Time Out a la teva bústia d'entrada

Cerca
Werner Herzog

Herzog, de la A a la Z

Repassem la vida del cineasta alemany amb totes les lletres de l'abecedari

Escrit per
Josep Lambies
Publicitat

Intentes repassar la vida de Werner Herzog i no saps per on començar. Els seus viatges impossibles, les seves conquestes de l'inútil, els seus relats de bojos il·luminats que es creien líders d'una divina missió i acabaven enviant els seus iguals a una mort segura. Iracunds i furiosos, micos i ossos, deserts càlids i paisatges gelats. Ho repassem tot, lletra per lletra, de la A a la Z.

A d'Aguirre. El conqueridor Lope de Aguirre va donar lloc a una de les seves pel·lícules més famoses, 'Aguirre la còlera de Déu'. És aquell home que se'n va anar a la recerca d'El Dorado i va acabar tocat de l'ala, liderant una barca tripulada per micos.

B de Baviera. Herzog va néixer a Múnich, l'any 1942, en el si d'una família terriblement pobra. Es va criar en una granja, on va portar un estil de vida rudimentari i primitiu. No va tenir un telèfon a les mans fins als 17 anys.

C de Corredor. El de la mort. Un dels seus últims treballs, 'On death row', és una minisèrie documental de vuit episodis en què entrevista alguns presos americans condemnats a mort, en els dies previs a seure a la cadira elèctrica.

D de Desert. Són escenaris habituals en el seu cine. A la dècada dels 70 va rodar 'Fata morgana', on recorria les regions àrides de les illes Canàries i Tanzània acompanyant els moviments de càmera de la veu de Leonard Cohen.

E d'Esquí. És mítica la imatge de l'esquiador que salta per sobre dels nostres caps, en un gest sostingut, a 'El gran éxtasis del escultor de madera Steiner'. Els paisatges glaçats, com el desert, també abunden a les seves pel·lícules.

F de Flamenc. En els films de Herzog, qui no és un boig il·luminat és un psicòpata perillós. A 'Fill meu, fill meu, què has fet' hi havia un nano que matava sa mare i s'atrinxerava a casa amb dos hostes de plomatge rosat. Sí, dos flamencs divertits.

G de Gruta. Les coves subterrànies, amb tots els seus enigmes enterrats, van ser l'excusa perfecta perquè Herzog s'atrevís per primer cop amb la tecnologia 3D. La pel·lícula es diu 'La cueva de los sueños olvidados', i és un relat espeleològic.

H de Hauser. És el cognom d'en Kaspar, aquell nen salvatge que va irrompre en la civilització a principis del segle XIX. Ningú no sabia d'on venia. Amb prou feines caminava i no parlava. Tenia 16 anys. Herzog es va acostar a la seva història a 'El enigma de Kaspar Hauser'.

I d'Inútil. Ho diu ell, no nosaltres. 'La conquista de lo inútil' és el títol amb què es va publicar el quadern de bítacola que va escriure durant el rodatge de 'Fitzcarraldo', la seva pel·lícula més monumental. Blackie Books el va editar en castellà.

J de Jungla. L'espessor dels boscos, la selva amazònica, els arbres frondosos són elements vehiculars en el cinema de Herzog. Rere cada fulla s'amaga una amenaça que atempta contra la humanitat amb puntes de llança sucades amb un verí mortal.

Publicitat

K de Klaus. Sí, Klaus Kinski, el seu actor predilecte, el que tenia les galtes esquerdades com un tros de terra seca i els ulls de pirat. Van estar a punt de matar-se en moltes ocasions. Herzog li va dedicar el documental 'Mi enemigo íntimo'.

L de Límits. Li agrada el risc extrem. Durant el rodatge de 'Fitzcarraldo', els indígenes amazònics van estar a punt de matar-los, i part de l'equip va agafar unes febres horroroses. Al documental 'Grizzly man' explicava la història d'un home que vivia entre ossos, i acabava morint sota les seves urpes.

M de Muntanyes. A Alemanya, als anys 30, es va posar de moda un gènere documental geològic ben particular: les pel·lícules de muntanyes. Arnold Fanck i Leni Riefenstahl van ser pioners d'aquesta tradició. Herzog n'és un continuador. Ell busca la sublimació de la natura.

N de Nosferatu. Parlant de la tradició del cinema alemany, l'any 1979 Herzog va fer una mena de 'remake' del 'Nosferatu' de Murnau, la història d'aquell vampir amb les orelles arrugades i les ungles llarguíssimes. Klaus Kinski en feia el paper protagonista.

O d'Òpera. Els primers treballs creatius de Herzog van ser com a director escènic d'algunes òperes. És per això que es va obsessionar amb la història de Fitzcarraldo, aquell individu que havia volgut construir una òpera a l'Amazones per convidar-hi el gran Caruso. 

P de Petit. Té una pel·lícula no gaire coneguda que es diu 'También los enanos empezaron pequeños', i tracta d'una colònia de nans amb hàbits extravagants que tenen un camell com a mitjà de transport. Entre el terror grotesc de Tod Browning i el Buñuel de 'Los olvidados'.

Q de 'Quêtte'. És una paraula francesa que fa referència a les grans històries de recerca, des d'en Jàson i la pell de xai daurat fins a la missió dels cavallers de Camelot de trobar el Sant Greal. Moltes de les pel·lícules d'aventures de Herzog s'estructuren sobre aquest patró.

R de Recòndit.Veient 'Encuentros en el fin del mundo', comprendreu que a Herzog sempre li ha agradat posar-se a prova en situacions extremes, allà on Crist va perdre l'espardenya. Tracta d'un viatge per l'Antàrtida, amb un fred polar, i un gel infinit davant dels ulls.

Publicitat

S de Subhasta. 'How much wood would a woodcuck cuck' és una de les seves primeres pel·lícules, per desgràcia poc reivindicades, perquè és absolutament genial. És un homenatge als corredors de subhastes que parlen a gran velocitat, com castors que roseguen la fusta.

T de Tragèdia. Anem enrere. L'any 1836, Georg Büchner escrivia 'Woyzeck', una obra de teatre demolidora, considerada precursora de l'expressionisme, i coneguda com 'una tragèdia de classe obrera'. Herzog en va fer una versió cinematogràfica, amb Klaus Kinski de protagonista.

U de Ultratomba. Herzog és el perfecte exemple del 'holy fool', el psicòpata sagrat, el messies trastocat, el boig il·luminat. Un romàntic, vaja. Ja hem parlat de la sublimació de la natura, però en molts dels seus films també hi ha un cert flirteig amb la vida més enllà de la mort.

V de Vaixell. Ens referim al repte més sonat de la història. Us hem dit que Fitzcarraldo volia construir una òpera a l'Amazones, però encara no us hem explicat que per fer-ho va fer pujar un vaixell majestuós per les muntanyes, amb la força dels seus homes.

W de Werner. És el seu nom de pila, i no hi ha gaire cosa a dir-ne. Dels cognoms sí que en podríem parlar. Durant la seva infància va adoptar el cognom de la seva mare, Stipetic. Però es va posar Herzog, que era el cognom del pare, com a nom artístic, perquè li sonava millor.

X de Xamànic. El rodatge de 'Fitzcarraldo' va ser dels més passats de voltes que es coneixen. En moltes de les imatges ell apareix vestit com un guru xamànic, amb una certa esplendor al voltant de la barba, com un enviat dels déus per liderar l'impossible.

Z de Zoologia. Podríem repassar el cine de Herzog com si fos un bestiari. D'entre els seus animals més mítics trobem els micos del final d''Aguirre' i, sobretot, els ossos bruns de 'Grizzly man', que com en la faula de l'escorpí i la granota van portar un home a la tomba.

Publicitat

Recomanat
    També t'agradarà
    També t'agradarà
    Publicitat