Global icon-chevron-right Espanya icon-chevron-right Barcelona icon-chevron-right Cinema de moda, 'second round'!
Notícies / Tendències

Cinema de moda, 'second round'!

'Jeremy Scott: the People's Designer'
1/2
©Jeremy Scott
'Paris is burning'
2/2
©Paris is Burning

El binomi cinema i moda resulta efectiu: la mostra són els 'fashion films' amb què ens regalen la vista les marques de moda i els festivals de documentals. A casa destaca el Moritz Feed Dog, el festival comissariat per l'In-Edit i Charo Mora que celebrarà la segona edició entre el 10 i el 13 de març. Per saber què s'hi projectarà, llegiu!

Enguany el tret de sortida al festival serà colorista i pop. Diuen que la seva roba explica una història, i permet sentir-se lliure qui la duu. Però qui s'amaga darrere de les vambes alades i les mítiques col·leccions de Moschino inspirades en McDonalds, Barbie i els dibuixos animats? Jeremy Scott. Al film 'Jeremy Scott: The People's Designer' s'ofereix un retrat íntim del dissenyador i el relat de com el jove d'un poble de Kansas acaba fent el salt a París, en una ascensió que connecta amb el somni americà.

Potser res és el que sembla, tampoc la història de Mark Reay: l'ex model vestia bé i es movia còmodament per la passarel·la de Nova York, on treballava fent retrats de backstage per a la revista Dazed. Durant cinc anys, quan acabava la jornada de glamur vivia en un terrat, com un sense sostre més. De tot plegat parla 'Homme Less', de Thomas Wirthensohn.

El Moritz Feed Dog també s'atura en complements icònics, com els Borsalino, i els colors corporatius. Del Hollywood mut fins a Federico Fellini, molts actors han lluït el mític barret dissenyat per Giuseppe Borsalino, protagonista del film 'Borsalino City'. I què es pot dir del blau-ou-pit-roig de Tiffany? Wikipedia recorda que va ser el color de la portada del primer llibre de la casa de joieria de Nova York, publicat el 1845. El documental 'Crazy about Tiffany's' explora la fascinació que desperta la joieria que també va enlluernar Holly Golightly.

Un altre clàssic a reivindicar és Orry-Kelly, el dissenyador que va vestir la Marilyn amb transparències suggerents a 'Ningú no és perfecte', a més de realitzar el vestuari d'altres clàssics del cinema. Gillin Armstrong ha assumit el repte de recuperar la figura de l'australià que va alçar tres Oscars i va mantenir un afer sentimental amb una cara coneguda de Hollywood. L'entrellat es descobreix a 'Women he's undressed'.

Més clàssics? 'Paris is burning', de Jennie Livingstone. El documental dels anys 90 retrata el 'voguing', les competicions de moda i dansa de la subcultura gay i queer de Nova York dels 80, que més tard inspirarien el 'Vogue' de Madonna. L'any passat va tornar a aflorar la polèmica per una projecció del film a la qual no s'havien convidat membres LGTB de la comunitat negra i hispana de Nova York (el col·lectiu Paris is Burnt va demanar la cancel·lació de la projecció a través de Change.org).

L'alta costura quedava retratada a 'Dior and I', una petita joia que mostrava les vuit setmanes de què va disposar Raf Simons per enllestir la seva primera col·lecció al capdavant de la maison, de la qual s'acomiadava l'octubre passat. A 'Hand made with love in France' s'estira del fil de l'artesania i els petits tallers que treballen per a les grans cases de moda, un homenatge a mestres del prisat com Gérard Lognon, que ha col·laborat amb Dior, o els tallers de brodats de Lesage, entre d'altres.

Al Moritz Feed Dog també hi ha espai per a la reflexió al voltant de la indústria de la moda, cada vegada més qüestionada i assenyalada per agents i iniciatives com la del Fashion Revolution Day (o per programes com 'Salvados'). 'True cost', d 'Andrew Morgan, recorda per què una samarreta pot costar menys de tres euros i convida a mirar les etiquetes...

Per últim, dos noms propis. 'Helmut by June' proposa un retrat entre bambolines de Helmut Newton, autor d'imatges carregades de glamur, fetitxisme i perversitat. Aquí la seva parella descobreix la cara més íntima del gran fotògraf de moda (el film es projectarà al Museu del Disseny, coincidint amb l'exposició 'Distinció'). A fora, a la ciutat, qui marca el ritme és Bill Cunningham, octogenari fotògraf del New York Times, precedessor de la fotografia de 'street style' per a qui han posat des de grans figures, com Anne Wintour, fins a les criatures més excèntriques. Per a mostra, el documental 'Bill Cunningham New York'.

No us perdeu les activitats paral·leles del festival, dues taules rodones sobre com es construeix una marca i la nova generació d'artesans (dv. 11), o una nit de 'voguing' a la Fàbrica Moritz (ds. 13).

Actualització 2 de març: La projecció de 'Helmut by June' i la taula rodona previstes pel 8 de març al Museu del Disseny, dins de la programació del festival, s'han cancel·lat per motius al·liens a l'organització.

 

Advertising
Advertising

Comentaris

0 comments