el 1978 quan va apostar per la viticultura ecològica i es va consolidar com a referent nacional. Joan Albet i Rovirosa, el seu fundador, va arribar a la comarca per treballar com a jornaler a la finca de Can Vendrell de la Codina, a Sant Pau d’Ordal. Als anys 70, Josep Maria Albet va decidir donar un pas endavant en l’agricultura, va abraçar la viticultura ecològica i es va posicionar com a líder del sector. Més endavant, el celler es va convertir en pioner en la investigació i implementació de varietats resistents (PIWI) a Catalunya.
Cinc generacions després, Martí Albet Esteve i Adrià Albet Figueres mantenen la mateixa passió i continuen centrats en el projecte VRIAC (Varietats Resistents i Autòctones Adaptades al Canvi Climàtic), creuant les principals varietats catalanes —xarel·lo, macabeu, parellada, tempranillo i garnatxa tinta— amb altres ja resistents per aconseguir protecció natural davant malalties com l’oïdi i el míldiu. Des de 2013 han realitzat més de 300.000 creus, i el seu enfocament sostenible els va valdre el 2025 la certificació B Corp, un reconeixement al seu compromís amb les persones, el territori i el planeta.
Les seves vinyes creixen entre les Muntanyes d’Ordal, en parcel·les de sòls argilo-calcaris i microclimes únics que arriben als 400 metres d’altitud, entre boscos mediterranis i marges de pedra seca. El Celler vell, on actualment es realitza la fermentació i criança dels vins blancs, és una obra modernista de Josep Maria Pericas de 1925 que conserva tines d’acer, bótes de roure i els icònics ous de ciment. El modern Celler de l’era, on s’acull el raïm i es fermenta el vi, va ser inaugurat el 2015 i combina tecnologia d’última generació amb sostenibilitat; compta amb 136 plaques solars que cobreixen més del 40% del consum energètic del celler.
Albet i Noya ofereix aventures enoturístiques per a tots els gustos: l’estàndard (25 euros) inclou copa de benvinguda, tour guiada i tres degustacions amb maridatge eco; el desdejuni (47 euros) afegeix embotits, formatges i pa de llenya; la ruta a peu a la vinya el Fanio (50 euros) ofereix picnic amb vi; i l’e-cobike (55 euros) combina passeig autoguiat amb bicicleta elèctrica per Subirats amb tast. Totes les visites requereixen reserva prèvia per telèfon (682 288 548) o correu electrònic (visita@albetinoya.cat).
No marxis sense gaudir d’una copa al seu wine bar, amb terrassa i vistes a Can Vendrell de la Codina, obert cada dia de 10 a 14.30 h. La botiga ofereix els seus vins i productes ecològics de dilluns a divendres de 9 a 15 h i caps de setmana de 10 a 14.30 h.
Can Vendrell de la Codina – Sant Pau d’Ordal, Subirats (Alt Penedès)
En cotxe: AP-7 o N-340 (43 km, 55 min aprox.)
Telèfon: 93 899 48 12
Web: albetinoya.cat
Correu electrònic: info@albetinoya.cat
Instagram: @albetinoya
Discover Time Out original video