Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca

Els conceptes clau de la temporada

Per
Andreu Gomila
Publicitat

Barcelona ja bull amb les noves propostes de la temporada. Hem analitzat què passarà i us diem quins són els conceptes clau a l'hora d'interpretar tot el que ve.

La fe
Del Salman Rushdie de ‘Dos anys, vuit mesos i vint-i-vuit dies’ a l’Emmanuel Càrrere d’‘El regne’, sembla que la religió, tot i la crisi, marca el camí de les arts dels nostres dies. Vivim uns temps gens ateus, on el fervor religiós –ja ho ha avisat Houellebecq– substitueix la raó. Tornem als mites ancestrals, a la memòria, a les coses que no podem tocar amb les mans perquè, tot i la seva intangibilitat, ens ofereixen una seguretat que el món que ens envolta no ens dóna.


Baixa fidelitat
Sufjan Stevens, Low... La gent no està per estridències. Vol històries íntimes que toquin la fibra. Per això triomfa el folk, el pop, i el rock ha passat de moda. O evasió pop o implicació folk. O Inspira, Kurt Vile i Beach House, en perfecta gradació ascendent. O Mia Hansen-Løve, Jonás Trueba i Michael Winterbottom. A tots els tindrem aquesta tardor.


El retorn dels monstres
Madonna, U2, Supertramp... Fins i tot els Foo Figthers visitaran Barcelona els propers mesos. Però també tindrem disc nou de Roger Mas, cinc anys després d’‘A la casa d’enlloc’, i d’Adrià Puntí, dotze anys després de ‘Maria’. Poca broma. Rushdie feia sis anys que no ens regalava cap novel·la. El Nobel Imre Kertész repassa els seus dies a ‘La última posada’, cosa que ens portarà a llegir ‘Els desposeïts’, de Szilárd Borbély, aspirant a monstre. I el més monstre de tots és, sens dubte, Jonathan Franzen, que publica ‘Puresa’, seriosa competència al duet Steven Spielberg-Tom Hanks i ‘El puente de los espías’. A nivell barceloní, hi ha cap monstre més gran de la fotografia del segle XX que Xavier Miserachs?


Grans personatges
Aquesta tardor, Richard Ford ressuscita Frank Bascombe a ‘Francament, Franc’. Sam Mendes dirigeix ‘Spectre’, el nou capítol de James Bond. David Safier ataca de nou amb ‘Més maleït karma’. Lisbeth Salander reapareix a ‘El que no et mata et fa més fort’. Jo Nesbo fa tornar Harry Hole a Noruega a ‘L’espectre’. Nathaniel Philbrick ens explicarà la vertadera història del capità Ahab a ‘Dins el cor del mar’.


On són els joves?
Sí, sí, responguin aquesta pregunta. Les grans editorials catalanes aposten per escriptors de més de 40 i ‘La malcontenta’, de Sebastià Alzamora, és la tria ‘jove’ de la temporada. Si parlem de cinema, no cal dir res més. Els museus es dediquen a l’arqueologia. Els músics resisteixen i el Primavera Club, per sort, ens dirà quins són els noms que hem de seguir. Amb el teatre estem com amb la resta: algú de 30 anys o menys a l’escenari? Salven els papers La Calòrica i el seu ‘Bluf’, a la Beckett.


Classicisme
De vegades, tens la sensació que fa anys que estirem sempre del mateix fil. Que si Faulkner, que si Shakespeare, que si Bassani, que si Pinter... Fins i tot anem a recuperar les dues primeres novel·les de Murakami. Haurem de parlar de Woody Allen, Chesterton, Ramon Llull? Sort que descobrirem a Can Framis l’art de Bigas Luna i, a Santa Mònica, que Gil de Biedma bé mereix una expo organitzada per un centre de la Generalitat. 

Últimes notícies

    Publicitat