Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Davallada del consum cultural? Els productors en parlen

Escrit per
Josep Lambies
Publicitat

No es tracta de posar-se catastrofista. Més que res, perquè el missatge d’alarma que circula no es correspon del tot amb la realitat. Tanmateix, fa dues setmanes, el Palau de la Música emetia un comunicat en què informava que des de l’1 d’octubre s’havia enregistrat un descens del 20% en la venda d’entrades de concerts. Concloïa així: “Constatem que el consum cultural s’està veient afectat per l’actualitat política, tant entre el públic local com en l’estranger”. L’afluència d’espectadors a les sales de cine, música en directe i arts escèniques s’ha convertit en un dany col·lateral del moment històric. I els seus responsables estan a l’aguait. Des del Teatre Lliure, ens faciliten una altra dada significativa: en l’últim mes, la venda d’abonaments també ha minvat un 20%. “No podem treure conclusions, en tot cas, fins al desembre, quan haguem completat el primer terç de temporada”, valoren.

Diumenge passat, el festival In-Edit de documental musical tancava la més atípica de les 15 edicions que ja té a l’historial. “No ens serveix cap comparativa amb estadístiques d’anys anteriors”, explica Cristian Pascual, el director executiu. Els habituals de l’In-Edit estàvem acostumats a veure que les pel·lícules amb més ganxo del programa penjaven el cartell de 'sold out' a totes les sessions a una velocitat còsmica. Aquest cop no ha sigut ben bé així. “Vam posar en marxa la venda on-line durant la segona quinzena de setembre, però la veritat és que va estar bastant aturada fins al primer cap de setmana de festival”, segueix Pascual. El calendari polític els va coincidir de ple: l’In-Edit va inaugurar un dia abans que el Parlament votés la República Catalana.

El clima general, en les últimes setmanes, ha combinat l’eufòria amb la tristesa i la crispació. I la necessitat de seguir el minut a minut dels esdeveniments hi ha fet la resta. Salvador Sunyer, que dirigeix el Temporada Alta, fa el seu balanç. “En aquests moments no podem dir que l’ocupació estigui per sota del 2016, perquè ja han estat adquirides 35.000 de les 47.000 entrades que posàvem a la venda, però sí que hem percebut una davallada important en la venda anticipada, que es mou més lentament, i en canvi un augment de la venda per taquilla”, explica. Molts espectadors s’esperen a l’últim moment. Ningú no viu amb previsió, i el consum cultural és cosa de darrera hora. Xavier Bas, subdirector de la Fundació Catalunya La Pedrera, ho ratifica: “El canvi de comportament del públic és innegable”.

La situació és delicada. A l’Apolo, Alberto Guijarro diu que en els dies clau han notat que l’assistència disminuïa sensiblement. “Normalment quan els concerts estan dirigits a un públic més jove no afecta gaire, però sí que afecta quan són concerts adreçats a un públic més adult”, declara. Des de Razzmatazz, Lluís Torrents confirma el panorama. “Estem vivint un moment excepcional, i tots els dies són dies històrics”, valora. Tito Ramoneda de la promotora musical The Project diu que “no es pot negar que la davallada existeix, que l’impacte de la realitat és molt immediat i que la recuperació no serà fàcil”. Tanmateix, es manté optimista. I aquesta és l’actitud. Quan van mal dades, la cultura és el millor refugi, un espai de cohesió i diàleg. Per tant, defensem-lo a ultrança.

Per a més informació visiteu #SOScultura campanya de Time Out on posem el nostre gra de sorra amb descomptes de fins al 50% en més de 60 espectacles

Últimes notícies

    Publicitat