Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Disney. L'art d'explicar històries

  • Art
Publicitat

Time Out diu

Si la madrastra de la Blancaneu preguntés al seu mirall quina és l’empresa d’entreteniment més important del món, no sabem què contestaria a la malèfica reina el pobre esclau que l’habitava, però gairebé segur que li diria: “Disney, majestat”.

Des de la seva fundació, el 1923, l’empresa de Walt Disney va canviar la indústria del cinema i l’entreteniment, i també ha anat penetrant en el nostre imaginari, generació rere generació, en tots els racons del món, arrossegantnos com el flautista d’Hamelín.

Amb el pas del temps, s’ha analitzat l’evolució artística i tècnica dels seus films, els moviments empresarials, com la compra de Pixar, i la quantitat de llegendes urbanes –o potser reals– que arrossega la figura de l’oncle Walt. Ara, l’exposició 'Disney. L’art d’explicar històries' del CaixaForum analitza la forma com les pel·lícules del gegant de l’animació han apropat a milions de persones els contes populars i la tradició oral. La mostra, organitzada per l’Obra Social La Caixa i la Walt Disney Animation Research Library –on s’emmagatzemen les obres originals de l’estudi des dels anys 20 fins avui–, reuneix 215 peces, entre dibuixos, pintures, esbossos, impressions digitals, guions, 'storyboards' i alguns curtmetratges i documentals que ajudaran a entendre l’origen d’algunes de les pel·lícules més famoses de l’estudi.

Per introduir-nos de debò en l’univers Disney, la mostra s’ha estructurat en cinc temàtiques, ambientades amb ganxo. El recorregut comença als estudis originals, amb una escenografia que ens traslladarà a les taules de dibuix reals, a Califòrnia. Seguireu la visita endinsant-vos en una cabana –escenari de faules com 'El sastre valent'– i en un bosc –on trobareu les llegendes que han inspirat molts dels films–, així com en un espai dedicat als 'tall tales', històries exagerades i humorístiques del folklore nord-americà, i finalitzareu el recorregut al castell, on els contes de fades acaben amb un final feliç.

El gran èxit de Disney ha sigut saber explicar històries que capten el públic infantil i l’adult. “Un dels nostres principis, on posem els nostres esforços cinematogràfics, és que una bona història depèn de personatges atractius, que visquin en mons creïbles”, ens explica Mary Walsh, directora de la Walt Disney Animation Research Library i cocomissària de la mostra. “Volem que l’audiència connecti emocionalment amb les nostres històries i entengui per què els personatges prenen les decisions que prenen i com batallen amb els desafiaments que es troben en el seu viatge per trobar el seu propòsit i complir els seus somnis”.

Us ajudaran a entrar en aquest discurs les activitats paral·leles que s’han programat. A més de les projeccions –'La Bella Durmiente' (el dissabte 7 d’abril), 'Merlín el encantador' (el dissabte 21 d’abril) i la projecció comentada de 'Blancanieves y los siete enanitos' (el dijous 26 d’abril), una selecció dels millors curts (el dissabte 28 d’abril) i 'Eduardo Manostijeras' (el dilluns 7 de maig), per exemple–, no menyspreeu les conferències, com la que impartirà Mary Walsh el divendres 23, la de Carolina López, directora de l’Animac, sobre la influència de les històries de la vella Europa en els films de Disney o una altra a càrrec dels directors de 'Tadeu Jones 2', que passaran revista a l’animació espanyola.

Escrit per
Erica Aspas

Detalls

Adreça
Preu
4 €
Publicitat
També t'agradarà
També t'agradarà