Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Grec 2018: L'assaig. Històrie(s) del teatre (I)

  • Teatre
  • 5 de 5 estrelles
  • Crítica de Time Out
Publicitat

Time Out diu

5 de 5 estrelles

Hi ha obres de teatre totals que et sacsegen en múltiples direccions, embolcalls gairebé perfectes en què forma i contingut units multipliquen els significats de cada escena, de cada gest, de cada paraula. Milo Rau va camí de revolucionar el panorama teatral europeu amb els seus plantejaments teòrics que aplicats en escena generen obres mestres com 'Five Easy Pieces', la història d'un assassí de nens explicada per nens; o 'Hate Radio', reproducció documental d'una emissió que cridava al genocidi ruandès. Amb 'L'assaig' –primera part d'un projecte col·lectiu que vol representar la història del teatre– torna a deixar el llistó ben alt.

Amb una barreja d'actors professionals i aficionats, el director suís i el seu equip representen un crim homòfob ocorregut a Lieja, ciutat postindustrial en decadència d'on provenen part dels actors reclutats. Les similituds entre el perfil d'alguns dels intèrprets i els personatges interpretats –inclosos els assassins– compacta els significats i potecia les ressonàncies entre realitat i ficció. Amb una precisió documental que pot arribar a recordar l'exercici de Truman Capote d''A sang freda', el muntatge mostra una recreació al detall del crim amb testimonis tant de la família com dels culpables. Del document a l'obra, la realitat traslladada a la representació sense gairebé intermediaris.

El caràcter explícit d'algunes escenes frega el morbo, una línia que en cap cas es traspassa, ja que el muntatge juga en tot moment la carta d'evidenciar la mentida del teatre. En lloc d'amagar-les, la representació en forma de càsting i assaig informal implica fer visibles les costures del llenguatge. Prescindint de clixés i convencions, la representació se'ns presenta com un joc de miralls de múltiples reflexos, en especial els més obscurs. Al capdavall rau la intenció habitual del director suís d'agafar-nos de la mà per proposar-nos un passeig per la part més fosca i violenta de l'ànima humana. Teatre sense coturns ni vestuaris superflus que en la seva execució s'assembla més a la realitat que intenta representar. Per això n'és tan necessari.

Concepte, text i posada en escena: Milo Rau Interpretació: Sara de Bosschere, Suzy Cocco, Sébastien Foucault, Fabian Leenders, Johan Leysen, Tom Adjibi Recerca i dramatúrgia: Eva-Maria Bertschy.

Manuel Pérez
Escrit per
Manuel Pérez

Detalls

Adreça
Preu
25 €
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà