Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Filla del seu pare
© Maria Dias

De 'Hamlet' a 'Hedda Gabler'

La companyia Solitària de Pol López, Pau Vinyals i Júlia Barceló refà el clàssic d'Ibsen a 'Filla del seu pare'

Escrit per
Andreu Gomila
Publicitat

Si els demanem qui és Pol López, segur que ho saben, aquell actor que va fer de Hamlet i de Christopher a 'El curiós incident del gos a mitjanit'. Però si els comentem que té una companyia i que ara farà amb ella la seva vuitena obra, potser no ho saben. La tropa es diu La Solitària i l'acompanyen Pau Vinyals (també era al Hamlet de Pau Carrió en el paper d'Horaci, entre d'altres) i Júlia Barceló, amb Aleix Aguilà com a dramaturg. Ara fan 'Filla del seu pare', una versió de 'Hedda Gabler' que té molt a veure amb 'Hamlet'. Us expliquem qui són.

Des de l'Institut del Teatre

1. Des de l'Institut del Teatre

Un any o dos després d’acabar l’Institut del Teatre, Júlia Barceló, Pau Vinyals i Pol López van crear La Solitària i poc es pensaven que estarien, cadascun d’ells, en solitari, on són ara, amb premis, feina a dojo, ofertes... Però encara són aquí i estan a punt d’estrenar a Barcelona la seva vuitena obra, la qual és, curiosament, la primera que fan tots tres en escena. L’ocasió s’ho mereix, ja que es tracta d’una versió que ha escrit Aleix Aguilà –el quart element de la tropa– de 'Hedda Gabler' sota el títol de Filla del seu pare. Només hi ha tres personatges, la Hedda (Barceló), el seu marit Jørgen Tesman (Vinyals) i l’amic d’aquest Ejlert Løvborg (López). I tot passa en una nit de Cap d’Any, quan la parella torna de viatge de noces i, com diu Vinyals, “comencen a parlar i no poden parar”.

Hamlet "en femení"
©Ros Ribas

2. Hamlet "en femení"

López diu que han enfocat l’obra com un thriller, ja que no paren d’aparèixer personatges que demanen què ha passat. “És un vodevil existencial que avança cap a l’abisme”, remata l’actor, que fa aquesta obra entre 'El curiós incident del gos' a mitjanit i 'Hamlet'. I aquí és on cal aturar-nos, quan Barceló recorda l’estudiós Harold Bloom, que deia que Hedda Gabler era Hamlet “en femení”. Hi ha pocs personatges femenins tan potents com aquesta noia que “vol dinamitar la vida alhora que la construeix”. Ibsen, a més, enfronta Hedda i Løvborg, diu Barceló, perquè ell pot fer coses que no pot fer ella, per ser dona. “I és brutalment honesta”, exclama Vinyals. Tot això no els recorda Hamlet?

Publicitat
La crisi dels 30
© Albert Pons

3. La crisi dels 30

Barceló parla de la crisi dels 30, quan t’adones que “deixes de ser filla de” i que, com diu Vinyals, “les decisions que prens són fermes”. D’aquí el títol que Aguilà li ha donat a la versió. La Solitària, de fet, va estrenar 'Filla del seu pare' al Temporada Alta 2015 i ara mateix, com Hedda, dubten i no saben si l’aventura continuarà. Tenen alguna cosa entre mans, però, i “un lloc on no pares d’aprendre i discutir”, que diu López, per fer una mena de teatre que “demana investigació i temps”.

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat