Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Júlia, la musa de Ramon Casas, al Cercle del Liceu [FOTOGALERIA]

Júlia, la musa de Ramon Casas, al Cercle del Liceu [FOTOGALERIA]

La mostra per commemorar el 150è aniversari del naixement del pintor presenta retrats, dibuixos i objectes de col·leccions privades a les cambres modernistes del Liceu

Taller de Ramon Casas al carrer Descartes
Per Eugènia Sendra |
Advertising

Júlia Peraire venia loteria a la plaça de Catalunya i va conèixer Ramon Casas al cafè restaurant Maison Dorée el 1906. El pintor va quedar fascinat per la jove que esdevindria la seva musa i amant (més tard la seva dona) i la va fer posar una vegada i una altra per als seus retrats. Precisament, la Júlia que desafia l’espectador amb la mirada i el cos arquejat sota el mantó groc a La Sargantain (1910) és l’epicentre de l’exposició amb què el Cercle del Liceu commemora el 150è aniversari del naixement de Ramon Casas. A partir d’aquesta peça i un centenar d’obres més, entre dibuixos, cartells i objectes de coŀleccions privades, s’articula el relat sobre els retrats del pintor modernista, les influències a partir de les quals va construir la seva modernitat i també l'especial relació que va mantenir amb Júlia Peraire.

'La Sargantain' (1907)
©Cercle del Liceu

'La Sargantain'

Tot gira a l'entorn d'aquest oli, 'La Sargantain', que Casas va pintar el 1907 i ha estat titllada com una de les peces més sensuals de la seva trajectòria. El tractament del rostre de la model i amant, així com la manera de captar l'ambient i el tractament que fa del color converteixen l'obra del Cercle del Liceu en una pintura de referència.

Cigarrillos París
©Col·lecció Marc Martí

Cartell Cigarrillos París

El Casas cartellista també es fa present a la mostra, a través d'obres com 'Cigarrillos París'. L'artista va participar al concurs que organitzava l'industrial tabacaler emigrat a l'Argentina, Manuel Malagrida, i va obtenir el tercer premi amb una recreació de Montmartre protagonitzada per la Júlia. 

Advertising
La Trini (Retrat de Júlia) (1916)
©MNAC

'La Trini'

En realitat, 'La Trini' és Júlia Peraire. L'artista la pinta embolcallada dins d'un mantó de Manila i també seguint la moda de les espanyolades. En el fons, per molt que li canviï el cabell o la vesteixi de forma diferent, sempre es tracta de la mateixa model. “Que li mirin els ulls: la mirada de la Júlia és bestial”, raona la comissària de la mostra, Isabel Coll.

Júlia en boa i rosa (c.1910)
©Col·lecció privada

'Júlia en boa i rosa'

L'interès de Ramon Casas per la moda i la indumentària queda palès en moltes de les seves obres, i també en cartes com les que enviava a les seves germanes, comentant la roba i complements que descobria al París del tombant de segle. El 1910 dibuixaria 'Júlia en boa i rosa' a carbonet i aiguada.

Advertising
Júlia en blau (c.1908)
©Col·lecció privada

'Júlia en blau'

Casas retrata la seva musa i amant també en interiors. Aquí la Júlia apareix amb els seus gossets que, segons s'explica, no gaudien de la simpatia de l'artista. Al costat de l'anècdota, l'exhibició treu a la llum nous detalls de la biografia de Júlia Peraire.

Advertising